Ani v 21. storočí nezabúda Mercedes na nové technológie, čoho dôkazom bol nedávny workshop pre novinárov a priaznivcov značky s názvom Mercedes-Benz TecDay. Automobilka tu ukázala celý rad noviniek. Niektoré už poznáme z triedy S vyrábanej od roku 2013 a iných sa dočkáme práve v novej generácii Éčka. Zmyslom väčšiny noviniek je ešte viac uľahčiť život vodičovi aj posádke vozidla a priniesť viac bezpečnosti. Treba však povedať, že zatiaľ čo niektoré systémy sú naozaj užitočné, o iných by sa dalo polemizovať. Poďme si teda tie najzaujímavejšie z nich predstaviť.

Multibeam LED

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Od r2014 ponúka Mercedes túto technológiu v modernizovanom CLSku. Vývoju svietiacej techniky venuje automobilka pozornosť už niekoľko rokov a využíva výskumy nezávislých organizácií. Podľa štatistík spoločnosti BASt a Nemeckého spolkového úradu pre cestnú dopravu tvoria nočné jazdy síce iba pätinu všetkých jázd, no stane sa pri nich až 40% tragických dopravných nehôd. V pripravovanej triede E použiju vyspelejšiu verziu svetlometov, ktoré využívajú až 84 diód, teda o 60 viac, ako v súčasnej. Systém má presne reagovať na rôzne jazdné podmienky, vodič vozidla tak môže ísť stále so zapnutými diaľkovými svetlami. Svetelný kužeľ sa tvaruje a jeho dosah sa mení podľa okamžitých podmienok, všetko je riadené kamerou umiestnenou za čelným sklom v mieste vnútorného zrkadla. V ponuke je napríklad aj režim pre jazdu mestom alebo za zlého počasia. 

Samočinné parkovanie pomocou mobilného telefónu

Veľa výrobcov sa chváli tým, že ich auto dokáže samé zaparkovať. Vodič ale musí sedieť vo vnútri, ovládať pedále brzdy a plynu, poprípade spojku a radiť prevody pre jazdu dopredu či dozadu. Systém točí volantom a vozidlo pomocou ultrazvukových a optických senzorov nasmeruje do zvolenej medzery. Tieto „otravné a zastarané kroky“ sa stávajú minulosťou. Nové Éčko zaparkuje samé a nemusíte v ňom ani sedieť. Nie, žeby bolo úplne prvé (už to dokáže nové BMW 7 a Range Rover) no je to veľký pokrok. Stačí mať chytrý telefón s operačným systémom Android alebo iOS a stáť vo vzdialenosti maximálne tri metre od vozidla. Pred samotným procesom parkovania musíte vozidlo najprv odomknúť a v smartphone vybrať, či má zaparkovať priečne alebo pozdĺžne. Na displeji sa objaví akýsi kruh a vozidlo sa hýbe len vtedy, ak krúžite prstom po displeji. Ak prestanete, auto sa zastaví – ide o bezpečnostný prvok. Tento systém bude, samozrejme, za príplatok a to hneď v dvoch verziách. Základ vie hýbať s vozidlom iba v priamom smere, pokročilejšia verzia dokáže pri ceste do garáže meniť smer, takže sa vie vyhnúť rôznym predmetom.

Nafukovacie bezpečnostné pásy

Táto technológia nie je svetovou novinkou, používa ju nový Ford Mondeo. Zatiaľ čo u Mondea sa nafukujú iba v diagonálnej časti, u Mercedesu aj v časti obopínajúcej brucho. Úroveň komfortu by mala byť vyššia a ani dĺžka nie je obmedzená, takisto ako u Mondea, je táto technológia len na krajných sedadlách vzadu.

Odomykanie a zamykanie pomocou telefónu

Treba mať však smartphone podporujúci technológiu NFC (Near Field Communication). Potom už stačí iba stáť pri vozidle a poťukať po obrazovke. Súčasťou tejto funkcie bude nastavenie sedadla šoféra, volantu, programu klimatizácie alebo audia. Toto riešenie asi najviac ocenia užívatelia firemných vozidiel, o ktoré sa delí viac vodičov. 

Vzájomná komunikácia medzi autami

Systém „Car-to-X“ je nový komunikačný systém, ktorý funguje na báze Cloudu. Ten preberá dáta od mobilného komunikačného modulu existujúceho v aute a tieto informácie predáva iným vozidlám. Ak by ste náhodou dostali napríklad šmyk na zamrznutej ceste, behom dvoch sekúnd by to mali vedieť všetkých nové Éčka. Mercedes dodáva, že akonáhle budú odoslané informácie overené, ihneď budú vymazané všetky osobné dáta súvisiace s vaším vozidlom, aby sa nedali zneužiť. 

Ešte inteligentnejší tempomat

Mercedes triedy E skombinuje súčasné tempomaty s detekciou dopravného značenia. Systém tak následne automaticky upraví vašu rýchlosť s ohľadom na povolený limit. Zároveň sa dokáže držať vpredu idúceho auta aj bez nutnosti vyznačených jazdných pruhov na ceste, čo je oproti triedy S pokrok. Ak by náhodou vozidlo odbočovalo, môžu byť uplatnené automatické brzdy, ktoré by mali v rýchlostiach do 70km/h zabrániť nehodám. Čelné senzory naviac sledujú oblasť pred vami a pri zistení kolóny sú brzdy aplikované oveľa skôr. Aby to však fungovalo, je nutné mať neustále ruky na volante.

zdroj: autoblog