Samozrejme, 3-valce tu boli aj dávno predtým. Moja prvá osobná skúsenosť s motorom bez valca sa volá Suzuki Swift z roku 1996. Ako vodiča s mliekom na brade ma pred 17 rokmi milo prekvapil agresívny rapčavý zvuk a ozaj akceptovateľná použiteľnosť pre mesto. Červený svišť totiž vážil 820 kg. Česi sa však v minulom desaťročí v strednej Európe postarali o zásadný zlom a všeobecnú traumu. Škoda sa otrasným riešením 3-valcového motora High Torque Power - fakt si nerobím srandu, skratka HTP toto skutočne znamená, postarali o všeobecný odpor voči trojvalcom. Fabia HTP, ktorá ako tak vládze len na prvých troch prevodoch, v prepočte na svoj objem a výkon žerie aj trávu pri ceste (lebo každý, kto s tým chce chodiť normálne a držať krok s premávkou musí mať vždy podlahu). Verejnosti sa preto vôbec niet čo diviť, lebo o "skvelých schopnostiach" Fabie HTP vedia aj tí, ktorí nemajú vodičák.
Motor EcoBoost sa blokom motora zmestí na formát A4.
Traumu trojvalcov máme asi len my tu, v krajinách V4: Slovensko, Česko, Maďarsko a Poľsko. Inde sa snáď Fabia HTP nerozšírila. Teda dúfam, že nie! Ak áno, ľutujem aj ich. O to ťažšiu úlohu má v týchto krajinách teraz Ford s 1 litrovým 3-valcovým motorom. Čo na tom, že tento je prepĺňaný turbom? Čo na tom, že má priame vstrekovanie? Že prináša mnohé zaujímavé riešenia (je bez výfukových zvodov - turbo je priamo na hlave valcov), že má optimalizované použitie periférií ako čerpadlá, vymyslené chladenie a naozaj nízke mechanické straty? Verejnosť nemá čas a žiaľ ani chuť objavovať nové technické riešenia. Chápem to, skvelé nové technológie (to najlepšie čo tu kedy bolo) sa na nás sypú v mobiloch, v pc, v tabletoch, v bielej i čiernej technike... Kto to má zvládať sledovať a nedajbože rozumieť tomu?!
Ak máte k 3-valcovým motorom predsudky, máte moje plné pochopenie a pokojne si ich zachovajte naďalej. Urobte si však malú láskavosť a v prípade Forda choďte na skúšobnú jazdu... Nič viac.
Ford EcoBoost nie je bežný trojvalec!
Na prekvapenie nás všetkých, no hlavne ľudí z Forda, získal takto pred rokom turbom prepĺňaný 3-valcový jednoliter významný titul International Engine of the Year 2012. 84 odborných novinárov z celého sveta pridelilo víťazovi 407 bodov. Tento rok dostal Ford EcoBoost od rovnakej poroty až 479 bodov! S odstupom 71 bodov skončil na druhom mieste 1,4 l 4-valec TwinCharger (prepĺňanie turbom a kompresorom) od VW so 408 bodmi. Tretie miesto v absolútnom poradí s veľkým bodovým odstupom 247 b získali v BMW s turbom prepĺňaným 2,0 l 4-valcom. Všetko naozaj skvelé motory s ktorými mám opakovanú osobnú skúsenosť. Je zaujímavé spomenúť, že v 15 ročnej histórii ani raz nezískal titul vznetový (naftový) motor. Dízlovým motorom sa v odbornej ankete všeobecne nedarí získavať popredné miesta a len z času na čas vyhrajú niektorú objemovú kategóriu. Prečo asi?
Motor roka 2012 a 2013 sme mali na test minulý rok v type Ford Focus 1.0L EcoBoost a nedávno v modeli Fiesta Sport. V oboch prípadoch sa jednalo o výkonnejšiu 125 k verziu (pre istotu :). Nemôžem však inak, než konštatovať, že tento motor by aj odomňa odstal pár pekných bodov. Nemyslím, že všetci novinári ho vo svojom rebríčku postavia na 1. miesto, ale to vôbec nevadí. Body nazbiera práve častým umiestnením vysoko. Tento rok získal presvedčivo viac bodov ako vlani. Ako sme konštatovali v teste, ak máte predsudky z motora bez valca, v prípade Fordu 1,0l EcoBoost ich pokojne zahoďte! Niet nad osobnú skúsenosť. Berte nohy na plecia a bežte k najbližšiemu Ford predajcovi s prosbou o predvádzaciu jazdu. Celkom jedno či vo Fieste, alebo vo Focuse. Dajte potom vedieť, ako sa vám páčilo. Som presvedčený, že vyslovene frfľať a nadávať nebudete... :)
Tabuľka absolútneho poriadia v odbornej ankete IEOTY 2013:
Results | |
(Engine) | (points) |
1. Ford 999cc three-cylinder turbo (Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max) |
479 |
2. VW 1.4-litre TSI TwinCharger (Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS) | 408 |
3. BMW 2-litre twin-turbo four-cylinder petrol (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i, X1 28i) | 247 |
4. Porsche 2.7-litre DI (Porsche Boxster, Cayman) | 245 |
5. Ferrari 6.3-litre V12 (Ferrari F12 Berlinetta) | 233 |
6. BMW/PSA 1.6-litre turbo petrol (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4) | 197 |
7. McLaren 3.8-litre V8 (McLaren MP4-12C) | 180 |
8. Audi 2.5-litre five-cylinder (Audi TT RS, RS3, Q3 RS) | 111 |