8. mája 2024 sa skupina klimatických extrémistov prilepila k asfaltu hlavného viedenského diaľničného ťahu a navyše na ňom zabetónovala osobný automobil. Pokuty ale nedostala táto partička ale vodiči, ktorí išli v protismere. Podľa úradníkov a polície išli bezdôvodne pomaly a blokovali premávku.

Za normálnych okolností „čumilský reflex“ odsudzujeme. Skutočne vďaka nemu bezdôvodne vznikajú zápchy práve kvôli tomu, že sa vodiči chcú pozrieť, čo sa deje napríklad na druhej strane diaľnice a tým vytvárajú nebezpečné situácie aj vo svojich pruhoch. Bol však rovnaký aj tejto prípad?

Išli sme v kolóne, rýchlejšie to nešlo

Bez akéhokoľvek závažného dôvodu ste išli svojim vozidlom tak pomaly, že ste vytvorili prekážku ostatnej premávke,“ stojí v správe z viedenského policajného riaditeľstva, ktorá poriadne vytočila adresáta. Jej súčasťou bol totiž platobný príkaz zaplatiť pokutu vo výške 70 eur. A nedostal ju len on. Ako sa ukázalo, identické oznámenie dostalo celkovo až 277 vodičov!

Jeden z nich sa však bránil. „Celý čas sme zastavovali a rozbiehali sa. Potom sme si všimli hasičské vozidlá, blikajúce modré svetlá na druhej strane a človeka, ktorý stál uprostred oboch smerov, hneď vedľa jazdného pruhu,“ spomína šofér, ktorý prípad medializoval a dotiahol k súdu a dodáva: „Situácia bola neprehľadná. Nevedeli sme, či nám niekto neskočí do vozovky,“ popisuje chaos a dôvody, prečo bolo nutné dať nohu dolu z plynu.

Vodič v rozhovore pre Kronen Zeitung hovorí, že netušili, že človek stojaci uprostred cesty je policajt. Pomocou mobilu nakrúcal situáciu a celkovo zachytil 277 áut, ktoré podľa neho išli pomaly bezdôvodne a brzdili premávku príliš pomalou jazdou.

Mali sme na mieste dosť ľudí, takže som sa mohol sústrediť na záznam priestupkov,“ tvrdí policajt a dodáva, že nakrúcal len tých, ktorí išli pomalšie. Nedalo sa ísť rýchlejšie,“ kontruje pokutovaný vodič.

Vážne bola vyššia rýchlosť riešením?

Za istých okolností by sme postup policajta s mobilom možno chápali, zmysel by však dávalo, ak by zaznamenal domnelé priestupky prvých vodičov, ktorí na mieste spomalili skutočne len preto, aby sa pozreli, čo sa deje. Háčik je v tom, že ich chovanie ale malo priamy vplyv na nasledujúce vozidlá, ktoré boli nútené spomaliť v prvom rade preto, aby nespôsobili nehodu, nie aby ich vodiči sledovali pouličné divadlo extrémistov.

Môžete samozrejme namietať, že policajt s mobilom z premávky skutočne selektoval len tých, ktorí sledovali dianie na druhej strane. Otázkou ale je, ako aj on sám prispel k neprehľadnej a potenciálne nebezpečnej situácii.

Súd o výpovedi policajta nebude pochybovať, zložil predsa prísahu!

V prípade klasickej dopravnej nehody ide o relatívne izolované miesto. Ak sa ale po ceste pohybuje množstvo ľudí, respektíve je zablokovaná po celej šírke a navyše vidíte na stredovom pruhu ďalšieho človeka, o ktorom nič netušíte a skutočne nedokážete odhadnúť, či nevstúpi do vozovky, nepochybne dáva zmysel zníženie rýchlosti, aby ste mali čas správne reagovať. Vodič navyše tvrdil, že nešlo o jazdu ale poskakovanie v kolóne.

Čakáte, že súd zmietol aspoň niektoré pokuty zo stola a nariadil podrobnejší prieskum? Omyl. Správny orgán v podstate tvrdí, že výpoveď policajta je dôveryhodnejšia, pretože (to nie je vtip – pozn. red.) bol povinný kvôli služobnej prísahe hovoriť pravdu a obvinený nebol schopný poskytnúť žiadny platný protidôkaz“! Tým vraj spôsobil „značnú škodu na záujmoch bezpečnosti cestnej premávky“.

Skúste si dať v Rakúsku za okno kameru

K tomu by sme snáď mohli dodať len jeden detail – kamery v autách podliehajú v Rakúsku prísnym obmedzeniam a za zverejnenie záznamu, na ktorom sa dajú rozoznať tváre či registračné značky, vám hrozí pokuta až 10 tisíc eur. Toľko k oznámeniu sudcu, že vodič nepredložil žiadny protidôkaz na svoju obhajobu.

Asi nemusíme pripomínať, že inkriminovaný vodič nezaplatí len pôvodnú pokutu, ale tiež náklady súdneho konania. Žiadnu pokutu pre klimatických extrémistov Kronen Zeitung nespomína.