Celé roky na to ochotu kompetentní nemali, pritom práve s príchodom elektronickej známky bez nutnosti tlače a fyzickej kontroly jej platnosti policajtami či pracovníkmi NDS sa všetko značne zjednodušilo. Tlak motoristickej verejnosti a médií trval pár rokov, než k zmene konečne došlo. Aj tu sa to natiahlo, ako sa len dalo. Od oznámenia po skutočný nábeh predaja 365 dňových známok to bolo viac než pol roka, čo je otrasné.
NDS nedávno publikovala správu s názvom ZÁUJEM O 365-DŇOVÚ ZNÁMKU JE ZNAČNÝ, VEDIE ROČNÁ. Napriek februárovému spusteniu predaja 365-dňovej eDZ, bol predaj ročných známok vyšší o zhruba 350-tisíc kusov než v prípade tohto druhu. Malo by to snáď niekoho prekvapiť? Je zrejmé a logické, že vedie a ešte niekoľko rokov povedie ročná známka. Keďže sa tu desaťročia ľuďom núkala len možnosť nakupovať v januári, drvivá väčšina vodičov zo Slovenska si drží rutinu. To sa však postupne zmení s obmenou vozového parku. Pri priemernom veku vozidiel u nás viac než 11,5 roka to potrvá celé toto desaťročie. No v druhej polovici tejto dekády už celkom iste nebude najpredávanejšia ročná, ale 365-dňová diaľničná známka.
Ak by vás zaujímali trochu aj konkrétne čísla, tu sú:
V období január - apríl zakúpili motoristi 668 106 kusov ročných eDZ. V štatistikách predaja nasleduje po ročných eDZ, 10-dňová známka (455 709 ks), 365-dňová známka (311 263 ks) a 30-dňová známka (82 746 ks). Kým u vodičov slovenských vozidiel vedie aktuálne ročná eDZ (596 704 ks), pri zahraničných vodičoch si očakávané prvenstvo drží 10-dňová známka (259 976 ks). Spomedzi zahraničných motoristov si najviac eDZ zakúpili vodiči s českými značkami, nasledovali poľskí, maďarskí, rakúski, nemeckí a ukrajinskí motoristi.
V mesiacoch január až apríl 2020 si motoristi zakúpili celkovo 1 532 601 kusov elektronických diaľničných známok (eDZ). Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok za uvedené obdobie predstavoval 45 964 789 eur. V medziročnom porovnaní to znamená pokles o 10,51%. To je dôsledok zásadného útlmu verejného života a karanténnych opatrení pre Covid-19.
Najčastejšie sa eDZ predávajú na obchodných miestach s úhradou kartou
Napriek tomu, že už dlho funguje jednoduchá aplikácia pre smartfóny, motoristi najčastejšie realizujú úhradu eDZ platobnou kartou. Tak uhradili viac ako 59% eDZ. V hotovosti bolo uhradených viac ako 34% a na platbu bankovým prevodom pripadalo takmer 7% známok. Predajné miesta sú čerpacie stanice a informačno-predajné miesta NDS (hraničné priechody Brodské, Jarovce, Čunovo a Skalité), kde bolo predaných bezmála 53% eDZ. Elektronicky, teda cez webovú stránku a mobilnú aplikáciu, bolo zakúpených cca 46% známok.