Priznávam, mal som problém s podmienkou, že môžem vybrať len jedno jediné auto od každého výrobcu. Malo ísť o model, ktorý bude čiastočne zábavný (aj keď práve táto vlastnosť má pre každého inú váhu) a jednoznačne zaujímavý. Či už nejakou konštrukčnou špecialitou, zaujímavými prvkami výbavy alebo počtom vyrobených kusov. A samozrejme muselo spĺňať hlavnú podmienku - byť dostupné do 5000 eur.

Alfa Romeo 159 2.4 JTD SW

Žiaľ, na Alfu 164 so šesťvalcom uvedený limit už nestačí, takže som ju nahradil novším modelom 159. Predchodcu, teda 156, sme preskočili, podobne aj 166, ktorá sa mi nepáči. Alfa Romeo 159 je dosť prehliadaná, do 5 tisíc sa vám však podarí zohnať „len“ päťvalcový diesel. Pre niekoho utrpenie, pre mňa výhoda v podobe dostupnejších áut a spoľahlivého motora, na rozdiel od vtedajšieho vrcholu 3.2 V6, ktorý so spoľahlivým Bussom nemal veľa spoločného.

Audi V8

Z novšej ponuky Audi som za päť tisíc nevybral nič konkrétne, ostáva teda niečo staršie. Ak to má byť zaujímavé, tak potom model V8, teda predchodca luxusnej limuzíny A8. Ten by mi v garáži neprekážal. S 3,6-litrovou V8 má 184 kW (250 koní), čo dnes neohúri, ale zvuk a komfort vám to určite vynahradí. Toto auto je vhodné skôr na pohodové výlety, zrazy či stretávky, na okreskách by som s ním určite nikoho nenaháňal.

BMW 740d E38

V12 za päť tisíc? Zabudnite. Benzínová V8 by sa nájsť dala, ale mňa láka iné palivo. Len málo žiadaný vidlicový osemvalcový diesel sa dá zohnať do spomínanej čiastky trocha ťažšie, ale sem tam na vás ešte nejaký kúsok v inzercii vyskočí. Prekvapením je fakt, že je ešte vzácnejší ako vrcholná verzia 750i, Nemci ich totiž vyrobili okolo 3000 kusov. Zvukom je to pre niekoho nuda, ale osem valcov neprepočujete. S výkonom 180 kW (245 koní) a 560 Nm nebude takmer 2-tonové auto žiadna lasička, ale ten dizajn...

Citroën C5 3.0 V6

Druhá generácia C5 je pre mňa vrchol značky Citroën. Nič novšie sa mi príliš nepáči, alebo to nie je možné zohnať za 5 tisíc. C6 by ešte ušla, ale ten dizajn ma odrádza. V C5 druhej generácie máte hydro-pneumatiku, aj trojlitrový šesťvalec. Je jasné, že do budúcna bude náročné udržať Hydractive III pri živote, ale za ten komfort to jednoducho stojí. Kto sa nepreviezol, nepochopí.

Fiat Croma 1.9 TDid

Áno, opäť diesel. Tentoraz štvorvalec. Má pre mňa ale svoje čaro. Ide totiž o prvý osobný automobil na svete so vznetovým motorom, ktorý pracoval s priamym vstrekovaním. Preto ten dodatok „id“ v označení. Samozrejme, dnes bude problém zohnať ho, keďže väčšina kusov zhnila, teda okrem tých, ktoré ešte jazdia na juhu Európy a nezažili nasolené cesty. Novšie Fiaty? Ani nie, ďakujem.

Mercedes-Benz C30 AMG

Verte tomu alebo nie, ale občas sa dá za 5 tisíc kúpiť aj jediné dieselové AMG na svete. Nedávno bolo jedno na predaj v Bratislave, s cenou len o málo prevyšujúcou nastavený rozpočet. A vážne ide o jediný diesel od AMG, navyše motor je ručne skladaný, prevŕtaný z 2,7-litrového päťvalca na trojliter a s vodným medzichladičom (v tej dobe rarita). Vzniklo ich pár sto kusov a jednoznačným víťazom by bol pre mňa kombík. Je nutné tiež dodať, že aj tieto autá sa už odrazili od dna a postupne začínajú stúpať na cene. S výkonom 170 kW (231 koní) a 540 Nm to bude aj dnes príjemné zvezenie.

Opel Omega B 3.0 V6

Omega druhej generácie je vrchol staršieho dizajnu áut z Russelheimu. Či už sa rozhodnete pre vznetový radový šesťvalec od BMW alebo trojlitrovú V6 z domácej záhradky, vo svojej garáže by som preferoval hlavne zachovalý kus s minimom korózie a neprekážala by mi potom ani tá nafta. Omegy totiž extrémne hrdzaveli a nájsť pekný kus je skoro nadľudský výkon. Omega nechýbal displej navigácie, ktorý je podobný dnešným moderným autám a k tomu dostanete obrovský kufor, ak dáte prednosť verzii kombi.

Škoda Octavia I RS

Prvá generácia Octavie RS má svoj punc jedinečnosti, háčik je ale v tom, že dnes je týchto áut v pôvodnom stave len málo, čo tlačí ich ceny veľmi rýchlo hore. S našim rozpočtom na nejaký kus ešte občas narazíte, musíte ale počítať s tým, že to nebude bez ďalších investícii. Bral by som najradšej žlté alebo červené kombi s xenónmi, to je dizajnovo asi naj. Na okreskách to nebude žiadna hitparáda aj kvôli zadnej vlečenej náprave, ale na údržbu je to naopak relatívne jednoduché auto. A cena jej bude už len stúpať.

Volkswagen Passat W8

Mal som dilemu. Do 5 tisíc zoženiete buď Passat W8 alebo Touareg V10 TDI. Zobral by som auto, ktoré je v lepšom stave. Prípadne ak by bol k dispozícii Passat W8 kombi s manuálom, to by bola priorita. V rodinnom 3BG mať motor, ktorý inde historicky nenájdete, je dosť veľký úlet. Autu nechýba zvuk, výkon nie je závratný, ale v konečnom dôsledku ide o tú výnimočnosť.

Volvo 850/V70 T5

Zohnať Saab, ktorý by sa mi páčil a navyše s vysneným motorom, to je do 5 tisíc nemožné. Ale mám náhradu v podobe Volva, ktoré má šancu, že ho udržíte pri živote dlhšie, ako jeho brata z Trollhättanu. V70 alebo staršia 850 bola k dispozícii vo vrcholnej verzia R, ale s našim rozpočtom sa musíte „uskromniť“ s 2,3-litrovým radovým päťvalcom a výkonom 177 kW (240 koní). Dokonca je šanca, že objavíte aj manuál, ktorý by som určite preferoval pred automatom. Len škoda toho predného pohonu, 760 a iné staršie modely hrabali zadnými.

Z NASLEDUJÚCEHO ZOZNAMU BY SOM SI VYBRAL MODEL:
  • Alfa Romeo 159 2.4 JTD ( 9% )

     

  • Audi V8 ( 4% )

     

  • BMW 740d ( 11% )

     

  • Citroën C5 3.0 V6 ( 6% )

     

  • FIat Croma 1.9 TDid ( 3% )

     

  • Mercedes C30 AMG ( 7% )

     

  • Opel Omega 3.0 V6 ( 4% )

     

  • Škoda Octavia RS ( 15% )

     

  • Volkswagen Passat W8 ( 24% )

     

  • Volvo 850/V70 T5 ( 17% )

     

Odpovedalo 857 ľudí