Vo väčšej, či menšej miere sú motoristi všade na svete jednou z najväčších „dojných kráv“ pre štátny rozpočet. Je ich veľa a tak sú zdrojom mnohých daní a poplatkov, ktoré musia za používanie auta platiť. Jedným z najvýznamnejších príjmov do štátnej pokladnice sú pritom spotrebné dane z benzínu a nafty. S nástupom elektromobility a rastúcim počtom elektrických áut v premávke však štát o tieto príjmy prichádza. Kým bolo elektrických áut minimum a kupovali si ich predovšetkým nadšenci, či bohatí podnikatelia, štát ich nákup dokonca dotoval a sľuboval krásnu „zelenú“ budúcnosť pre všetkých. Postupom času sa však karta obracia, dotácie sa stávajú tabu a na rad prichádzajú otázky, ako výpadky spotrebných daní nahradiť. Očakávaným výsledkom je daň z elektromobilu. Doteraz sa o nej hovorilo najmä v súvislosti z Austráliou a USA (každá krajina ju zaviedla iným spôsobom a v inej výške), teraz však prichádza už aj do Európy.
Prichádzame o miliardu libier ročne. Zastavíme to
Ako uvádza britský Financial Times, novinku v daňovom systéme Veľkej Británie predstaví už budúci týždeň minister financií Jeremy Hunt. Pôjde o daň z elektromobilu, ktorá príde do platnosti v roku 2025. Dôvodom jej zavedenia je rastúci počet elektrických áut na cestách a s tým súvisiace výpadky v spotrebných daniach za fosílne palivá. V súčasnosti jazdí po anglických cestách viac než milión elektrických áut a ich predaje stále rastú. Ich dodatočné zdanenie je preto vraj na mieste. Odborníci odhadujú, že do roku 2025, keď začne nová daň platiť, bude Veľká Británia každý rok prichádzať približne o miliardu libier. Ministerstvo financií dokonca odkazuje, že v budúcnosti nevylučuje zavedenie ďalších daní na elektrické autá. Mechanizmus presného výpočtu dane v závislosti na konkrétnych parametroch auta zatiaľ Jeremy Hunt nešpecifikoval.
zdroj: The Financial Times