Tlak kontrolujte aspoň raz za mesiac. Nikdy neznižujte tlak pneumatiky, keď je teplá, teda tesne po jazde. Horúca pneu má prirodzene vyšší tlak. Pravidelne kontrolujte aj tlak rezervnej pneumatiky. Vypustená rezerva vám je totiž na nič.

1, Tlak ovplyvňuje teplota

Je dobré vedieť, že tlak pneumatík ovplyvňuje aj teplota. Každých 10 °C ovplyvní tlak o 0,123 baru. Čím vyššia teplota, tým vyšší tlak v pneumatike. Aj to je dôvod, prečo pri športovej jazde (keď sa pneumatika zahrieva) má zmysel gumu mierne podfúknuť. S narastajúcou teplotou by totiž pneumatika strácala grip a začala odskakovať.

S teplotou súvisí aj ďalšia vec, samotné hustenie pneumatík. To by ste mali vždy vykonávať pri studených pneumatikách. Nikdy neznižujte tlak pneumatiky keď je teplá, teda tesne po jazde alebo uprostred letného dňa.

2, Tlak ovplyvňuje priľnavosť

Výška tlaku v pneumatika ovplyvňuje aj priľnavosť pneumatiky a jej správnu funkciu. Môžete mať najlepšie gumy na trhu, ale pri zlom nahustení nebudú fungovať na 100% a dokonca môžu byť nebezpečné. Výrazne prehustená pneumatika sa bude dotýkať vozovky len stredovou časťou dezénu. Znamená to potom, že podhustená guma bude mať väčšiu kontaktnú plochu s povrchom? Nie! Výrazne podhustená pneumatika sa v stredovej časti zdeformuje a vozovky sa budú dotýkať len krajné časti dezénu. Navyše, s podhustenou gumou je oveľa vyššia šanca na vznik aquaplanningu, pretože voda sa ľahko dostane pod pneumatiku.

6 dôvodov prečo sledovať tlak pneumatík

Kontaktná plocha pneumatiky pri rôznom hustení: A  - prehustená, B - podhustená, C - správne nahustená guma

3, Tlak ovplyvňuje spotrebu

S predchádzajúcim bodom výrazne súvisí aj spotreba. Čím je totiž kontaktná plocha menšia, tým klesá aj spotreba. Valivý odpor je totiž nižší a motor potrebuje menej paliva na jeho prekonanie. Dokážete teda prehustením pneumatík šetriť? Nejaké deci nafty alebo benzínu možno ušetríte, ale zároveň si skôr opotrebujete pneumatiky a znižujete bezpečnosť. Prehustenie pneumatík sa maximálne odporúča o 10% oproti tomu, čo udáva výrobca.

4, Tlak ovplyvňuje životnosť

Tlak pneumatiky výrazne ovplyvňuje aj opotrebenie. Ak je totiž nahustenie nesprávne, vozovky sa bude dotýkať len časť gumy. Čím menšia je táto plocha, tým vyššie (rýchlejšie) je opotrebenie.

6 dôvodov prečo sledovať tlak pneumatík

Opotrebenie pneumatiky pri rôznom tlaku

5, Tlak ovplyvňuje komfort a jazdné vlastnosti

Prehustené pneumatiky znížia komfort pruženia a zároveň zhoršia jazdné vlastnosti. Okrem menšej kontaktnej plochy sa vystavujete aj možnosti odskakovania kolesa na zlom povrchu. V prípade nízkeho tlaku je síce pneumatika mäkšia, ale tiež zhoršuje  jazdné vlastnosti. V zákrutách dochádza totiž k deformácii bočníc.

6, Tlak ovplyvňuje náchylnosť k prasknutiu

Pri konštantnej jazde vysokými rýchlosťami +160 km/h výrobcovia odporúčajú pneumatiky prifúknuť. Vo vyššej rýchlosti sú totiž bočnice pneumatík viac namáhané a dochádza k ich nadmernej deformácii a teda aj prehrievaniu. K zvýšenej deformácii gumy dochádza aj nadmerným zaťažením. Preto sú tlaky pri plne obsadenom vozidle iné ako pri prázdnom. Pri výraznom podhustení pneumatiky dokonca hrozí jej výbuch. Kordy sa kvôli deformácii začnú trhať, čo môže vyústiť v explóziu.


Ako vidíte, tlak pneumatík ovplyvňuje mnoho vecí. Jednoznačne sa však riaďte odporúčaním výrobcu. Pri športovej jazde môžete pneumatiku mierne podfúknuť. Pri konštantnej jazde vysokými rýchlosťami, alebo pri veľkom zaťažení naopak zvoľte vyšší tlak. No zároveň nikdy neprekračujte maximálny povolený tlak pneumatiky.

Zdroj: caranddriver, engineeringexplained