Neviete, čo je pre vás dobré? Netušíte, kedy vyraziť z domu autom, autobusom a kedy po svojich? Spýtajte sa vášho úradníka, prípadne lokálneho politika. Tí to za vedia lepšie ako vy sami.

Presne toto posolstvo najnovšie vysiela občanom francúzska byrokracia, ktorá sa rozhodla, že na automobilové reklamy musí byť v záujme ekológie ešte väčšia prísnosť. To by bolo, aby ste sa len tak sami rozhodli sadnúť za volant malého elektromobilu, benzínového sedanu alebo naftového SUV, keď môžete kráčať, alebo šliapať do pedálov.

Aj taká reklama na malý elektromobil je málo pokroková. Podľa francúzskych úradov bude musieť obsahovať zmienku o tom, aby sme mysleli na spolujazdu alebo radsej chodili pešky.

Nie, to vážne nie je vtip. Veď Európska komisia a ďalší bruselskí úradníci nás už nejaký ten piatok predsa kárajú, keď tvrdia, že naša momentálna mobilita je málo zelená, a že by sme mali všetci presadnúť z osobných áut na bicykle, do vlakov a v ideálnom prípade chodiť pešky.

A ako jedni z prvých sa k tejto politike hlásia Francúzi. Teda, pochybujeme, že všetci. Tamojšie ministerstvo pre ekologickú transformáciu však áno a ako uvádza agentúra AFP, od 1. marca 2022 nariadilo povinné vkladanie ekologických sloganov do všetkých reklám na automobily. Ako to bude vyzerať?

Pod hrozbou mastnej pokuty

Reklamy na všetky motorové vozidlá budú musieť po novom obsahovať minimálne jednu z nasledujúcich viet: „Myslite na spolujazdu“, „Počas všedných dní jazdite verejnou dopravou“ alebo „Na krátke cesty dajte prednosť chôdzi alebo jazde na bicykli“.

Ak si stále myslíte, že tento článok sme len omylom zabudli vydať 1. apríla, boli by sme vážne radi, ak by ste mali pravdu. Realita je však podstatne smutnejšia. Ak zadávateľ reklamy poruší dané pravidlo, hrozí mu pokuta 50 000 eur za každé uverejnenie bez patričného sloganu. Od uvedeného dátumu vzniká vo Francúzku tiež povinnosť uvádzať v prípade propagovaných áut triedu emisií oxidu uhličitého.

zdroj: AFP, ČTK, France Bleau, Businessinsider.fr