Jano_1987
31.07.17 15:17
L
@lexipozri M B. Ak sa chceme baviť o súčasných lodných diesloch, tak tie diesle sú schopné bežať na skoro čokoľvek. Menšia verzia bežala pokusne rok na olej z arašidových orieškov. A nie, nie je to sranda. Lodné diesle dokážu fungovať aj repkový olej. Žiaden iný súčasný typ motora nemá takú veľkú škálu toho, čo do neho sa dá naliať aby bez problémov bežal. Zober si, že taká kontajnerová loď dokáže štandartne preniesť 16 tisíc ISO kontajnerov. Dokonca je už nová generácia lodí, ktorá zvláda 18,5 tisíca kontajnerov. Vieš si predstaviť ako vyzerá 16 tisíc kontajnerov? Pre nás ako Slovákov, čo najväčšiu loď videli na Dunaji dovolím si povedať tak 95% je to nepredstaviteľné množstvo. Ak si to chceš predstaviť, tak si predstav 16 000 kamiónových prívesov. Ide o to, či chceme alebo nie, tak takéto lode potrebujeme na prepravu tovaru a surovín. A zober si, aký výkon potrebuje motor, aby taký kolos rozhýbal. Prečo si asi je väčšina lietadlových lodí a ponoriek na jadrový pohon? Lebo neexistuje momentálne žiadna iná lepšia alternatíva a ver tomu, že keby existovala, armáda už to má. Áno, zmena musí prísť, ale nedá sa spraviť za 20-30 rokov. Na Slovensku je registrovaných cca 1,4 milióna osobných áut. Si teraz predstav, že by si v roku 2050 povedal, že nemôžu jazdiť. je to síce 33 rokov a vyzerá to ďaleko. Ale máme tu 1,4 milióna áut a ďalšie sa vyrábajú a ľudia ich kupujú. je predpoklad, že do roku 2025 by ich tu mohlo byť okolo 1,7-1,8 milióna. takže v roku 2050 by zrazu bolo dovolím si tvrdiť cca 2 milióny áut, ktoré bude treba zošrotovať. To sú obrovské kapacity. Hovoríš to o Europskej sieti. Napríklad náš najbližší sused Rakúsko sa zaviazalo, že postaví vo Wolfsthale vodné dielo ako súčasť protipovodňovej ochrany na Dunaji a malo to byť súčasťou sústavy ako je Čuňovo, Gabčíkovo, Nagymaros, Stojí len Čuňovo a Gabčíkovo. Vieš ako Rakúšania vyriešili protipovodňovú ochranu Viedne? Vykopali okolo Viedne 2 obrovské kanály, ktoré sú začínajú pred Viedňou, sú zavreté. Keď bude hroziť povodeň, tak ich otvoria a pustia tam Dunaj. Takže Dunaj Viedeň obíde a za Viedňou potopa. Keď sa na to Slovenský vodohospodársky podnik pýtal, že čo to má znamenať, odpoveď bola: Nás to netrápi, Viedeň má protipovodňovú ochranu. Ak to vytopí BA, tak je to problém Bratislavy. Pritom existuje medzinárodný dohovor o protipovodňových opatreniach a úpravách riek, čo sa môže a čo nie, vytvorili ho samotný Rakušania a aj ho porušili. A ty si myslíš, že ak by aj vznikla takáto situácia, že bola by jednotná sieť a niekde by bol výpadok, tak myslíš, že také Francúzko pustí viac elektriny a ono to preleze až do Chorvátska? To je nemysliteľné. Čo ak Francúzko bude mať akurát energiu a aj ostatný? Tak Chorváti majú proste smolu. A čo v prípade, že tá celoeurópska sieť vypadne? Nejaký útok, chyba sýstému, živelná katastrofa, tak teraz ostane celá Európa bez energie? Všetky energetické siete sú rozdelené, aby v prípade výpadku 1 uzla nevypadla celá sieť v štáte. Sú medzi sebou prepojiteľné v prípade potreby. Spoločnosti sa snažia vyvíjať čo najviac energeticky šetrných výrobkov, ale kúpiš si rýchlovarnú konvicu za 300€, keď robí to isté, čo konvica za 30€? Dovolím si povedať, že množstvo ľudí nie. Ak chceš vedieť, ako sú na tom batérie reálne, pozri sa na mobily a notebooky. Za posledných 20 rokov je síce nejaký progress, ale máš pocit, že ti mobil vydrží dlhšie ako kedysi 3310? Pôvodná batéria mala myslím kapacitu 1350 mAh a doteraz teraz pod 20 rokoch máme v mobiloch tie isté batérie. Áno, niekto má možno 4000 mAh batériu, ale je aj 3x taká ako tá 1350 mAh. Treba byť realista. Trvalo cca 40 rokov, kým dieslové lokomotívy nahradili parné stroje, trvalo cca 60 rokov, kým dieslové motory v loďstve nahradili parné stroje. Tak isto cca trval prechod od plachetníc k parníkom. Najskôr boli napríklad elektrické autá až neskôr boli na spalovací motor. 30 rokov fungovali vedľa seba, ale presadili sa autá na spalovací motor, keďže elektromobily tej doby narazili na ten istý problém, čo aj súčasné. Prešlo 100 rokov a stále elektromobily trápia tie isté problémy, dojazd a čas nabíjania. Navyše ako by si si hore poriadne prečítal, tak výrobu elektromobilov sa používa veľmi veľa vzácnych kovov. V jednom časopise vyrátali, že na výrobu 1 Toyoty Prius sa minie toľko energie, ako na výrobu 3 Ferrari s klasickým pohonom. Veda a výskum ide dopredu. Ale to, že som v labáku vytvoril nejakú superúžasnú batériu (čo sa niekomu podarilo, bola veľká ako normálna batéria do mobilu, ale mala kapacitu 13 000 mAh, ale aby sa nabila, musela by sa nabíjať 13 hodín a bolo by možné ju nabiť len 1200x potom by sa v priebehu 100 nabití jej kapacita zmenšila na 0 a hrozilo by jej vzplanutie. Žiaľ aj keby to chceli vyrábať, tak cenu 1 tej batérie vyrobíte 9500 obyčajných batérií) ešte nemusí fungovať v reálnom svete. Ak sa budeme venovať autám, tak kým sa bezpečnostný pás stal povinnosťou, tak existoval skoro 30 rokov a pritom prvé pásy neboli nejak extra nákladné zariadenia.
Odpovedať