Pôvodný Abarth 1000 SP vznikol v druhej polovici 60. rokov, potom, čo majiteľ firmy Carlo Abarth po predchádzajúcej spolupráci s Alfou Romeo k sebe pretiahol ich konštruktéra Maria Colucciho.

Z plodnej spolupráce týchto dvoch pánov vzniklo množstvo úžasných automobilov a jedným z nich bol práve i projekt pretekárskeho dvojsedadlového spidera vyvíjaného pod označením SE04. Finálny produkt niesol označenie Fiat Abarth 1000 SP, pričom číslovka odkazovala na litrov objem pohonnej jednotky a SP bola skratka od Sport Prototype.

Nízka placka bez strechy mala priehradový rám vyrobený oceľových trubiek a poháňal ju vyladený benzínový motor Fiat umiestnený pozdĺžne pred zadnou nápravou. Kompaktná pohonná jednotka mala objem len 982 centimetrov kubických, ale tiež rozvody DOHC a dva dvojité karburátory Weber 40DCOE.

Tá malá vec bola schopná dostať zo štyroch miniatúrnych valcov 105 koní pri 8000 otáčkach za minútu, pričom s agregátom sa nepočítalo len v krátkych šprintoch do kopcov, ale mal slúžiť i pri bežných náročných vytrvalostných pretekoch.

Jednoduché nízke auto s aerodynamickými líniami malo kvôli čo najnižšej hmotnosti karosériu vyrobenú z laminátu, takže vážilo len 480 kilogramov a na rovinkách bolo schopné vyvinúť maximálnu rýchlosť 220 kilometrov za hodinu.

Hneď prvé vyrobené kusy získali niekoľko úspechov napríklad na Nürburgringu, takže Carlo Abarth bol schopný v priebehu necelých dvoch rokov vyrobiť 50 áut objednaných zákazníkmi a zároveň vďaka tomu získal homologizáciu v triede Group 4 Sport/Class 1000. Talianska „Tisícka“ ťažila z mnohých ďalších zmien a priebežných úprav a nakoniec vydržala na pretekárskych okruhoch viac ako desať rokov.

Práve na tento automobil si v talianskom koncerne spomenuli v roku 2009. Na trhu sa totiž práve vtedy objavil kompletne nový Fiat 500 Abarth a automobilka skúmala ďalšie možnosti, ako rozšíriť sortiment svojej športovej značky.

Pod vedením dizajnéra Roberta Giolita (zodpovedného napríklad za Multiplu ale i koncept Trepiùno z roku 2004, z ktorého bola vyvinutá Päťstovka) sa rozbehol projekt stredne veľkého športového automobilu s motorom uprostred s perfektným pomerom váha/výkon, ktorý sa stal základom dvoch odlišných a pritom spoločných automobilov. Prvým bol stroj, ktorý nakoniec vyústil do sériovej Alfy Romeo 4C. Tým druhým sa stal nový Abarth 1000 SP, lenže ten skončil vo fáze návrhu.

Práve tento automobil vo Fiate vytiahli vlani zo zásuvky, pôvodné ilustrácie Roberta Giolita prepracoval Ruben Wainberg z Centro Stile Fiat & Abarth spoločne s ich autorom, a aby nebolo nutné vyvíjať auto úplne od nuly, konštruktéri použili kompletné technické základy Alfy Romeo 4C, ktorá sa (v otvorenej verzii Spider) prestala vyrábať práve v roku 2020.

Prototyp nového Abarthu 1000 SP bol predstavený v máji tohto roka, s jeho sériovou produkciou sa však nepočítalo. Čo sa vo Fiate, respektíve v Stellantise medzičasom zmenilo, presne netušíme, Roberto Giolito však pred pár dňami v rozhovore s britským magazínom Auto Italia prezradil, že sa nový Abarth nakoniec bude vyrábať. Teda... vyrábať. To je asi trochu silné slovo, v každom prípade vznikne unikátna séria piatich áut.

Všetky budú poháňané preplňovaným benzínovým štvorvalcom s objemom 1742 centimetrov kubických a výkonom 240 koní pri 6000 otáčkach za minútu, čo možno nie je žiadna závratná sila, Abarth však váži len 1074 kg, takže bude schopný jazdiť rýchlosťami viac ako 250 kilometrov za hodinu.

Cenovka ani žiadne ďalšie detaily momentálne známe nie sú, vyššie uvedená informácia totiž zatiaľ nie je oficiálna. Nepredpokladáme ale, že by pätica áut bola len tak ponúknutá bežným predajcom a že by sa jej cena mohla čo i len priblížiť Alfe 4C. Pôjde o karbónovo-hliníkový unikát a za ten si Abarth bude môcť vypýtať oveľa vyššiu čiastku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

zdroj: FCA Heritage, Twitter Auto Italia