„Ako prví sme minulý rok jasne opísali, že norma Euro 7 je chybná. Odvtedy sme organizovali ďalšie krajiny, aby podporili náš postoj, a podarilo sa nám to,“ povedal pre Hospodářské noviny český minister dopravy Martin Kupka.
„Vytvorili sme silnú alianciu za rozumnejšiu podobu normy Euro 7. Verím, že sa k súčasným ôsmim štátom pridajú ďalšie a že ich bude viac ako desať,“ dodal.
Eurokomisia pritom na naliehanie automobiliek normu Euro 7 oslabila už pred zverejnením návrhu. Pôvodne ambiciózne sprísnenie, ktoré Komisii navrhoval rad expertov, ktorý si k tvoreniu legislatívy prizvala.
Norma sprísňuje limity pre nákladiaky a autobusy. Pre osobné autá sa majú uplatňovať existujúce limity, iba sa majú rozšíriť na všetky druhy pohonov, nielen tie benzínové. Eurokomisia normu navrhuje, pretože emisie tuhých častíc spôsobujú až 70-tisíc predčasných úmrtí ročne.
„Zisky výrobcov automobilov dostávajú prednosť pred zdravím miliónov Európanov,“ povedala ešte pri zverejnení pôvodného návrhu Anna Krajinska zo zelenej neziskovky Transport&Environment.
Zákaz vs. norma
Koalícia, ktorá je proti Euro 7, považuje navrhované emisné limity za nerealistické, najmä vzhľadom na predchádzajúci záväzok EÚ ukončiť predaj nových automobilov so spaľovacími motormi do roku 2035.
„Sme proti akýmkoľvek novým pravidlám o emisiách výfukových plynov (vrátane nových testovacích požiadaviek alebo nových emisných limitov) pre osobné automobily a dodávky,“ píše sa v liste, podľa ktorého tiež nové pravidlá odklonia investície v priemysle.
Kľúčovou spoločnou požiadavkou skupiny je preto odklad navrhovaných pravidiel. V prípade osobných automobilov minimálne o tri roky, z roku 2025 na rok 2028, a v prípade nákladných vozidiel o päť rokov, čo znamená posun z plánovaného roku 2027 na rok 2032.
Norma Euro 7 nie je to isté ako európsky zákaz spaľovacích motorov. Ten je kľúčom k ambicióznym plánom bloku stať sa do roku 2050 „klimaticky neutrálnym“ s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov. Táto legislatíva je už schválená.
Norma Euro 7, o ktorej sa stále rokuje, má znížiť emisie oxidu dusnatého a oxidu dusičitého, ktoré spôsobujú smog a kyslé dažde. Sprísnením noriem pre nákladiaky a autobusy sa má dosiahnuť 56-percentné zníženie týchto emisií a dorovnaním pravidiel pre všetky druhy pohonných látok pri autách má ísť o 35-percentné zníženie.
Environmentálni aktivisti tvrdia, že takéto limity nebudú stačiť na riešenie znečistenia ovzdušia, a obviňujú Brusel, že sa podvolil tlaku automobilovej loby. Pri predstavovaní návrhu Komisie upozorňovali, že Komisia chcela pôvodne oveľa prísnejšiu normu.
Upozorňujú, že limity pre osobné autá budú prakticky rovnaké ako tie, ktoré norma určila pred 15 rokmi. Ambicióznejšie limity, aké majú aj v Spojených štátoch a Číne, by podľa nich autá zdražili o „dostupných“ 300 eur. Realita je však odlišná, už dnes vidno, že malé a efektívne autá z trhu miznú, a ich exodus pokračuje, pretože nové systémy ich výrobu predražujú o tisíce eur.
Rozumná a pragmatická
Všetkých 27 členských štátov musí nájsť spoločnú pozíciu napriek rozdielom predtým, ako začnú pravdepodobne napäté rokovania s Európskym parlamentom.
Francúzsko a Taliansko majú veľký automobilový priemysel, ale nie taký veľký ako Nemecko. Taliansky minister obchodu Adolfo Urso vyzval Európsku komisiu, aby bola „rozumná a pragmatická“.
Nemecko, najväčší výrobca automobilov v EÚ, text nepodpísalo, ale už predtým vyjadrilo obavy z prísnejších noriem pre svoje podniky. Nemecká koaličná vláda zelených, sociálnych demokratov a liberálov sa snaží nájsť spoločnú reč v tejto otázke.
zdroj: euractiv.sk
foto: cz.depositphotos.com