Zažil som jeden z profesijných vrcholov nielen uplynulého roka, ale iste aj celej mojej viac než 22-ročnej kariéry. Vo videu z mimoriadne dôležitej akcie pre všetkých nadšencov nielen športiakov, ale áut všeobecne prinášam bezprostrednú emóciu. A v riadkoch pod ním vám prezradím mnohé ďalšie zaujímavosti.
Jemná evolúcia sa dotkla všetkého
Porsche tvrdí, že 95 % vecí na novej generácii typu 911 je nových. V zásade z predošlej generácie ostali v novinke moderné prepĺňané 3-litrové turbomotory. Podobnosť s modernizovanou verziou 991.2 je však náramná. Ale ak tu niekto čakal revolúciu, čakal ju zbytočne a nemiestne. Porsche 911 je nadčasový stroj, a presne tak ho celej planéte uvádzajú, ako Timeless Machine.
Všetko je nové, okrem motorov
Samozrejme, motory nie sú úplne pôvodné, no ide o drobné zmeny. Prvé dva modely, ktoré začali v Zuffenhausene koncom roka produkovať, boli Carrera S a Carrera 4S. Majú tradične širokú karosériu, doposiaľ vyhradenú len modelom S. To znamená, že aj modely Carrera a Carrera 4 ju dostanú tiež. Zjednodušilo to výrobný proces, nepochybne ušetrilo nemalé peniaze a novej 911-ke to dáva svaly aj pre tie základné verzie. Ale prečo nie. Ostatné dve generácie Porsche 911 v ktorejkoľvek verzii sú tie najvýkonnejšie.
Predaj novej generácie teda začína s modelmi, ktoré majú 331 kW (450 k). To je o 30 koní viac ako mala predošlá končiaca generácia. Vďaka ešte väčšiemu výkonu a lepšej trakcii väčšími pneumatikami dokáže vypáliť na stovku len za 3,7 sekundy. To sa týka verzie s pohonom zadných kolies. Carrera 4S dá stovku za 3,6 sekundy a s balíkom Sports Chrono to bude dokonca len 3,4 s. Na stovku je teda novinka rýchlejšia o zaujímavých 0,4 s. Zaujímavé sú aj maximálky. Obe verzie prekročia tempo 300 km/h, Carrera S dokáže uháňať 308 a Carrera 4S zanedbateľne menej 306 km/h.
Aké časy asi ponúknu top verzie, keď takmer základný model dokáže toto? Novinkou je však 8-stupňový automat s dvoma spojkami. Nové Porsche 911 má nových asistentov vodiča, aké doposiaľ neponúka žiadne auto na svete. Unikátnym medzi nimi je wet mode, do ktorého môže vodič prepnúť športiak kedykoľvek, alebo pri jazde po naozaj veľmi mokrom povrchu ho na túto možnosť vyzve auto samo. Zďaleka nejde o systém, ktorý celé auto otupí, lebo reaguje na zapnuté stierače. V blatníkoch predných kolies sú umiestnené špeciálne ultrazvukové snímače, ktoré sú schopné vypočítať, na akej vrstve vody auto jazdí a či je wet mode potrebný.
Porsche 911 992 má k dispozícii mnohé asistenčné systémy vodiča, ktoré doposiaľ najznámejšie Porsche nemalo. Nočné videnie s termokamerou, komplexnú konektivitu, adaptívny tempomat, sledovanie slepého uhla...
Prvýkrát zmiešané obutie 20“ disky vpredu a 21“ vzadu
Nové Porsche 911 je opäť ešte väčšie a širšie ako predchodca. Voči originálu 911 z roku 1963 už môžeme smelo hovoriť o celkom inej triede auta. No stále je to tvarovo nezameniteľné auto, ktoré si nik s ničím nepomýli. Novinka je len vpredu širšia až o 45 mm. Zadnej časti dominuje ešte väčší výsuvný spojler a opäť prepojené zadné skupinové svetlá. Až na pár sekcií vpredu a vzadu je celá karoséria novej generácie vyrobená z hliníka. Zaujímavosťou, ktorú Porsche 911 doposiaľ nepoužilo, je zmiešané obutie pre prednú a zadnú nápravu, čo sa priemeru disku týka. Už doteraz boli na týchto autách použité rôzne rozmery pneumatík, čo je mimoriadne citlivá téma práve pre autá s pohonom oboch náprav. Teraz šli pre zabezpečenie dramatickosti už aj v statickom stave ešte ďalej.
Úplne nový interiér
Ak sa pri novej generácii Porsche 911 dá hovoriť o revolúcii, dá sa to jedine pri interiéri. Má nové štíhlejšie a jednoduchšie tvary, celkom nový malý volič automatu, plne grafické LCD displeje po dva na každej strane od analógového otáčkomera uprostred. Uprostred palubnej dosky je teraz takmer 11“ plne dotykový LCD pre systém PCM novej generácie. Nie všetky funkcie sa však v tomto aute ovládajú len dotykom obrazovky. Pod LCD je 5 dôležitých hardvérových gombíkov, ktoré dajú rýchlu možnosť ovládať tie najdôležitejšie funkcie. Porsche 911 992 je už neustále pripojené na internet a ponúka tak s tým súvisiace služby v rámci Porsche Connect Plus.
Jedinečné asistenčné systémy
Svetovú premiéru v tomto aute má unikátny jazdný režim Wet Mode. Pre stále väčší výkon motorov a ozaj široké zadné pneumatiky môže byť ovládanie tak výkonných áut v istých situáciách náročné, až nebezpečné. Preto vznikol systém, ktorý má menej citlivým vodičom pomôcť a ešte viac podčiarknuť fakt, že slová supercar a denné použitie sa nemusia vylučovať. Ďalšou pomocou aj pre rýchlu jazdu v tme je Night Vision Assist. Ten vďaka termokamere premieta na obrazovku prípadnú zver, alebo ľudí pri ceste. Pohodlnejšiu jazdu diaľnicou zabezpečí adaptívny tempomat s funkciou dodržiavania nastaveného odstupu a funkciou Stop and Go.
Ceny pre náš trh ešte stanovené neboli, no v Nemecku budú tieto dve verzie bez príplatkov k dispozícii za 120 125 € pre Carrera S a 127 979 € pre model Carrera 4S. Každopádne, objednávky je možné urobiť už teraz.