Na koniec predaja áut so spaľovacími motormi sa s určitými obavami pozerá aj komunita združená okolo veteránov a youngtimerov. Je totiž zrejmé, že s ústupom áut so spaľovacími motormi sa postupne utlmí aj ponuka klasických benzínov, či nafty a budú musieť byť niečím nahradené. Už dnes sa pritom hovorí o ďalšom zvyšovaní biozložiek v palivách, aby sa opäť zlepšila ich emisná bilancia. Že to starším motorom všeobecne neprospieva, sa už vie, práve preto vznikajú obavy, na čo budú v budúcnosti jazdiť práve staršie udržiavané autá so spaľovacími motormi. Výrobcovia vraj majú riešenie – syntetické palivá vyrábané klimaticky neutrálnym spôsobom.
Vyskúšame, uvidíme
„Vodiči starších áut môžu tiež aktívne prispievať k ochrane klímy. Stačí používať klimaticky neutrálne syntetické palivá,“ hovorí prezident ADAC, Dr. Gerd Ennser. A pokračuje informáciou, že ADAC začal trojročné testovanie staršieho motora používajúceho takýto syntetický benzín. „V rámci trojročného projektu chceme ukázať, že aj klasické auto môžeme prevádzkovať na klimaticky neutrálne palivo,“ doplnil Ennser. Testovacím autom je VW Transporter 1500 (verzia T1 Combi 23) z roku 1964 so vzduchom chladeným plochým štvorvalcom. Počas testovania auto absolvuje aj niekoľko veteránskych súťaží, pričom aktuálne tvorí súčasť pelotónu súťaže historických áut pri príležitosti výročia olympijských hier v Mníchove v roku 1972. V rámci nej absolvuje testovaný Transporter 2252 km dlhú trať. Prvé kilometre už auto absolvovalo v polovici júla. „Počas jazdy absolvoval VW Bulli poháňaný syntetickým palivom viac ako 220 km bez najmenších problémov,“ optimisticky poznamenal člen predstavenstva ADAC, Lars Soutschka. Celý výskum je samozrejme len na začiatku a reálny vplyv na mechaniku motora a jeho materiály sa zhodnotí až na konci testovania. Podľa združenia e-Fuell Aliance je však veľký predpoklad, že nové, plne syntetické palivá budú k starším motorom dokonca šetrnejšie, než súčasné benzíny E10. Toľko teórie, aká bude realita, ukáže až prax.
zdroj: Auto-Medien, Guetsel, Saarbruecker