Hromadný dovoz áut zo západu Európy na východ a juh tu je zhruba 30 rokov. Dovoz "špinavých" naftových áut nemusí automaticky znamenať, že sa menej silné ekonomické trhy stanú šrotoviskom západu. Môže to v konečnom dôsledku byť aj pozitívne.
Zánovné jazdené autá majú svoje výhody. Prakticky im naozaj nemusí nič byť. Pomôžu obmeniť a hlavne omladiť vozový park v danej krajine, úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti stúpne a v neposlednom rade emisie nebudú až také vysoké, ako pri jazdení tu doposiaľ používaných ešte starších áut v horšom technickom stave.
Ako to vyzerá z pohľadu štatistiky? Povedzme v Rumunsku medziročne narástol počet dovezených starších dieselových áut o 31 000. Neistota na nemeckom trhu znamená pre tamojších „obchodníkov“ celkom dobrú pozíciu pri vyjednávaní kúpno-predajnej sumy.
Aká je situácia v Českej republike? Aj tam zaznamenali nárast dovezených áut. Nie je to však až také veľké číslo. Z pôvodných 165 000 kusov jazdených áut v r. 2017 to bolo minulý rok o 12 000 jazdených áut viac. Predpokladaný podiel naftových motorov v jazdených áut činí zhruba 60 %. Záujem českých motoristov o tento druh paliva pomaly klesá po vzore západu. Podľa rovnakého zdroja na Slovensku je však podiel dovážaných áut s naftovým motorom podstatne vyšší. Je to až 78 %.
Situáciu s exportom starších nechcených áut k nám určite nezľahčujem. Ale nie je to také tragické, ako sa nám to snažia vykresliť aktivisti.
Rovnako aj v Poľsku, Rumunsku, či v iných krajinách zákazníkov skôr zaujíma, koľko auto žerie a či je spoľahlivé, než to, koľko emisií vypúšťa. A preto majú dízle ešte stále značnú výhodu v porovnaní s benzínom. Napríklad v takom Srbsku idú údajne tvrdo po nízkej cene. Technický stav auta je často druhoradý.
A čo na to organizácie na ochranu životného prostredia? Samozrejme, idú si svoje. Tvrdia, že nie je dobré, ak sa z krajín menej ekonomicky vyspelej časti Európy stane „šrotovisko“ špinavých naftových áut. Nevravím, že to je najšťastnejšie riešenie. Ale je lepšie, aby sa generačne autá vymenili, zlepšil sa technický stav, znížil sa možný únik ropných látok či iných chemikálií. Emisie nie sú všetko, a autá zďaleka nie sú hlavný znečisťovateľ.
A čo bude ďalej? Nik presne nevie. Ekológia je silným hráčom na poli s financiami. Nové naftové autá stále majú priaznivcov. Z niektorých hľadísk ich predaj dokonca podľa štatistík rastie aj v bohatších krajinách. Doteraz existujúce alternatívy na iný druh pohonu totiž pre každého určite neprinášajú plnohodnotné riešenie.
Zdroj: CN.cz