Podľa hesla - zlá správa sa šíri rýchlejšie než dobrá - 2 hviezdičky Mustangu doslova obleteli svet. V priebehu dní o "prepadáku" informovali aj médiá, ktoré o autá nezakopnú. V dobe konšpiračných teórií a sprisahaneckej praxe mi jedna z prvých myšlienok napadla - niekto má potrebu kopnúť si do najúspešnejšieho športiaku roka? Prečo zrazu taká divná kombinácia? 2x Volvo bezpečné ako trezor švajčiarskej banky a k nemu v kontraste veľké GT?! Nie je to divné? Dobre, túto teóriu viac rozvíjať nebudem...
Pozriem sa na vec z inej strany. Či sa na mňa "horší", alebo priemerní vodiči urazia, alebo nie, vyznávam vieru, ktorá učí, že petrolheadi sú automaticky lepší vodiči. Lepší vo všetkom. Starostlivosťou o auto počnúc, cez jazdecké schopnosti a zdatnosti, lepšími štatistikami vo sfére nehodovosti končiac. Šoférov sú plné cesty. Nadšencov volantu je ako šafranu. A "vďaka" stále komplexnejším asistentom, ktoré nám výrobcovia a legislatívci do áut doslova nútia, sa šoférske schopnosti väčšiny viditeľne zhoršujú. Preto potrebujeme stále viac podporných systémov, ktoré tých, ktorí by volant auta najradšej vymenili za mobil či tablet, udržia nažive. Viete, kde špirála končí? Autonómnym autom.
Petrolheadi sú automaticky lepší vodiči. Lepší vo všetkom. Starostlivosťou o auto počnúc, cez jazdecké schopnosti a zdatnosti, lepšími štatistikami vo sfére nehodovosti končiac. Šoférov sú plné cesty. Nadšencov volantu je ako šafranu.
Mustangu tvoria spoločnosť špičkoví ochrancovia. Pasuje to asi rovnako, ako keď na stretnutie členov Mensa klubu pozvú zápasníka MMA, aby spolu absolvovali IQ testy.
V poriadku. Povedzme, že budúcu nevyhnutnosť autonómnych vozidiel dokážem akceptovať. Poznám, a sám týždeň čo týždeň ľuďom v tréningoch školy šmyku prezentujem, že za viac než 90 % nehôd môže ľudský faktor. No rovnako platí, že z celkového počtu šoférov je povedzme 10 % skutočných fanúšikov volantu. Teda presne tých, ktorí pri kúpe auta s cenovkou Volva S90/V90 bez váhania dajú prednosť Mustangu GT 5,0. Nielen pre jedinečný štýl, jazdecký zážitok, dynamiku a charizmu. Ale aj preto, lebo Mustang do ničoho nebude kecať! Je jedným z mála áut, na ktorom povinnú súčasť áut predávaných v EÚ od roku 2014 v podobe stabilizačného systému ESC, či brzdového asistenta môžete kompletne vypnúť. Samozrejme, na vlastné riziko. Ale vďaka nebesám za to!
Hodnotiť športiaky kritériami MPV, ktoré šoféruje niekto, kto by radšej piekol bábovky, robil v záhradke, či štrikoval sveter, je nefér.
Toto je kompletný zoznam športiakov ktoré v EuroNCAP za ostatné dva roky testovali.
EuroNCAP športiaky netestuje, ani im nerozumie
TopSpeed.sk bol tiež medzi magazínmi, ktoré svoj mikrosvet informovali o tom, ako Mustang "prepadol". No v článku sme zároveň zvýraznili vyjadrenie ľudí z Fordu, ktorí tvrdia: „Hodnotenie Euro NCAP je založené na štyroch pilieroch so silným zameraním na asistenčné systémy a rodinný charakter vozidla“.
Je snáď Mustang rodinné auto? Kupujú muscle car, či getéčko tatkovia s drobnými deťúrencami? Veď Mustang vpredu neponúka ani IsoFix. Považujem za tragédiu konzorcia EuroNCAP, že všetky autá chcú hodnotiť rovnakými kritériami. Bez ohľadu na ich určenie a použitie. Mustang je primárne víkendová hračka. Auto, ktorým majiteľ nebude denne hltať diaľnice. A nepôjde ním na dovolenku do Chorvátska. Preto je málo pravdepodobné, že pri zvuku V8 sa mu bude za volantom chrápať. Je málo pravdepodobné, že vodič tohto auta bude nekontrolovane, či dokonca nevedomky prechádzať z pruhu do pruhu, aby na to mal mať ich sledovanie. Majiteľ tohto auta bude meniť jazdné pruhy pri plnom vedomí a plnej radosti, s akou ľahkosťou dokáže predbiehať.
Ale aby som nezavádzal. Mustang ozaj zlyhal, v nedostatočnom nafúknutí čelných airbagov a zlej funkcii zadných bezpečnostných pásov, pri náraze podkĺzlo figurínu. Preto dostal len 2 miesto 3 hviezdičiek, ktoré EuroNCAP autám bez nových asistentov dáva. Všetky veci rieši modernizácia Ford Mustang 2017 predstavená minulý mesiac na autosalóne v Detroite. No vďaka novým asistentom, ktoré prakticky všetky hneď po naštartovaní každý majiteľ vypne už porastie aj jeho cena. Divné je skôr, že v EuroNCAP za celých 20 rokov autá tejto kategórie netestovali. Iste, niekoľko športových áut v minulosti testovali. Naposledy však pred dvoma rokmi, čiže podľa menej prísnych kritérií. Podali si malé roadstery BMW Z4, Audi TT a Mazdu MX-5. K tomu by som mal dve veci. Okrem Mazdy žiadne ďalšie nemá v oblasti ochrany detí nijako oslnivé výsledky. Prečo? Lebo toto nie sú autá pre vozenie deciek. A sú to "najbližší" konkurenti Mustangu. EuroNCAP sa totiž nikdy doposiaľ nemalo potrebu pozrieť na zúbky veľkým športiakom. Ak opomeniem nákladovosť bariérových testov prémiových športiakov (komplexné hodnotenie na totálku zničí 4 autá) značiek Ferrari, Lamborghini, Maserati či Porsche, fajn. Tomu sa dá rozumieť, ekonomika by mala fungovať všade. No také Porsche 911 je tak obľúbenou a rozšírenou legendou, ktorej sa predá niekoľko desiatok tisíc kusov, až by túto skúšku ohňom mohla postúpiť. EuroNCAP je hrdé na fakt, že si autá od automobiliek nepýta, ale riadne ich nakupuje. Prečo v čase najväčšej slávy neskúsili cenovo dostupné kúsky ako Nissan 350Z/370Z, Toyotu GT86/Subaru BRZ či Hyundai Genesis Coupé?
Nech by niektoré z nich dopadlo podobne tragicky ako Mustang GT, frfal by som rovnako. No vlastne možno menej, pretože ani jedno z nich sa nestalo tak obľúbené, tak predávané a tak zaujímavé, ako tento chlapský Ford. Napriek tomu si myslím, že hodnotiť športiaky kritériami MPV, ktoré šoféruje niekto, kto by radšej piekol bábovky, robil v záhradke, alebo štrikoval sveter, je nefér! V USA nedávno urobili porovnanie schopnosti absorbovať náraz s malým prekrytím priamych konkurentov veľkých GT športiakov. Aj keď to celkovo nebola žiadna sláva, Ford Mustang z pomedzi konkurentov dopadol najlepšie.