Kontrolujete pri kúpe pneumatík DOT? Robíte dobre
Pri kúpe novej sady pneumatík stále viac zákazníkov skontroluje dátum ich výroby. Vďaka tzv. DOT číslu je to pomerne jednoduché. Číslo tvorí niekoľko sérií, z ktorých posledné štvorčíslie udáva týždeň a rok výroby pneumatiky. Posadnutosť niektorých zákazníkov čo najnovšími pneumatikami však už nemá so zdravým rozumom nič spoločné. Myslia si totiž, že nepoužité nové pneumatiky v obchodoch sú už nasledujúcu sezónu „po dátume spotreby“ a vyhýbajú sa im. Vec na pravú mieru preto uvádzajú aj samotný gumári. Potvrdzujú, že zďaleka nie je dôvod kupovať výlučne pneumatiky s aktuálnym rokom výroby. Starnú totiž pomalšie, ako si myslíme. Ale len za istých podmienok.
Náročná logistika a nevyspytateľné výkyvy trhu so sezónnymi pneumatikami spôsobujú, že zásoby na nasledujúcu sezónu sa vyrábajú už rok dopredu. Obchodníci i výrobcovia tým získavajú čas na distribúciu a pohodlné naskladnenie, vďaka čomu vedia operatívne reagovať na požiadavky zákazníkov na rýchle sezónne prezúvanie. Systém je takto nastavený už dlhodobo a koncerny mu preto prispôsobujú aj technológiu produkcie samotných gúm. Počítajú s tým, že neraz sa v obchodnej sieti objavujú aj dva, tri roky staré pneumatiky. Znamená to pre zákazníka problém v podobe meniacich sa vlastností starnúcej, ale stále ponúkanej pneumatiky? Rozhodne nie, tvrdia zhodne výrobcovia.
Ak sú správne skladované, musí vydržať aspoň 5 rokov
Zmesi použité pri výrobe dnešných pneumatík obsahujú okrem iného i chemické stabilizátory, ktoré novú pneumatiku postupným uvoľňovaním dlhodobo chránia, tvrdia producenti gúm. Nutnosťou je však prísne dodržiavanie skladovacích podmienok, ktoré zahŕňajú stálu teplotu, sucho a je nutné držať ich v priestoroch bez priameho slnečného svetla. Takto uskladnené gumy vydržia kľudne päť rokov bez toho, aby vykazovali zmenu pôvodných vlastností. Renomované firmy robia pravidelné interné porovnávacie testy, pri ktorých skúšajú takto skladované a úplne nové pneumatiky.
Podľa nich rýchlosť procesu starnutia pneumatiky naštartuje jej montáž na disk a prvé použitie. Teda vystavenie vonkajším vplyvom, ako je slnečné žiarenie, soľ, ozón, vlhkosť... v kombinácii s mechanickým zaťažovaním. Odborníci zhodne tvrdia, že na aute vydržia kvalitné pneumatiky päť šesť rokov používania (ak ich nezjazdíte skôr). Potom nastáva čas na výmenu, bez ohľadu na hĺbku vzorky behúňa.
Skladovanie inak na disku, inak prázdne
Na životnosť pneumatík má spôsob ich skladovania zásadný význam. Či už pred prvým predajom a obutím na auto, alebo aj počas ich sezónneho uskladnenia. Môžete ich mať odložené na diskoch, ale tiež vyzuté.
Ak sú na samostatnej sezónnej sade diskov, je to lepšie. Pred sezónou nemusíte prezúvať, pätka toľko netrpí. Neznamená to, že guma prezúvanie nevydrží, faktom ale je, že to jej kondícii neprispieva. Ak sú pneumatiky na diskoch, v ideálnom prípade ich zaveste na stenu. Ak vám to však podmienky neumožňujú, skladujte ich naležato na suchom mieste v dobre vetranej a podľa možností tmavej miestnosti. Ak pneumatiky na diskoch nemáte, uložte ich nastojato a raz za mesiac ich otočte, aby sa nedeformovali na jednom mieste.
Pre úplných pedantov
Praktickou pomôckou sú tiež vaky na kolesá. Nejde o to, aby ste urobili ich výrobcom „kšeft“, ale dobre chránia pneumatiky pred vonkajšími vplyvmi (svetlo, vlhkosť a a pod.), udržia ich čisté a súčasťou vaku na pneumatiky obyčajne býva aj malé vrecko na skrutky, prípadne matice (tie prídu vhod, ak striedate napríklad oceľové a zliatinové disky s rozdielnymi dosadacími plochami pre skrutky.
zdroj foto: cz.depositphotos.com