Škoda Octavia RS po havárii a opravená a inzerovaná na Slovensku. Zdroj: www.rpzv.sk a Autobazar.eu

Bez overenia to vyzeralo ako skvelá kúpa

Šesťročná Octavia jazdila po nemeckých cestách päť rokov. Nehoda zo začiatku roka 2024, ktorá spôsobila totálne poškodenie vozidla, bola zrejme dôvodom jej ďalšieho predaja. Vozidlo nebolo odcudzené, malo originálne doklady a nefalšované identifikátory, čo overilo v auguste minulého roku pracovisko kontroly originality v Topoľčanoch. Odvtedy sa objavilo v niekoľkých inzerátoch s cenovkou od 16 000 do 20 000 EUR a do februára 2025 už stihlo trikrát zmeniť majiteľa. 

Fotografie z inzerátov na prvý pohľad vyzerajú veľmi lákavo. Naľavo inzercia z Nemecka pred poškodením. Napravo fotka z inzercie na SR po oprave. Zdroj: RPZV.sk a Autobazar.eu

Inzerát z novembra 2024, kedy sa Octavia predávala za 20-tisíc EUR Zdroj: Autobazar.eu


Na prvý pohľad nič podozrivé. Rovnaký modelový rok s podobným nájazdom, motorom a výbavou sa na trhu pohybuje v obdobnej cenovej hladine. Lenže na rozdiel od iných Octavií má táto jednu zásadnú chybu – nečakané prekvapenie v jej histórii.

Inzerát z februára 2025, Octavia bola 2.krát na predaj, tentoraz za 16 000 € Zdroj: Bazos.sk


História poškodení odhalila nečakané prekvapenie

Overenie vozidla prostredníctvom AUTO-Passu odhalilo poškodenia. Pri šesťročnom aute to nebýva nič výnimočné. Azda nikto by nečakal, že bude bez škrabanca. No škoda vyčíslená na 68 000 EUR je už iný prípad.

Poškodenia z januára 2024 evidované v AUTO-Passe dosiahli výšku 68 000 € Zdroj: RPZV.sk


Mohlo by sa zdať, že ide o omyl. Veď cena novej Octavie RS sa pohybuje okolo 41 000 € a ojazdené modely s podobnými parametrami môžete nájsť za niečo vyše 21 000 €. Lenže fotografie havarovaného auta hovoria jasnou rečou. Ľavé a pravé opláštenie A-stĺpika, strecha, poškodené hagusy, poškodené ľavé a pravé predné dvere, zadný ľavý blatník, vystrelené airbagy, zadný pravý tlmič, zadná pravá nápravnica, poškodený tepelný štít, „zadretý“ motor, poškodená kapota, čelné a predné prvé okno, chýbajúci zadný nárazník, poškodené zadné pravé dvere, blatník, svetlo, pneumatika, disk, uloženie zadného tlmiča, odtrhnutý výfukový systém, viečko nádrže a hrdlo nádrže, zadné čelo, dno kufra atď. To je len odhad poškodení z fotografií. Prakticky celé auto bolo v katastrofálnom stave.

Poškodenia Škody z Nemecka datované na január 2024  Zdroj: RPZV.sk

Vzorový inzerát pre porovnanie ceny „jazdenky“ Zdroj: Autobazar.eu


Manipulované nie, tmelené áno

Už z merania povlakovej vrstvy laku vykonanej na kontrole originality bolo zrejmé, že ľavý a pravý zadný blatník a pravé predné dvere vykazovali známky opravy, tmelenia a prelakovania. Ostatné časti karosérie boli pravdepodobne kompletne vymenené za diely z iného auta a následne lakované tak, aby zodpovedali pôvodnej farbe. Na prvý pohľad vyzeralo auto bezchybne, no dôkladná kontrola by odhalila jeho temnú minulosť.

Hodnoty merania povlakovej vrstvy laku na kontrole originality (august 2024) Zdroj: ko.sk

Octavia na pracovisku kontroly originality v Topoľčanoch (august 2024) Zdroj: ko.sk


Kto zarobil a kto na to doplatil?

Pôvodný vlastník v Nemecku dostal od poisťovne plnenie za totálnu škodu a zbavil sa nepojazdného vraku. Medzičlánky – či už priekupníci alebo „garážoví opravári“ – auto lacno kúpili, opravili za zlomok vyčíslenej škody a teraz ho predávajú za sumu, ktorá pôsobí trhovo.
 
A kto na to doplatí? Pravdepodobne nový majiteľ, ktorý si vozidlo nepreveril dostatočne. Na prvý pohľad síce dostane moderné a výkonné auto, no v skutočnosti môže čeliť vážnym technickým problémom vyplývajúcim z neodbornej opravy, neočakávaným výdavkom na opravy, či zníženej bezpečnosti.
 
Príbeh tejto Octavie je jasným dôkazom, že pri kúpe ojazdeného auta sa nedá spoľahnúť na dojmy. Overenie histórie vozidla by malo byť samozrejmosťou – inak sa z výhodnej kúpy môže rýchlo stať drahá nočná mora.

zdroj a foto: RPVZ.sk