Podľa dostupných informácií zníži 48V hybridný systém spotrebu kompaktného benzínového auta o 20 %. V prípade využitia v naftovom motore klesne spotreba o 5-10 %.
Spoločnosť Schaeffler spolu s Continentalom vyvinula 48 voltový hybridný systém. Šéf vývoja Peter Gutzmer verí, že ich riešenie dokáže skoncovať s dominantným postavením naftových motorov. „Z nášho pohľadu je budúcnosť spaľovacích pohonných jednotiek v 48V elektrifikácii v kombinácii s plug-in hybridnými vysokonapäťovými riešeniami,“ hovorí Gutzmer. Podľa neho môže mať kompaktné auto s 48V rozvodom a mild-hybridnou technológiou nižšie emisie CO2 než 85 g/km. Práve toto je dôležité pre automobilky, ktoré zápasia s prísnymi emisnými limitmi a po novom aj s presnejšou metodikou merania WLTP. Výrobcovia potrebujú dosahovať reálne nízke emisie a jedinou cestou je elektrifikácia. No elektromobily (hlavne batérie) sú zatiaľ drahé rovnako ako klasické hybridy typu Toyota Prius, Hyundai Ioniq,... Práve jednoduchý hybrid využívajúci 48V rozvod môže byť odpoveďou.
Pokles spotreby až o 20% pri benzíne, pri nafte 10%
Podľa dostupných informácií zníži 48V hybridný systém spotrebu kompaktného benzínového auta o 20 %. V prípade využitia v naftovom motore klesne spotreba o 5-10 %. Ako vlastne takýto systém funguje? Súčasťou spaľovacieho motora je elektromotor, ktorý sa stará o hybridné funkcie, akými sú regeneratívne získavanie energie z brzdenia (nahradzuje alternátor) a roztáčanie spaľovacieho motora v nízkych otáčkach. Vďaka tomuto riešeniu sa bude môcť motor odpájať aj počas jazdy a tým šetriť palivo. V prípade niektorých aplikácií dokáže zabudovaný elektromotor zároveň nahradiť štartér.
V prípade existujúcej pohonnej jednotky je možná pomerne jednoduchá zástavba. Elektromotor jednoducho nahradí alternátor. Takéto riešenie však neumožňuje jazdu čisto na elektrickú energiu. Elektromotor len pomáha spaľovacej jednotke.
„Myslím si, že v najbližších 10 rokoch budú 48 voltové systémy vo väčšine hybridoch. Dokonca si myslím, že 48V aplikácie budú mať potenciál rozšíriť alebo nahradiť to, čo robí Toyota veľmi úspešne (plnohodnotný hybridný systém Toyota Synergy Drive),“ predpovedá budúcnosť Gutzmer, ale zároveň priznáva, že problémom sú zatiaľ náklady. Ich cieľom je znížiť ich ešte o 10 – 20 %.
A nahradí 48V hybridný systém naftové motory? Gutzmer je realista a tvrdí, že určite kompletne nenahradia dízle. Zároveň je ale presvedčený, že v niektorých kategóriách sa tak stane. Naftové motory budú totiž stále drahšie a oplatia sa len do áut vyšších kategórií, pri ktorých si za ne klienti priplatia.
V prípade návrhu novej pohonnej jednotky môžu technici umiestniť elektromotor medzi prevodovku a spaľovací motor. V tomto prípade dokáže auto jazdiť v elektrickom móde. Ďalšie zníženie spotreby prinesie elektrická vodná pumpa a klimatizácia. Na takomto riešení pracuje Mercedes pri novom benzínovom šesťvalci.
Už dnes existuje prvá aplikácia 48V hybridného systému. Prišiel s ňou Renault v modeloch Scenic a Grand Scenic. Francúzi sa prekvapivo rozhodli spárovať 10 kW elektromotor s naftovým motorom 1,5 dCi. Výsledkom je 8–10% zlepšenie spotreby, lepšia dynamika a eliminácia oneskoreného nástupu turba. Elektromotor však nedokáže rozhýbať celé auto a funguje len ako pomoc pre jednotku dCi. Dobrou správou je, že kompletný systém zvyšuje váhu vozidla len o 49 kg. Plány aplikovať 48V systém oznámil už aj Mercedes pri nových benzínových motoroch a aj Volkswagen pri modely Golf GTI.
Zdroj: autonews, digitaltrends