Aby náhodou nedošlo k omylu, hneď v úvode by sme radi zdôraznili, že nebudeme spochybňovať produkt ako taký, respektíve prácu vývojového oddelenia koncernu CATL. Na to máme príliš málo detailných informácii o konštrukcii, respektíve princípoch, vďaka ktorým čínska firma uvádzané parametre dosiahla. Nepáčia sa nám ale dve veci.
Jednak spôsob, ktorým CATL prezentuje čísla k novej batérii, ale predovšetkým formu, ktorou sú jej údaje preberané médiami.
CLTC nie je WLTP
Získať dojazd 400 kilometrov za 10 minút, je s ohľadom na doteraz používané batérie fantastický výsledok. A aj keď to je stále násobne dlhší čas ako tankovanie benzínu či nafty na rovnakú vzdialenosť, bol by to ohromný posun. Z nabíjania by urobil triviálne rýchly proces, pri ktorom si skoro nestihnete vypiť ani kávu. Možno by bolo ale fajn spomenúť niekoľko dôležitých faktov.
Tých 400 km za necelú štvrťhodinku firma počíta podľa pomerne optimistickej čínskej metodiky CLTC (China Light Duty Vehicle Test Cycle). Presný prevod medzi meraním WLTP či ešte prísnejšou americkou EPA neexistuje, ale veľmi zjednodušene povedané... v Európe ostane z tých 400 kilometrov pri meraní zhruba 300 km a v USA dokonca len asi 270 km.
400 km v čom?
Či sú redukované výsledky podľa realistickejšej normy stále vynikajúce, slušné alebo len priemer za 10 minút nabíjania, necháme na vašom posúdení, ešte viac nás ale zaráža niečo iné. Vážne sa nikto nezamyslí nad tým, že uvádzať dojazd v „km“ bez konkrétnych technických detailov automobilu, v ktorom bude daná batéria namontovaná, nedáva žiadny zmysel?
Je to totiž to isté ako tvrdiť, že 50-kilowatthodinová batéria (alebo 50-litrová nádrž benzínu) poskytne rovnaký dojazd mestskému mini i 2,5-tonovému SUV.
A životnosť?
Môžete samozrejme namietať, že čínska firma tým určite mala na mysli nejaké priemerné auto, otázka ale potom znie: Mala? A aké? Sedan nižšej strednej triedy s hmotnosťou 1,8 tony alebo vysoký crossover s rovnakou hmotnosťou? Ani tie nebudú mať rovnakú spotrebu a dojazd.
Ešte raz pre istotu dodávame, že nová LFP batéria firmy CATL možno vážne ponúkne super-rýchle nabíjanie. Bolo by ale rozumné zachovať si pri prezentácii zmysel pre realitu a uvádzať namiesto jedného „bombastického čísla“ to skutočne podstatné. Napríklad koľko kilowatthodín dostanete do článku za tých spomínaných 10 min, akým výkonom, prípadne ako sa tento spôsob nabíjania prejaví na životnosti akumulátora. A keď už niečo také zanedbá výrobca v snahe zaujať (čo sa mu skutočne podarilo), aby sa potom zaujímali aspoň médiá. Zbytočne to totiž zráža možno skutočne zaujímavú novinku.
CATL v každom prípade spustí výrobu novej batérie koncom roka a na trh ju uvedie začiatkom roka 2024, takže si potom môžeme o jej schopnostiach povedať niečo viac.
zdroj: insideevs