Možno je to len náš dojem, ale máme pocit, že za vetu „Ich bin ein Berliner“ by si dnes bývalý prezident Spojených štátov John F. Kennedy radšej poriadne zahryzol do jazyka. Teda ak by ešte bol medzi nami. Prečo? Nie je tajomstvom, že JFK nemal rád marxistické myšlienky, komunistov a ich neustálu potrebu diktovať ľuďom, čo majú robiť a čo je pre nich najlepšie. Podobne je známe, že práve hlavné mesto Nemecka a zároveň samostatný spolkový štát je ich baštou.
Ak to náhodou neviete, tak v Berlíne momentálne prebieha snaha vyriešiť nedostatok bytov ich znárodnením (núteným výkupom od veľkých spoločností) a podobným spôsobom sa snažia niektorí obyvatelia znepríjemniť život ostatným tým, že im úplne zakážu jazdiť autom. A nie, netýka sa to len vozidiel so spaľovacím motorom, ale všetkých foriem motorizovanej dopravy, teda vrátane hybridov i elektromobilov.
Aby dali najavo svoje zámery, spustili petíciu s názvom „Berlin Autofrei“, ktorú doteraz podpísalo viac ako 50 tisíc občanov. Ľudové referendum požaduje úplný zákaz vjazdu do širšieho centra, presnejšie povedané do zóny ohraničenej systémom mestskej železnice známym pod názvom S-Bahn. Že nejde o malé územie, dokazuje aj jeho rozloha až 88 kilometrov štvorcových.
Ako sa na Nemecko dalo čakať, navrhovaný zákaz je ospravedlňovaný ekológiou, respektíve snahou splniť doma nastavené klimatické ciele. Háčik je akurát v tom, že aby ich Nemci boli schopní plniť, museli by v priebehu pár rokov vymeniť minimálne polovicu všetkých automobilov so spaľovacím motorom za elektromobily. A to sa pri ročných predajoch batériových áut na úrovni 1,3 percenta dá splniť len ťažko.
Ako na dedine, akurát že v meste
Ako je už v takýchto prípadoch bežné, autori petície jednoducho vidia svoje vlastné ciele, ktoré síce vyzerajú na prvý pohľad krásne, ale s realitou veľkomesta (v ktorom žije 3,6 a v metropolitnej oblasti až 4,5 milióna obyvateľov) majú len málo spoločného. „Chceme, aby ľudia mohli spať s otvorenými oknami, aby sa deti mohli hrať na ulici a prarodičia mohli jazdiť na bicykli a mať veľa lavičiek, na ktorých sa môžu nadýchnuť,“ predniesla v rozhovore s britskými novinami The Guardian jedna zo zakladateliek iniciatívy, Nina Noble.
Aby sa nepovedalo, osoby so zníženou pohyblivosťou by boli od zákazu oslobodení a rovnako by mali do nového berlínskeho skanzenu prístup vozidlá záchrannej služby. Ako by to bolo so zásobovaním, odvozom komunálneho odpadu, MHD, sťahovaním či inými potrebami, ktoré nie je možné obslúžiť inak než autom, autori petície nešpecifikovali. Vyzerá to ale, že práve toto by malo umožniť 12 jázd mestom za rok (teda v priemere jedna za mesiac), ktoré by vám ekologická iniciatíva povolila.
zrdoj: The Guardian