Legendárne nasadenie

Agregáty so 6 piestami preslávili také legendy minulosti a súčasnosti, ako napríklad BMW M3, Nissan GT-R, Toyota Supra, Honda NSX a mnohé ďalšie. Bavoráci sú známi zamatovými radovými motormi, Japonci naopak vo veľkom používali a používajú vidlicové (ale aj radové). Ktorý motor je lepší?

Radový šesťvalec R6

Radové usporiadanie v nedávnej dobe ustúpilo vidlicovým „rivalom“. Avšak nedávno Mercedes predstavil nové R6 motory a pridal závažia na ich misku váh. Jednoznačnou výhodou je vyváženie takého motora. Z poradia zapaľovania jednotlivých valcov vyplýva zamatový chod, pokojný voľnobeh a hladké vytáčanie. Motor nepotrebuje vyvažovacie hriadele, a tým je konštrukčne jednoduchší. Hlava valcov je jedna, vačkové hriadele maximálne dva. Aj údržba je vo všeobecnosti jednoduchšia, napr. prístup k zapaľovacím sviečkam je výhodou.

BMW preslávili úžasné radové 6-valce.

Nevýhody? „Balenie“ a rozmery takmer znemožňujú nasadenie pre autá s pohonom predných kolies. Pod kapotou potrebuje viac miesta a nie je kompaktný. Navyše, kvôli dĺžke pod prednou kapotou dokáže rozhodiť vyváženie ťažiska v jeho neprospech. Tuhosť základných mechanických komponentov ako vačiek a kľuky je menšia. Opäť, kvôli ich priveľkej dĺžke.

Aj Skyline R34 mal radový motor!

Vidlicový šesťvalec V6

Riešenie používané v majorite dnešných šesťvalcových športových až superšportových áut. Od Nissanu 370Z po Hondu NSX. V minulosti ho mala dokonca maličká Mazda MX-3! S objemom 1,8 l bol druhým najmenším V6 po Mitsubishi s 1,6 litrovým 6A10 motorom, v Európe takmer neznámym. Úžasný agregát s hutným zvukom a hladom po otáčkach. Vidlicový motor s rozovretím valcom najčastejšie 60° alebo 90° je vhodný aj pre predokolky. Opäť príklad hirošimskej značky, Mazda MX-6 s 2,5 l V6, postavená na spoločnej platforme s Mazdou 626. Jednoduché nasadenie motora zmenšuje náklady na vývoj a výrobcovia nepotrebujú pozmeniť šasi a podvozok oproti nudnejším 4-valcovým verziám. Vhodný je aj pre autá s motorom v strede, ako napr. Honda NSX z 90.rokov.

Honda NSX a motor V6 v strede.

Jeho kompaktná konštrukcia zaručuje dostatok priestoru pre prevodovku a „príslušenstvo“ ako prepĺňanie. Ale neprináša len výhody, ale aj mínusy. Z práce „V“ motora vyplýva potreba vyváženia vyvažovacími hriadeľmi. Zvyšuje to počet mechanických častí, hmotnosť a výrobné náklady. Navyše, čím vyšší zdvih piesta, tým je situácia horšia. „V“ motor má dve hlavy valcov, minimálne dva vačkové hriadele a pri DOHC až štyri. Prístup k častiam motora, ktoré podliehajú základnej údržbe, je horší. Celková komplexnosť motora mu v porovnaní s radovým motorom na spoľahlivosti nepridáva. Toto je však všeobecne platné tvrdenie.

MX-3 priniesla pre Európu najmenší známy V6 s objemom 1,8 l

R6 vs. V6? 

Ako som spomínal v úvode, radové motory môžu zažiť obrodu. Nasadenie v Mercedes-Benz je toho dôkazom. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť a či „viacvalcové“ motory nevymrú úplne. 


Aké sú vaše skúsenosti? Preferujete vidlicový alebo radový šesťvalec? S ktorými motormi máte osobné skúsenosti?

Zdroj: carthrottle, jalopnik
Foto: zcarblog, superstreet, autoevolution, carthrottle