Myslíte si, že Ford Model T vyrábali len v čiernej? Omyl, v prvých rokoch produkcie dokonca nemali čiernu farbu v ponuke.
Henry Ford pri Modeli T v roku 1921
Model T môžete mať v akejkoľvek farbe, pokiaľ bude čierna
Ford píše vo svojej autobiografii: „Zákazník môže mať auto hocijakej farby akú chce, pokiaľ bude čierna.“ Ale čierna nebola v ponuke počas prvých štyroch rokov produkcie Modelu T. Zo začiatku ste mohli dostať šedú, červenú, modrú alebo zelenú, v závislosti na karosérii. V roku 1910 začali používať štandardné farby, veľmi tmavú zelenú Brewster Green. Nasledoval veľmi tmavý odtieň modrej. Čiernu začali striekať až v roku 1913. Predaje Modelu T v roku 1916 raketovo vzrástli a veľká väčšina áut, ktoré predali do roku 1920 bola čierna. Do roku 1926 ponúkali auto vo všetkých farbách, aby vzbudili záujem verejnosti o starý stroj. Do 1927, kedy s produkciu skončili, ste si mohli Model T kúpiť v jednej z piatich farieb.
Výrobná linka Modelu T
Ford vymyslel výrobnú linku na stavbu automobilov
Ford postavil impozantnú, ba priam revolučnú, rýchlu a efektívnu výrobnú linku, ale nebola to prvá linka na výrobu lacných áut. Už na začiatku automobilovej histórie používal výrobnú linku nemecký Benz, aby vyprodukoval stovky áut ročne. Do roku 1900 bol Benz najväčšou automobilkou sveta. Potom v 1901 prišiel Ransom E. Olds, ktorý v Olds Motor Works v Lansingu postavil prvý Oldsmobile. Olds predával svoje auto za 650 dolárov, oveľa lacnejšie, ako hocikto iný.
Zamestnanci pri výrobe Modelu T
Ford platil zamestnancom dosť na to, aby si mohli kúpiť autá, ktoré vyrábali
Ak teda nepostavil prvú výrobnú linku, ani najlacnejšie auto, čo potom robí Forda Fordom? Nakoniec to bola rýchlosť výroby a 5-dolárový deň, ktoré ho preslávili. Zdá sa, že Ford bol sociálnym inžinierom strednej triedy. Samozrejme, zvýšenie mzdy dovolilo veľa robotníkom kúpiť si Model T. Platy ale nezvyšoval z dobrej vôle. Výroba áut na linke bola a stále je opakujúca sa a nebezpečná práca. Robotníci niekedy jednoducho odišli zo svojho postu, už nemohli vydržať monotónnu prácu v biednych podmienkach. V roku 1913 musel Ford zamestnať 52 000 ľudí do prevádzky, kde ich potreboval 14 000. Dávalo väčší zmysel zdvojnásobiť mzdy z už vtedy štedrých 2,25 dolára na deň, ako zamestnať sa vyškoliť nových, nespoľahlivých robotníkov.
Ford Model T
Henry Ford navrhol Model T
Za každou historickou postavou je more ľudí, na ktorých sa zabudlo. Aj keď Henry Ford pracoval na prvých návrhoch áut, Model T medzi ne nepatril. Slávne auto je dielom maďarského imigranta, Józefa Galamba a rodeného Dána, Charlesa Sorensona. Obaja mali k Fordovi blízko, zastávali rôzne funkcie v prvých dňoch Ford Motor Company. Galamb bol tiež spolutvorca pohyblivej výrobnej linky. Sorenson bol známy ako „muž Henryho Forda“ a v spoločnosti zostal až do roku 1950.
Centrálna matica kolesa bola vydržala najviac zo všetkých dielov
Ford bol taký lakomý, že chodil na vrakoviská po diely Modelu T, ktoré potom použil vo výrobe
Hovorí sa, že Ford posielal agentov na vrakoviská, aby priniesli diely, ktoré potom použili pri výrobe nových áut. Mal tým šetriť peniaze. Mýtus vznikol z článku, ktorý publikoval zoológ Nicholas Humphrey v roku 1976, Sociálne funkcie intelektu. Píše, že Ford posielal na vrakoviská inšpektorov, aby hľadali diely Modelu T, ktoré nikdy nezlyhali. Takmer všetky diely našli rozbité a neopraviteľné, okrem centrálnych matíc kolies. Tie vyzerali ako nové na každom Modely T, ktorý našli na vrakovisku. Namiesto toho, aby boli hrdí na to, aké dobré matice vyrobili, Ford prikázal, aby ich robili lacnejšie a tak šetrili čas i peniaze. Príbeh s najväčšou pravdepodobnosťou vymyslel Humphrey, aby ilustroval efektivitu zdrojov v prírodnom výbere. Metafory sa chytili popularizátori vedy, Richard Dawkings a Jared Diamond. Pomaly sa z príbehu stal mýtus o tom, aký bol Henry Ford lakomý.
Zdroj: autoblog.com