Koeficient odporu vzduchu (Cd) hovorí o tom, ako ľahko „obteká“ vzduch okolo karosérie. Čím nižšia hodnota, tým lepšie. Čokoľvek s hodnotou pod 0,3 je dobrý výsledok. Daným koeficientom je potom potrebné vynásobiť čelnú plochu vozidla. Len pre zaujímavosť, „najlepšiu aerodynamiku“ spomedzi všetkých produkčných áut má Tatra T77a z roku 1935! Tvarom pripomína spomínanú kvapku. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu len 0,212 a čelná plocha tiež nebola extra veľká. Ohľadom tohto čísla však panujú dohady. Testy totiž prebiehali na zmenšenom modeli.
Autá za tých 81 rokov prešli obrovskú cestu. No hodnotu Tatry sa sériovke ešte nepodarilo prekonať, aj keď existuje pár vozidiel, ktoré k tomu číslu nemajú ďaleko. Tu je zoznam súčasných 5 najaerodynamickejších sedanov.
1 Mercedes-Benz CLA 180 Blue Effiency (CD 0,22)
Koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,22 dosiahol Mercedes aj vďaka úplne rovnej podlahe a nízkej výške. Takýto malý aerodynamický odpor kladú len verzie Blue Efficiency. Podľa nezávislého testu magazínu Car & Driver má však americká verzia CLA 250 CD 0,3. Car and Driver tvrdí, že Mercedes s hodnotou cd nehovorí celkom pravdu a rebríček TOP 5 je celkom iný.
2 Mercedes-Benz triedy E W213 (CD 0,23)
Mercedesu sa však nepochybne darí stavať autá s výbornou aerodynamikou. Potvrdzuje to aj nová trieda E s koeficientom odporu vzduchu len 0,23. Hovorí sa, že pripravovaná verzia kupé má dosiahnuť ešte nižší koeficient.
3 Audi B9 A4 (CD 0,23)
Aj tretie miesto putuje do Nemecka. Audi A4 B9 získalo medailovú pozíciu s koeficientom odporu vzduchu 0,23. Zaujímavosťou je, že medzigeneračne klesla hodnota koeficientu o 0,07. Na prvý pohľad sa pritom dizajn A4 zásadne nezmenil. Rozdiel je však v mnohých detailoch.
4 Tesla Model S (CD 0,24)
Štvrté miesto putuje do USA. Tesla Model S je prekvapivo za svojimi konvenčnými kolegami. Pritom elektromobily majú výhodu v tom, že môžu mať absolútne plochú podlahu a nemajú nasávacie otvory pre chladenie motora.
5 Hyundai Sonata Hybrid (CD 0,24)
Na piatej priečke sa umiestnil hybrid Hyundai Sonata. Rovnakú hodnotu odporu vzduchu má pritom aj Toyota Prius. Všimnite si, že Sonata má výrobný koeficient odporu vzduchu aj bez zvláštnych tvarových riešení ako Prius. Hyundai Sonata však na Slovensku nekúpite.
Takto vyzerá najaerodynamickejšie produkčné auto - Tatra T77a
Zdroj: carscoops