Štúdia sa zamerala na funkciu „nízko-rýchlostných“ systémov AEB, ktoré obvykle fungujú v rýchlostiach medzi 30 – 50 km/h. Predošle štúdie predpovedali veľký prínos v prípade redukcie mestských kolízii (nedobrzdenie vodiča a náraz dozadu do iného vozidla), doteraz však žiadna štúdia nedokazovala ich funkčnosť v reálnom svete. Odborníci na bezpečnosť a dopravu skúmali dáta z piatich európskych krajín a Austrálie. Výsledkom je 38%-ný pokles nehôd vozidiel vybavených systémom AEB, v porovnaní s autami bez automatického brzdenia. Štúdia skúmala len nehody v nízkych rýchlostiach.
„Systém AEB je dôležitou súčasťou bezpečnosti automobilov a hromadné rozšírenie by malo byť podporované za účelom zvýšenia bezpečnosti na cestách,“ hovorí Dr. Anders Lie, predseda Swedish Transport Administration.
Po pozitívnych výsledkoch systému nenechala reakcia predstaviteľov Euro NCAP na seba dlho čakať. „Tieto zistenia silno podporujú naše rozhodnutie zaviesť AEB ako kľúčový prvok pri hodnotení bezpečnosti nových vozidiel“. Z vyhlásenia vyplýva, že v budúcnosti môžeme očakávať strhávanie bodov vozidlám bez automatického brzdenia. Ľahko sa tak môže stať, že auto bez AEB si na päť hviezd nesiahne. Tento krok by znamenal hromadné rozšírenie automatického brzdenia do vozidiel predávaných v Európe.
Systém nedokáže vždy zabrániť nehode. Dokáže však aktivovať krízové brzdenie a výrazne znížiť rýchlosť nárazu. Treba si uvedomiť, že podľa štatistiky má chodec pri zrážke s autom v rýchlosti 60 km/h 10% šancu na prežitie. V prípade rýchlosti 50 km/h je to už 50% šanca na prežitie, a pri rýchlosti 30 km/h je to až 90% šanca na prežitie!
Systém automatického brzdenia AEB, popisovaný vyššie, funguje najmä pri predchádzaní kolíziám s iným autom. Už niekoľko rokov však existujú systémy, ktoré dokážu rozpoznávať aj chodcov, či zvieratá. Tento systém však potrebuje ďalšiu detekčnú (laserovú, radarovú, či kamerovú) techniku a nie je takým bežným ako systém, ktorý dokáže sledovať ostatné automobily.
Len nedávno sme si ukázali prezentáciu autonómneho brzdenia, pri ktorej sa dvaja páni z Dominikánskej republiky ochotne postavili pred rozbehnuté Volvo XC60 (problém bol však v tom, že konkrétny model nemal vo výbave príplatkový systém na detekciu chodcov).
Otázka ale znie, dokáže systém naozaj pomáhať aj v reálnej premávke? Pomerne podrobnú štúdiu vypracoval Peter Vertaľ, ktorý testoval systém detekcie chodcov na vozidle Volvo V40. Autor štúdie simuloval skutočný priebeh nehôd, ktoré sa stali v minulosti a skúmal na ňom funkčnosť systému. Nebudem vás napínať, systém nie je dokonalý a funguje len za určitých podmienok.
Systém napríklad nedokáže vždy zabrániť nehode. Dokáže však aktivovať krízové brzdenie a výrazne znížiť rýchlosť nárazu. Treba si uvedomiť, že podľa štatistiky má chodec pri zrážke s autom v rýchlosti 60 km/h 10% šancu na prežitie. V prípade rýchlosti 50 km/h je to už 50% šanca na prežitie, a pri rýchlosti 30 km/h je to až 90% šanca na prežitie!
Systém sa nestará len o automatické brzdenie. Vodiča ešte pred brzdením zvukovo a vizuálne upozorní na prekážku na ceste. Vodič má tak čas zareagovať a v ideálnom prípade sa aj vyhnúť prekážke.
Sú situácie, v ktorých systém funguje, a situácie keď nefunguje vôbec.
Napriek veľkému pokroku v oblasti bezpečnostných systémov je vodič stále najdôležitejším článkom bezpečnosti na cestách. Preto jazdite ostražito a bezpečne!
Zdroj: euroncap