Samozrejme, aj pred príchodom Mercedesu ML a BMW X5 tu boli vyvýšené štvorkolky, avšak neboli také populárne, nezačali na základe ich úspechu robiť ďalšie verzie a neboli ani tak dobre vybavené (väčšinou to mohli byť upravené off-roady s nie až takou bohatou výbavou). Dá sa teda povedať, že príchod Mercedesu ML a BMW X5 tu spôsobil rozmach toho, čo tu máme dnes (mániu s vyvýšenými autami). Či to bolo naozaj kvôli nim, alebo so mnou nesúhlasíte, BMW X5 tento rok oslavuje 20 rokov od premiéry prvej generácie. Poďme si teda zrekapitulovať predchádzajúce 3 generácie.
Prvá generácia
Prvá generácia získala dizajnové základy už v roku 1996. Sériová produkcia sa začala v roku 1999. Automobil využíval nejaké poznatky od Land Roveru, v tej dobe ho totiž BMW vlastnilo. Výroba od začiatku prebiehala v USA, kde vyrábajú X5 dodnes. Podvozkovo vychádzalo z vtedajšieho BMW 5, interiér bol tak isto odvodený od tohto modelu. Motorová paleta detto. K dispozícii bol napríklad vzduchový podvozok na všetkých kolesách aj s možnosťou regulácie z miesta vodiča.
Zaujímavosťou modelu boli na dvakrát otvárateľné zadné piate dvere. Nielen samostatne okno a spodná časť, ale sklo bolo otvárateľné spolu s časťou zadných dverí. To si X5-ka zachovala dodnes. K dispozícii boli 6- a 8-valcové motory. Základom bol trojlitrový zážihový šesťvalec s 170 kW (231 k), vyššie boli V8 so 4,4-litrovým objemom a 210 kW (286 k) alebo 235 kW (320 k).
Ešte vyššie boli verzie 4,6is v predfacelifte s 255 kW (347 k) a po facelifte 4,8is s 265 kW (360 k). Vznetové verzie boli len dve, pred modernizáciou mal trojlitrový šesťvalec 135 kW (184 k) a po modernizácii 160 kW (218 k). Zaujímavosťou bola verzia X5 LM s V12 motorom s označením S70. Táto verzia prebrala motor z V12 LMR, s ktorou BMW súťažilo v Le Mans. Auto dostalo 6-stupňový manuál a Hans Joachim Stuck s ním na Nürburgringu zajazdil čas 7:50 s maximálnou rýchlosťou 309 km/h, čo je čas BMW M3 CSL E46. Samozrejme, nebolo to sériové auto.
Druhá generácia
Druhá generácia s kódovým označením E70 prišla na trh v roku 2006. Auto viac omladlo, dizajn sa zaoblil, ponuka motorov stále zostala pri 6- a 8-valcových motoroch. Do ponuky prišli nové prvky výbavy, ako head-up displej, 4-zónová klimatizácia, adaptívne tlmiče, avšak prišlo o vzduchové pruženie na všetkých 4 kolesách.
Ponuka motorov začínala tiež s trojlitrovým zážihovým šesťvalcom a 200 kW (272 k), pokračovala preplňovaným trojlitrom s 225 kW (306 k), vyššie boli V8 s 4,8 litrom a 261 kW (355 k). Najvýkonnejšie boli 4,4-litrové preplňované V8 ako 50i s 300 kW (408 k) a X5M (áno už v tejto generácii prvé M) s 408 kW (555 k). Dieselov bolo niekoľko, všetky však mali rovnaký zdvihový objem 3,0 litra. Začínali s 173 kW (235 k) a končili na M50d s trojicou turbodúchadiel.
Tretia generácia
Tretia generácia prišla po ďalších 7 rokoch v 2013. Bola to skôr evolúcia predchodcu čo sa týka dizajnu, veľké zmeny sa udiali skôr pod kapotou. Bolo to totiž prvé X5, ktoré malo 4-valcový motor. Ako plug-in hybrid 40e bol dvojlitrový zážihový štvorvalec s 180 kW (245 k) a ako dvojlitrový vznetový štvorvalec vo verzii 25d s 160 kW (218 k).
Dokonca bola táto verzia dostupná aj s pohonom len zadných kolies ako sDrive. Teda vysoká X5-ka s možnosťou zapadnutia hocikde vo vyššom snehu. Koniec tejto generácie prišiel veľmi skoro, už v roku 2018. Teda za čas, kedy by mala prísť modernizácia, prišla nová generácia G05, ktorú už onedlho uvidíte ako test na našom YouTube kanáli. To je však už súčasnosť a nie história.
Zdroj foto: BMW