Jaguar XJ220 patrí nepochybne medzi najväčšie štvorkolesové celebrity. Podnetom jeho vzniku boli superšporty ako Ferrari F40 či Porsche 959. Jaguar skrátka potreboval zbraň, pomocou ktorej dokáže svoje kompetencie v najvyššej automobilovej lige. Ich demonštrantom sa mal stať výkonný model, ktorého vývoj sa datuje do roku 1984. O štyri roky neskôr už fabrika ukázala prvý koncept XJ220 s benzínovým motorom 6.2 V12 a výkonom 500 k. Zaujímavosťou pritom je, že automobilka ho pôvodne vôbec neplánovala posunúť do sériovej výroby, mal skrátka zostať v úlohe „výstavnej skrine“ Jaguaru prezentujúcej jeho schopnosti. Obrovský záujem a nadšenie bohatej verejnosti s ambíciou investovať do exotických superšportov však nakoniec rozhodli a fabrika poslala upravený Jaguar XJ220 do malosériovej výroby. V rokoch 1992 – 1994 postavili 281 exemplárov. Sériové kusy však dostali preĺňaný motor 3.5 V6 Bi-Turbo s udávaným výkonom 404 kW (545 k), krútiacim momentom 645 Nm a max. rýchlosťou, podržte sa, 341 km/h (v roku 1992)!
"Zranený" Jaguar XJ220 bol mediálnou celebritou. Dnes je z neho nepojazdný vrak.
Testovacia celebrita
Takto rýchle auto samozrejme vyžadovalo špeciálne pneumatiky, aby však vedeli pneumatikárske spoločnosti svoje výrobky otestovať priamo v praxi, potrebovali na to konkrétne auto a poriadnu skúšobnú trať. Nové exempláre vychádzali z fabriky na pneumatikách Goodyear (255/45 ZR 17 vpredu, 345/35 ZR 18 vzadu), do boja o zákazníka sa však vložil aj Bridgestone. Pre finálne testy svojich pneumatík a ich dolaďovanie si vybral práve exemplár, ktorý teraz údajne v Anglicku rozbili. O jeho technickú kondíciu sa starala spoločnosť Don Law Racing. Objavil sa aj pri fotení pre automobilové magazíny a natáčaní relácií Top Gear a The Grand Tour. Podľa informácií anglických médií došlo k jeho nehode na vedľajších anglických cestách, pričom identita vodiča nie je známa. A hoci k jeho zraneniu nedošlo, „celebritný“ Jaguar XJ220 je momentálne na odpis. Čo všetko je na informáciách ohľadom nehody pravdou, neviem, každopádne je škoda akéhokoľvek Jaguara XJ220, väčšina dochovaných kusov dnes už totiž odpočíva v súkromných zbierkach a čaká na svoje ďalšie zhodnotenie.
zdroj: Carbuzz, Flipboard, Grandtournation, Drivetribe