Ak zobrazovaný stav odjazdenej vzdialenosti nezodpovedá skutočnosti, mal by majiteľ pri prípadnom predaji vozidla túto skutočnosť oznámiť novému majiteľovi. Ak mu túto informáciu zatají, dopúšťa sa nezákonného konania s právnymi následkami. Viacero firiem, ktoré majú vo svojom portfóliu služby ponúkajúce pretáčanie, sa pokúšajú ochrániť pred trestným postihom tvrdením, že v prípade vykonania služby spojenej so zmenou stavu odometra, nenesú žiadnu zodpovednosť, ak majiteľ túto skutočnosť zatají.
Najčastejšie stáčajú dovezené autá. Vraj až 90% z nich!
„Je nesporné, že stáčanie kilometrov je veľmi výnosný biznis, vďaka ktorému sa výrazne navyšuje cena predávaných jazdených áut. Podľa odhadov je na slovenských cestách obrovské množstvo vozidiel s upraveným odometrom a tieto automobily len tak, zo dňa na deň nezmiznú. Snažíme sa o to, aby nové stočenky pribúdali čo najmenej. Na našich stránkach radíme občanom, ako si overiť informácie o najazdených kilometroch, upozorňujeme ich na fiktívne a podvodné inzeráty a poskytujeme databázu VIN kódov, kde si môžu dohľadať históriu vozidla. Najväčším zdrojom stočených áut sú dlhodobo dovozy, pri ktorých odborníci odhadujú mieru manipulácie až na 90 %,“ hovorí k danej tematike Július Petrus, predseda združenia SOVA.
Každý záujemca o vozidlo má v súčasnosti možnosť overiť stav odometra v registri prevádzkových záznamov vozidla. Záujemcovia o kúpu môžu požadovať od predávajúceho jeho výpis vo forme ODO-Passu. Ak súkromná alebo fyzická osoba predáva vozidlo, ktorého odometrom sa v minulosti manipulovalo, je predávajúci ODO-Pass povinný priložiť k predávanému autu. Nepoctivému predajcovi hrozí vysoká pokuta, ktorá sa môže pohybovať v rozmedzí od 3 000 do 100 000 €. Momentálne je slovenská národná databáza prepojená s holandskou a belgickou.
Kým všetky štáty EÚ neprepoja databázy, stáčať sa bude naďalej
„Pokiaľ si ale údaje medzi sebou nevymieňajú všetky členské krajiny Európskej únie, môže sa obchod so stočenými vozidlami ďalej rozvíjať. Keď STK na Slovensku zapíše do systému už zmanipulovaný stav najazdených kilometrov, v podstate tým stočenie zlegalizuje. Je potrebné, aby k tomuto nedochádzalo a to tak, aby STK mohli porovnať aktuálny stav odometru s dátami z krajiny pôvodu vozidla,“ doplňuje Július Petrus.
zdroj: tlačová správa združenia SOVA