3D tlačou sa už vo veľkej miere zaoberajú aj významní dodávatelia pre známe automobilky ako Edag, ktorý v roku 2014 predstavil koncept Light Cocoon. Technológia je teda na vzostupe, nuž a bude iba napredovať. Do budúcna s ňou počítajú aj najväčšie automobilky ako BMW, ktoré dokonca plánuje pri výrobe svojich áut využívať 4D tlač, ako naznačila v koncepte BMW VISION NEXT 100. Štvrtým rozmerom ma byť v tomto prípade funkcionalita.
Tvorcovia dielce nazvali Effect Skins a ponúknu ich v 15-tich geometrických a organických tvaroch povrchu a v 10-tich farbách. Táto škála však nie je pevne uzatvorená a zákazník si dokonca môže navrhnúť povrch dielcov podľa svojich predstáv.
Tvar povrchu dielcov si môže dokonca zákazník navrhnúť aj sám
Technológia 3D tlače sa však v blízkej budúcnosti dostane aj medzi ľudí. Zatiaľ je to niečo, o čom všetci počuli, no málokto držal takýto dielec v ruke. Japonské Daihatsu to však už čoskoro zmení. Bude totiž ponúkať prvky individualizácie pre svoj mikro roadster Copen vytlačené práve na 3D tlačiarni. Copen je auto u nás naozaj veľmi málo známe. Ide o roadster s motorom vpredu a pohonom prednej nápravy, ktorý spadá do kategórie kei cars. Je to trieda charakteristická pre Japonsko a tamojšie preplnené mestá. Auto je iba 3 395 mm dlhé a 1 475 mm široké. Váži 870 kg a na jeho pohon stačí turbom prepĺňaný trojvalec s objemom 660 cm3. Automobilka momentálne predáva druhú generáciu, na ktorej je zaujímavé aj to, ako je poskladaná. Auto totiž využíva monokok, na ktorom sú všetky panely karosérie priskrutkované. To umožnilo automobilke ponúknuť napríklad rôzne verzie blatníkov, ktoré sú relatívne jednoducho vymeniteľné.
Diely na nárazník
Ak by ste čakali, že práve tieto diely vyrábajú 3D tlačou, musím vás sklamať. Automobilka s touto technológiou ešte iba začína a tak budú vytlačené dielce v jej ponuke oveľa menšie. V podstate ide o akúsi obdobu rôznych falošných výduchov a podobných záležitostí. V tomto prípade automobilka plánuje predávať dielce určené na predný a zadný nárazník. Tvorcovia dielce nazvali Effect Skins a ponúknu ich v 15-tich geometrických a organických tvaroch a v 10-tich farbách. Táto škála však nie je pevne uzatvorená a zákazník si dokonca môže navrhnúť povrch dielcov podľa svojich predstáv. Aj takáto flexibilita je jednou z obrovských výhod 3D tlače. Keďže na dielce netreba žiadne formy, automobilke sa oplatí vyrobiť aj jeden kus s individuálnym tvarom povrchu. Jedinú prácu navyše musí odviesť, človek, ktorý zákazníkovu predstavu namodeluje v počítači. Dielce budú k dispozícii od roku 2017 automobilka ich bude tlačiť z ASA termoplastu.
Diahautsu Copen vyžíva monokok, na ktorom sú všetky diely karosérie priskrutkované a teda ľahko vymeniteľné. Preto môže automobilka ponúknuť viac druhov blatníkov. Tie však nie sú vyrobené 3D tlačou. Zatiaľ!
Zdroj: autoblog