Etiópia vo februári ako prvá krajina na svete zakázala dovoz a predaj automobilov so spaľovacími motormi. Mnohými bola preto vyzdvihovaná a dávali ju za príklad, ako sa dá rýchlo zatočiť so starou technológiou a zároveň znížiť náklady za dovoz ropy. Africká krajina jej podľa stránky Restofworld.org musela len v roku 2023 nakúpiť za 7,6 miliardy dolárov.

Uvedený zákaz dovozu vozidiel s benzínovými a naftovými motormi samozrejme neznamená, že sa Etiópia zbaví závislosti na rope okamžite, ale minimálne by mala začať znižovať jej spotrebu.

50 staníc na 127 miliónov obvyvateľov!

Vláda v snahe podporiť predaj elektromobilov zrušila na tieto vozidlá DPH a ďalšie dane a na dovážané batériové vozidlá stopla clo. Čo teda tiež nie je zadarmo, ale Etiópia očakávala, že tým posilní domáci priemysel a dá mu impulz, aby lokálne firmy rozbehli montáž automobilov aspoň z dovážaných konštrukčných celkov, na ktoré sa tiež vzťahujú nízke tarify. Lenže situácia sa vyvinula trochu inak, ako si autori zákazu asi predstavovali...

Problém je v tom, že v krajine, ktorá má skoro 127 miliónov obyvateľov a v rebríčku najľudnatejších štátov na svete zaberá 11. priečku, je celkovo 50 (slovom päťdesiat) nabíjacích staníc.

Dve štátne nefungujú

Najlepšie na tom je, že podľa vládnej správy vlastne ani nie je jasné, koľko nabíjačiek Etiópia má. Samotná vláda prevádzkuje 4 (!) stanice a dve z toho sú momentálne nefunkčné.

Ďalší háčik je v tom, že aj keď tento štát vyrába pomerne dosť elektrickej energie, nabíjanie nie je také jednoduché, ako by ste možno čakali. Etiópia má nestabilnú sieť, krajina neustále čelí výpadkom elektriny, a to sa týka aj hlavného mesta Addis Abeba.

Aby toho nebolo málo, stránka Futurezone uvádza, že miestne servisy nevedia, ako elektromobily opravovať. A samozrejme to nemajú jednoduché, ani pokiaľ ide o zháňanie náhradných dielcov. Podľa niektorých zdrojov obchodníci narýchlo doviezli 70 až 100 tisíc elektromobilov z Číny, ale servisná infraštruktúra k nim v zásade tiež neexistuje.

Vláda, namiesto toho, aby uznala chybu a rozhodnutie aspoň korigovala, zatiaľ trvá na tom, že bude s problémami bojovať „budovaním novej nabíjacej siete“. Mnohí vodiči však tvrdia, že toto riešenie je pomalé, takže časť z nich sa chce elektromobilov zbaviť a na trhu s ojazdenými autami bude opäť hľadať benzín či naftu.

zdroj: Futurezone