Volvo S60
V roku 2000 prišlo Volvo s radom S60. Priamo konkuroval legendárnym nemeckým súperom. No každý začiatok je ťažký a platilo to aj pre Volvo. Svoje modely smerovali Švédi skôr na staršiu klientelu. I keď svojimi preplňovanými motormi spoločne so Saabom boli vždy zaujímavé. Volvo S60 tejto generácie sa mi vždy páčilo dizajnom. Veľmi zaujímavý je C-čkový stĺpik a zvažujúca sa strecha. Ale pre krásu sa trpí. Preto si pri nastupovaní a vystupovaní na zadné sedadlá musia pasažieri dávať väčší pozor.
Interiér Volva môže byť veľmi nápaditý. V ponuke bolo niekoľko rôznych farieb čalúnenia z pravej alebo umelej kože. Kvalita materiálov a spracovanie sa dajú označiť ako prvotriedne. Volvo S60 počas života prešlo dvoma väčšími modernizáciami. V roku 2004 a 2006. Tu má potenciálny zákazník na výber z celkom veľkého množstva motorov. Či už diesel alebo benzín. Najslabší diesel mal 93 kW a najsilnejší 136 kW. Zážihová paleta začínala na atmosférickej verzii 2.4 (103 kW, 220 Nm), 2.4i (125 kW, 225 Nm). Pre trhy s vysokými daňami vzťahujúcimi sa na objem motora bol určený atmosférický motor 2.0 (103 kW, 220 Nm). Z nich odvodili preplňované alternatívy: 2.0T (132 kW, 240 Nm), 2.4T (146 kW, 285 Nm) neskôr nahradený verziou 2.5T (154 kW, 320 Nm). Nad nimi stoja vrcholové verzie T5 (191 kW, 350 Nm) a S60R (220 kW, 400 Nm.). Pri poslednej menovanej tento rozpočet stačiť nebude. Vaše prasiatko by totižto muselo byť aspoň raz také veľké. A stav predávaného auta by sa pokojne dal označiť za diskutabilný. K dispozícii bol pohon všetkých štyroch kolies i pre slabšie verzie.
Saab 9-3
Saab 9-3 je kapitola sama o sebe. V podstate sa jedná o prezlečenú Vectru C do oveľa krajšieho kostýmu zo Švédska. Tým Saab stratil svoju technickú výnimočnosť. Ale musím povedať, že dizajnovo sa Vectra C na 9-3 vôbec nechytá. Model 9-3 pred faceliftom vo verzii Aero vyzerá neskutočne. Je elegantný a športový zároveň. Tento pokus dizajnérom fakt vyšiel. Faceliftové verzie sa už tak z môjho pohľadu označiť nedajú a sú i tak o pár stovák drahšie ako nami stanovený rozpočet.
Legendárne benzínové agregáty Saab vystriedali koncernové motory Ecotec a úlohu základného motora na svoje plecia vzal atmosférický štvorvalec 1.8 16V s výkonom 90 kW (122 k). V Saabe ho spojili s pomerne dlhou prevodovkou, takže rovnako motorizovaná Vectra C bola živšia. Nad koncernovým motorom 1.8 16V boli prepĺňané verzie celohliníkového motora 2.0 16V Turbo. Najslabší mal kuriózne označenie 1.8t a produkoval 110 kW (150 k) – menšie vstreky a menší plniaci tlak turba. Podľa tlaku turbodúchadla a spaľovaného paliva (benzín alebo E85) boli k dispozícii verzie s označením 2.0t a 2.0 Turbo, ktoré dosahovali 129 kW (175 k), 147 kW (200 k), 154 kW (209 k), 177 kW (241 k) alebo v raritnej verzii Turbo Performance až 185 kW (252 k). Na úplnom vrchole boli šesťvalce 2.8 V6 Turbo, ktoré sú produktom austrálskej vetvy GM. Verzia Aero ho mala vyladený na 184 kW (250 k), Aero XWD (pohon všetkých kolies) a Turbo X (s aktívnym zadným diferenciálom) až na 206 kW (280 k). Na niektorých trhoch bol agregát 2.8 V6 Turbo naopak podladený na menšiu hodnotu, 169 kW (230 k).
Naftové verzie až také slávne nie sú. Najslabší diesel 2.2 TiD (92 kW/125 k), pochádzal ešte z Vectry B. Ten má vychytané detské muchy, až na palivové čerpadlo. V roku 2004 diesle začal dodávať Fiat - 1.9 TiD so vstrekovaním common-rail. Podľa počtu ventilov a turbodúchadiel mal výkon 88 kW (120 k), 110 kW (150 k) alebo s označením 1.9 TTiD a dvojicou turbodúchadiel 132 kW (180 k). Aby sme sa zmestili do ceny, ostáva okrem dieselu iba slabšie dvojlitrové preplňované verzie. Verziu 2,8 Turbo nájsť u nás je nadľudský výkon.
Ergonómia interiéru by sa dala označiť za diskutabilnú, ale je to všetko o zvyku. Umiestnenie spínacej skrinky v stredovom tuneli sa doteraz len tak nevidí. Ak je niekto zvyknutý na nákladiaky Scania, na pohľad sa bude cítiť ako doma. Výbavou však ničím za konkurenciou nezaostáva. Tento Saab sa mi osobne vždy veľmi pozdával a pri cestovaní v benzínovej turbo verzii ma o svojich kvalitách presvedčil.
Lexus IS200/300
Hľadáte originálne, netuctové športové auto, ktoré je povestné nepriestrelnou spoľahlivosťou? Auto, s ktorým cez týždeň môžete chodiť denne do práce a po víkendoch si s ním zajazdiť pre radosť? Pri stavbe sedanu malého Lexusu stálo konkurenčné BMW E46 ako méta, ktorú treba prekonať. Podľa mnohých odborníkov sa to aj podarilo, pretože Lexus IS skĺbil do jedného celku športový charakter, eleganciu a originalitu. V Japonsku sa toto auto predávalo pod menom Toyota Altezza. Lexus IS200/300 je hlavne jedinečné auto, ktoré má povestnú japonskú kvalitu a špičkové jazdné vlastnosti.
IS200 prvej generácie si u nás môžete kúpiť s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, alebo s automatom. IS300 sa v Európe predával iba s automatom. Manuálnu verziu bolo možné kúpiť iba v USA a Kanade. A čo tam teda nájdeme za motory? Oba sú radové a umiestnené pozdĺžne. Menší, s objemom 2,0 litra má výkon 155 koní (k dispozícii boli i verzie s kompresorom, s výkonom zhruba 200 koní, na Slovensku ale nie je ani jeden a zväčša sa jedná o prestavby). Väčší je oveľa kultovejší. Jedná sa o atmosférickú verziu 2jz-ge, s objemom 3,0 litra a s výkonom 214 koní. (Altezza mala i 2,0 4 valec 3s-ge, ale iba pre japonský trh). Naftový motor nehľadajte, chvalabohu ho ani nenájdete, vzhľadom na spoľahlivosť nasledujúcej dieselovej generácie IS220d.
A čo dodať k výbave? Na to, že auto sa začalo predávať ešte v minulom tisícročí, je výbava solídna. V základe bolo vyhrievané čelné sklo, 4 x airbag (po facelife 6), klíma a mnoho iného. Väčšina áut má vyhrievané polokožené/kožené sedadlá s elektrickým posuvom. Interiér bol dostupný len v dvoch farebných kombináciách, v tmavej a svetlej. IS-ko prvej generácie počas života síce prešlo faceliftom, ale jednalo sa len o detaily, ktoré bežný užívateľ na pohľad nepostrehne. IS200 Sport je v redakcii známe auto. Dlhé roky ho vlastním aj ja a dvestovku mal a opäť má i jeden zo zakladateľov tohto portálu. :)
Honda Accord 7. gen.
Športovo elegantný dizajn sedanu sa Honde naozaj podaril a pomohol vozidlu presadiť sa vo veľmi tvrdej konkurencii. Okrem neho ponúka Honda Accord 7. generácie aj veľmi dobré jazdné vlastnosti, cestovný komfort, skvelý pocit z riadenia a nezaostáva ani so svojou spoľahlivosťou. Na európsky trh prišila v marci 2003. Sedan bol od začiatku v ponuke s motormi 2,0 16V i-VTEC (114 kW), 2,4 16V i-VTEC (140 kW) a dieselový 2,2 i-CTDi (103 kW), ktorý prišiel až koncom toho roka. Skombinované s manuálom alebo automatom. V roku 2006 prešiel model decentným faceliftom interiéru a exteriéru. Rozšírili aj výbavu. Dieselová verzia dostala 6 stupňovú manuálnu prevodovku.
Interiér je z kvalitných a odolných materiálov. Na vysokej úrovni je aj dielenské spracovanie a prístrojový panel je dobre čitateľný. Výhrady mali zákazníci k trochu väčšiemu volantu pred faceliftom. Karoséria je dobre chránená pred koróziou, iba niekedy sa objavujú vo zvýšenej miere stopy hrdze na prednej kapote. Častejšie sa však možno stretnúť s koróziou výfuku. Konštruktérom sa podarilo naladiť veľmi dobrý kompromis medzi komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami a dokáže priniesť dobrý pocit z jazdy. Pri benzínoch ale treba rátať, že si pri svižnejšej jazde potiahnu trochu oleja. Vo všeobecnosti Accord na tom fakt nie je zle, čo do poruchovosti. Pri pravidelnom a kvalitnom servise bude Accord verne slúžiť a nedáte naň dopustiť. Škoda len, že má predný pohon. Inak by som si model z konca výroby vedel predstaviť ako dôstojného nástupcu za Lexus IS. Stanovený rozpočet však vystačí iba na prvé modely. Sem tam sa objaví i 2,4i za solídne peniaze v dobrom stave. Osobne by som volil ten.
Alfa Romeo 159
Talian je z celkom iného súdka, ako pred tým popisované autá. Prečo som vybral práve Alfu? No jednoducho lebo. Alfa mala vždy niečo do seba. Či už dizajnovo, alebo jazdnými vlastnosťami (toto sa už ale so 155 a 156 porovnávať nedá). Jednoznačne ide o generačne najnovšie auto z partie spolubojovníkov. Je pravda, že Alfa na sume nášho rozpočtu ešte iba začína, preto treba starostlivo prejsť vybraný kus. Podobne ako zovňajšok, ani interiér vozidla nezaprie odkaz na športovú eleganciu. Na solídnej úrovni sú aj použité materiály a dielenské spracovanie, na niektorých kusoch, a to najmä z prvých rokov výroby, sa však objavuje väčšie množstvo pazvukov interiérových plastov. Trocha gýčovito pôsobí súvislý hliníkový povrch stredového panela. Ergonómia je na slušnej úrovni, trocha zvyku si vyžaduje len ovládanie palubného počítača a umiestnenie tlačidiel panela. Sedadlá majú solídne rozmery a komfortné čalúnenie, na vysokej úrovni je aj ich anatomické tvarovanie. Alfa proste vždy vedela robiť kvalitné a oku lahodiace sedačky.
Motorovo je fakt na výber veľké množstvo pohonných jednotiek, ktoré sa postupne dopĺňali. V prípade benzínových sú od začiatku výroby na výber jednotky s priamym vstrekovaním paliva 1,9 JTS (118 kW), 2,2 JTS (136 kW) a 3,2 JTS V6 (191 kW). Dieselové motory zastupovali dve verzie štvorvalca 1,9 JTD s 8 alebo 16 ventilmi (88 a 110 kW) alebo päťvalec 2,4 JTD 20V s výkonom 147 kW. Neskôr, v roku 2008 pod kapotou nahradili motor 1,9 JTS. Nástupca prišiel od Opla - 1,8 16V s výkonom 103 kW. Drobnými úpravami si prešli aj dieselové motory a po novom nesú označenie JTDm. Zaujímavá motorizácia prišla v roku 2009. Pod kapotu pribudol totižto nový preplňovaný benzínový štvorvalec 1,75 TBi s výkonom 147 kW. Pod kapotu sa dostal aj nový dieselový agregát 2,0 JTDm s výkonom 100 kW resp. 125 kW. Prevodovky boli k dispozícii tri: manuálna, automatická a robotizovaná. Všetko záležalo a odvíjalo sa od pohonnej jednotky. Na rozpočet 5000 € stačia iba prvé roky výroby s bežnými motormi. Veru by som sa nebál dieselovej verzie JTD so 110 kW. Ak mala potrebnú a náležitú údržbu. Všade, kam prídete, budete s autom pútať pozornosť.