Švajčiari zaviedli svoju stratégiu už pred viac ako 20 rokmi a nateraz na nej neplánujú nič meniť. Jedným zo základných pilierov švajčiarskeho prístupu sú takzvané zóny stretu. Ide o ulice a niekedy rovno aj celé mestské časti, v ktorých majú chodci prednosť nielen pred autami, ale aj voči motocyklom či dokonca bicyklom.

Maximálna povolená rýchlosť pre motorové vozidlá 20 kilometrov za hodinu sa následne vzťahuje na celú zónu, kde sa stretávajú chodci a ostatní účastníci cestnej premávky. Vo Švajčiarsku je dnes takmer 700 takýchto zón, z toho viac ako 100 z nich napríklad v dvoch mestských regiónoch Bern a Zürich.

Model je všeobecne vnímaný ako úspech, a to na základe analýzy švajčiarskej vlády v priebežnej hodnotiacej správe spred dvoch rokov. Spokojná je najmä tamojšia Strana zelených, ktorá to hodnotí ako silný nástroj s veľkým potenciálom zvyšovať kvalitu života v mestách a obciach.

Najvyššia povolená rýchlosť v obci vo Švajčiarsku je 50 km/h, avšak len dovtedy, pokiaľ značka neurčuje iný limit.

Rastie mobilita ľudí, viac chodia aj pešo

Švajčiarsko tak podporuje chôdzu a cyklistiku a zvyšuje ich podiel na celkovej premávke s odvolaním sa na ochranu zdravia a životného prostredia.

Podľa švajčiarskeho federálneho štatistického úradu sa do roku 2022 citeľne zvýšila vzdialenosť, ktorú ľudia prejdú pešo alebo na bicykli. Rozdiel je konkrétne pätinový v porovnaní východiskovým stavom v roku 2000.

Kritici však dodávajú, že (nielen) Švajčiari sa stali celkovo mobilnejšími: došlo totiž aj k nárastu ostatných druhov dopravy.

Zdroj: Tagesschau.de