Záujemcov o elektromobily z druhej ruky straší okrem iného aj strata kapacity akumulátora, ktorá samozrejme ovplyvňuje dojazd i využiteľnosť samotného vozidla. Aj na tento detail sa v dlhodobom teste zameral ADAC, presnejšie povedané jeho inžinieri z technologického centra v Landsbergu, ktorý pri svojej práci každý deň využívajú služby Volkswagenu ID.3.
V priebehu dva a pol roka stihli najazdiť viac ako 100 tisíc kilometrov a stratu kapacity akumulátora merajú priebežne.
V ich aute je namontovaná batéria s celkovou kapacitou 82 kWh, z toho využiteľných je však 77 kWh. Zo skúseností a merania centra vyplýva, že auto má bežný dojazd okolo 400 kilometrov a v prípade ľahšej pravej nohy zvládne podobnú trasu aj na diaľnici. V zime, pri teplotách pod nulou, sa akčný rádius zníži na 300 až 320 kilometrov. Výrobca pritom uvádza dojazd podľa metodiky WLTP 525 kilometrov.
Zaujímavé na tomto teste je, že vodiči batériu zámerne nešetrili. Ako priznávajú, často ju nabíjali na 100 percent, aby mal nasledujúci šofér k dispozícii maximálny možný dojazd. Rovnako nemali problém často využívať rýchlonabíjanie, pričom pred veľkou softwarovou aktualizáciou bolo možné ID.3 nabíjať výkonom 125 kW, zatiaľ čo po upgrade elektronika je schopná zvládnuť viac ako 160 kW.
A výsledok? Veľmi stručne povedané – „dobrý stav batérie“
ADAC hovorí, že dva na sebe nezávislé testy merania poklesu kapacity (prvý pri 100 028 km, druhý pri 102 504 km) ukázali, že akumulátor vo Volkswagene je momentálne na 93 percentách. ADAC dodáva, že ide o výrazne vyššiu hodnotu, ako spomínajú záručné podmienky auta v čase jeho nákupu – pri 100 000 km VW garantovalo 74 %.
Týmto test ale nekončí. ADAC už teraz sľubuje, že overí výdrž článkov aj pri 160 tisícom km, čo je hranica, pri ktorej končí záruka výrobcu na batériu, takže prípadné riziká i servisné náklady v plnej miere prechádzajú na zákazníka. Obstojí ID.3 aj po uvedených kilometroch? Odpoveď na túto otázku zatiaľ nepoznáme, ADAC ale tvrdí, že „momentálne neexistujú žiadne známky predčasného starnutia baterky“.
zdroj: ADAC