Na európske automobilky začínajú naplno dopadať nezmyselne drasticky stanovené ciele znižovania emisií. Jedným z dôvodov je i celkové zmenšenie trhu s novými autami, ale predovšetkým za to môže nezáujem zákazníkov o elektromobily. Ich predajom si mali výrobcovia znížiť flotilové emisie, ktoré by ich uchránili od drakonických pokút, lenže vývoj registrácií ukazuje pravý opak.

ACEA k tomu dodáva, v auguste tohto roka sa v Európe (vrátane štátov patriacich do zóny voľného obchodu a v Británii) predalo celkovo necelých 756 tisíc nových áut. Medziročne registrácie spadli o 16,5 percenta.

Malý záujem o elektromobily je veľký problém pre výrobcov

Z uvedeného počtu bolo len 16,7 percenta elektromobilov, pričom v auguste 2023 to bolo 21,7 percenta. Ak by sme počítali čisto len štáty únie, prepad bol ešte väčší, z 21 na 14,4 percenta.

Mierne sa znížil tiež záujem o plug-in hybridy (zo 7,5 a 7,0 %), naftové autá (z 11,5 na 10,1 %) i benzínových modelov (z 33 na 32,5 %), zatiaľ čo popularita konvenčných hybridov vystrelila z 24,2 na 31,3 percenta. V tomto prípade je však dôvodom tiež fakt, že áut s čisto spaľovacím motorom je na trhu stále menej a ich elektrifikáciou sa automobilky snažia znížiť ich spotrebu a tým priamoúmerne i emisie oxidu uhličitého. Bez elektromobilov to ale nestačí...

Zostupná trajektória

Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov bude mať tento trend pre automobilky veľmi nepríjemné následky. „Najnovšie údaje o registráciách automobilov v EÚ, ktoré sme zverejnili, opäť potvrdzujú, že trh s elektromobilmi je momentálne na stále zostupnej trajektórii,“ upozorňuje ACEA a dodáva...

Prechod na nulové emisie je veľmi náročný, a preto narastajú obavy, že nebudú splnené ciele zníženia emisií pre rok 2025. Súčasné pravidlá neberú do úvahy hlboký posun v geopolitickej a ekonomickej klímy za posledné roky a neschopnosť zákonov prispôsobiť sa vývoju v reálnom svete ďalej narušuje konkurencieschopnosť celého odvetvia.

Potápa sa Európa?

ACEA tým samozrejme eufemisticky naznačuje, že európski politici nie sú schopní reagovať na meniace sa záujmy zákazníkov a ak budú tvrdohlavo trvať na povinnom predaji elektrických áut, potopia výrobcov i automobilový priemysel. Ako presne, nie je ťažké uhádnuť.

Súčasný stav „vyvoláva skľučujúce vyhliadky na mnohomiliardové pokuty pre výrobcov, ktoré by sa inak mohli investovať do dopravy s nulovými emisiami“, varuje asociácia. Môže byť však výrazne horšie. ACEA pripomína, že kvôli týmto pokutám „hrozí obmedzovanie výroby, strata pracovných miest a oslabenie celého európskeho dodávateľského reťazca pre automobilový priemysel v dobe, keď starý kontinent čelí konkurencii z iných regiónov,“ čím asociácia pochopiteľne naráža na Čínu.

V roku 2026 môže byť neskoro

ACEA v súvislosti s tým pripomína, že si Európa nemôže dovoliť čakať na revíziu predpisov do roku 2026 alebo až 2027. Podľa nej „potrebujeme naliehavé a zmysluplné riešenia, aby bol zvrátený zostupný trend a bola obnovená konkurencieschopnosť európskych automobiliek a bola znížená naša strategická zraniteľnosť“.

zdroj: ACEA