Ak máte pocit, že sa vás pokúšame ohromiť čímsi, čo dávno nie je takou veľkou novinkou, ako vám ju prezentujeme, máte samozrejme trochu pravdu. Práve spomínané svetlá s mikro-zrkadlami od Audi s názvom Digital Matrix a podobná technológia od Mercedesu prezentovaná ako Digital Lights, už podobné kúsky dokážu. Obe nemecké firmy však patria do segmentu prémiových značiek, zatiaľ čo ďalší príchodzí by chcel uviesť „zázračné“ svetlá do mainstreamu.
Hovoríme samozrejme o Forde, ktorý tvrdí, že jeho chystaná technika je akousi vylepšenou nadstavbou head-up displeja a doslova vám má umožniť nespúšťať oči z vozovky aj vo chvíľach, keď vám napríklad navigačný systém bude chcieť čosi dôležité oznámiť.
Inak povedané, máme tu svetlá, ktoré dokážu nielen suplovať chýbajúce pozdĺžne biele čiary na ceste, ako to dokáže trebárs Audi, ale keď to bude nutné, auto vám pomocou reflektorov premietne na asfalt piktogramy o smere výjazdu na ďalšej križovatke, lokálnom rýchlostnom limite, informácie o počasí, alebo skrátka čokoľvek, čo si len dokážete predstaviť.
Ford tvrdí, že jeho pripravované svetlá by mali v prvom rade prispieť k bezpečnosti premávky a poukazuje na to, že napríklad v Británii sa až 40 percent všetkých dopravných nehôd stane v noci, aj keď v tom čase jazdí výrazne menej áut. Netušíme, či má túto štatistiku podchytenú aj konkrétnymi dôvodmi havárií, správne ale dodáva, že pri šoférovaní stačí na sekundu odvrátiť zrak od cesty k prístrojom či navigácií a nasledujúcich 25 metrov idete v podstate naslepo. Kým pri dennom svetle v takých okamihoch trochu pomáha periférne videne, v noci toho pred sebou mimo kužele svetla skutočne veľa nevidíme a o to horšie môžeme vnímať prípadné prekážky.
Či budú chystané nové svetlá vážne takým úžasným prínosom k bezpečnejšej jazde, pochopiteľne dnes nevieme. Nakoniec vždy záleží hlavne na vodičovi, ako s takou „vychytávkou“ dokáže pracovať a využiť ju vo svoj prospech. Pripadá nám ale celkom zaujímavé, ak auto napríklad prostredníctvom stabilizačného systému zaregistruje klzkú vozovku a okamžite vás na to upozorní príslušným symbolom na ceste, zatiaľ čo krátke bliknutie na prístrojovom paneli menej skúsený vodič nemusí vôbec zaregistrovať.
Podobne interesantne pôsobí možnosť premietnuť svetlami (s takzvaným „vysokým rozlíšením“) na asfalt prechod pre chodcov, pretože ten pôvodný môže byť vo večerných hodinách horšie vidieť trebárs kvôli tomu, že je vyblednutý. Alebo si predstavte, že vám auto svetlami zmeria veľkosť parkovacieho miesta, takže vopred viete, či sa vojdete.
Tých možností je samozrejme skoro nekonečne veľa, aby sme ale len nechválili, máme hneď dve nevýhody. Aby taká vec fungovala, potrebujete zákonite ostrekovače či iný systém čistenia skiel, o ktorý sa musíte starať. Druhý a asi o niečo závažnejší hendikep je cena takého systému. Pri nákupe nového auta sa digitálne svetlá v celkovej cenovke ešte nejako rozpustia, ale zháňať nový projektor na ojazdené vozidlo potom, čo vám ho niekto rozbil alebo prestal fungovať, to bude peňaženka asi dosť krvácať.
zdroj: Ford