Mercedes-Benz vyrábal automobily typu roadster od polovice 50-tych rokov. Predchodcovia žehličky teda boli viaceré typy, priamym predchodcom bola generácia R107. Tú budete určite poznať podľa seriálu Dallas a áut rodiny Ewing, kde práve R107-mička v nádhernej červenej farbe často figurovala.

 

Čakačka aj 5 rokov

Avšak späť k nasledovníkovi R129, ktorú oficiálne predstavili v roku 1989. Treba si tiež uvedomiť, že tieto roadstery vyrábali v rokoch, keď automobilka nepredstavovala každý druhý rok facelift a každých 5 rokov nový model. Predchodcu vyrábali cez 10 rokov, žehlička to dotiahla tiež na slušných 13 rokov, čo je dnes bežný čas pre 2 generácie. V začiatkoch predaja bol automobil tak obľúbený, že museli rozšíriť výrobné kapacity aj do továrne v Brémach, ináč autá vyrábali v Sindelfingene. Čakacia doba na začiatku produkcie bola podľa dobových článkov takmer 5 rokov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Automobil vychádzal v niektorých ohľadoch napríklad z W201 alebo W124 v prípade zadnej nápravy. Tá bola 5-prvková, miesto bežne predtým používaných trojuholníkových výkyvných ramien. Keďže však SL generácie žili dlhšie ako bežný model, aj R129 prebrala okrem spomínanej zadnej nápravy aj iné technologické riešenia z viacerých generácií áut. Napríklad paleta motorov štartovala na 2-ventilových šesťvalcoch, neskôr sa prešlo na 4-ventilovú technológiu (a neskôr pri niektorých na 3-ventilovú).

Počas rokov dochádzalo k modernizácii viacerých prvkov, do ponuky prichádzali nové prvky výbavy. Napríklad v polovici 90-tych rokoch prešli z mechanických na digitálne ukazovatele najazdených km. Ku koncu histórie prišli do ponuky aj xenóny v projekčnej šošovke.

Bohaté príslušenstvo

Keďže išlo o luxusný roadster, mohli ste mať v príplatkovej výbave skutočne bohaté príslušenstvo, priplatiť ste si mohli napríklad za adaptívne tlmiče, už spomínané xenóny, ESP alebo Bose audiosystém. V sérii boli napríklad integrované pásy do sedadiel. Pre prípade prevrátenia vozidla tu boli pyropatróny, ktoré za 0,3 sekundy vystrelili zadné ochranné oblúky na ochranu krku a hlavy cestujúcich.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V roku 1995 prišla modernizácia s iným predným a zadným nárazníkom, biele predné bočné blinkre, nové typy diskov alebo ESP v sérii pre najvyššiu motorizáciu. Ďalšia modernizácia prebehla v roku 1998 s inými spätnými zrkadlami, novými motormi s 3-ventilovou technikou alebo novými zadnými svetlami.

Motory

Na predaj bola rozsiahla paleta motorov. Začnime 6-valcami. Najslabšia bola 280-ka (vtedy ešte označenie znamenalo aj zdvihový objem) so 142 kW (193 k) a neskôr so 150 kW (204 k). Najslabšia verzia mala zrýchlenie na 100 km/h dokonca 10,2 sekundy, čo veľmi so zameraním športovosti auta nekorešpondovalo. Vyššie stála staršia 300 SL s 12 alebo 24 ventilmi. Najsilnejším šesťvalcom bola 320-ka, najprv ako R6 so 170 kW (231 k), neskôr ako V6 so 165 kW (224 k). Už tieto posledné verzie boli kombinované len s automatickou prevodovkou, ďalej V8 a V12 detto.

Paleta osemvalcov bola snáď najrozsiahlejšia. Ponuka začínala s 5,0-litrovou V8 s 240 kW (326 k), neskôr mali o 5 kW (6 k) menej. Posledná generácia 5-litra mala už len 225 kW (306 k). Existovali však aj AMG verzie, napríklad 6,0 AMG s 283 kW (385 k), ktorú však predávali len rok. Dlhšie v ponuke boli 55 a 60 AMG, prvá s 260 kW (354 k) a druhá s 280 kW (381 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A na záver tu máme V12-ky. Najprv bežné 6,0-litrové verzie s 290 kW (394 k), ktoré medzičasom dopĺňali aj AMG verzie. Ako 70 AMG zo 7,0-litrového zdvihového objemu mali 365 kW (496 k), ako 73 AMG dokonca zo 7,3-litra až 386 kW (525 k). Nečakajte však zdrvujúce zrýchlenie, staré 5-stupňové automatické prevodovky a pohon len zadnej nápravy znamenali najlepší čas 4,8 sekundy pre SL 73 AMG. Avšak SL-ko nie je o šprintoch na semaforoch, bola to ukážka úspechu a prestíže, výkladná skriňa nemeckej automobilky. A tomu sa odrážala cena aj nákladnosť servisu.

Súčasnosť

Celkovo vyrobili tesne nad 200-tisíc kusov žehličiek. Najrozšírenejšia verzia je SL 500 s kultovým V8, najmenej je SL 73 AMG (ak nerátam špeciálky). Cenovo dnes začínajú tie zúbožené kúsky okolo 5-tisíc eur. AMG modely však štartujú na sumách okolo 30-tisíc a nižšie to už nebude. Tak či tak, na kúpu pekného V8 si pripravte aspoň 10-tisíc eur, čo je stále rozumná suma. Menej to však do budúcna nebude.

Zdroj foto: Mercedes-Benz