V roku 1951 prišiel do predaja modernizovaný Kapitän, to auto však ešte nebola úplne nová generácia. Jednoducho stále všade chýbali peniaze. Firmy ťažilo splácanie škôd spôsobených vojnou a do toho nízka kúpna sila obyvateľstva. Opel Kapitän mal stále radový 2,5-litrový šesťvalec s výkonom 43 kW (58 k). Avšak inovácie v mene Opel nezostali v pozadí, do výroby sa tu dostal napríklad lomený stĺpik riadenia pre zvýšenie pasívnej bezpečnosti auta pri prednom náraze.
Prvý nový povojnový Opel
Skutočný míľnik prišiel v marci 1953. Vtedy nahradili dosluhujúci Opel Olympia ešte z predvojnového obdobia. Neskôr zmenili názov na Opel Rekord. Vo výrobe zotrval vcelku krátko, do roku 1957.
Prvý moderný Opel Kapitän po druhej svetovej vojne.
Automobil sa líšil modelovými rokmi, vo všetkých prípadoch ho však poháňal ten istý štvorvalcový 1,5-liter. Na začiatku mal 29 kW (40 k), neskôr od roku 1955 posilnil na 33 kW (45 k). K nemu prislúchala trojstupňová manuálna prevodovka. Automobil mal už samonosnú karosériu a vo výrobe bol už aj ako kombi. Jednoducho prichádzal záujem zo strany zákazníkov o dodnes vcelku obľúbenú karosériu.
Opel bola prvá značka, ktorá použila pre kombi verziu slovo Caravan a zároveň bola prvou, ktorá priniesla svetu kombík. Kombi verzia s 3 dverami, dnes nevídané.
V roku 1953 po prvýkrát od skončenia vojny prekročili ročnú produkciu 100 tisíc áut. V roku 1954 modernizovali a prestavali továreň pri rieke Main, vtedy už vyrobili cez 167 tisíc áut za rok. Opel tak po rokoch trápenia konečne vystúpil z tieňa druhej svetovej vojny a začal s veľkosériovou výrobou. Po Mercedese a Volkswagene to bola tretia najhodnotnejšia značka v tom období v Nemecku.
Medzitým od roku 1953 vyrábali aj úplne nový Kapitän s radovým šesťvalcovým 2,5-litrovým motorom. Výkon motora bol od 50 kW (68 k) do 55 kW (75 k). Od roku 1957 bola k dispozícii aj poloautomatická 4-stupňová prevodovka. Výrobu ukončili v roku 1958. Len rok, teda od 1958 do 1959, vyrábali takzvaný P1, s 59 kW (80 k) 2,5-litrovým šesťvalcom. Automobil mal napríklad panoramatické čelné okno, po vzore amerických limuzín.
Kapitän P1 s panoramatickým čelným oknom.
Poslednou novinkou do roku 1959 bol Rekord P1, nástupca Olympia Rekord. Vo výrobe však zotrval len 3 roky, od 1957 do 1960. K dispozícii bol ako sedan, 3-dverové kombi ale aj ako 3-dverový van. 1,5-litrový štvorvalec mal najprv 33 kW (45 k), tak ako predchodca, neskôr posilnil na 37 kW (50 k). Posledný rok vo výrobe bol k dispozícii aj silnejší 1,7-litrový štvorvalec s 40 kW (55 k). Ku všetkým motorom bola sériovo dodávaná 3-stupňová manuálna prevodovka.
V ďaľšej časti sa pozrieme na obdobie už 1959 - 1969 rozvinutého motorizmu nie len v Nemecku, ale aj v celej Európe.
zdroj: Opel AG