Od roku 1973 do roku 1991 sa podarilo výrobcom rapídne znížiť priemernú spotrebu z hodnoty 17,5 l/100 km na 11,2 l/100 km.
Správu publikovali odborníci na dopravu z Univerzity Michigan Transportation Research Institute (UMTRI). Použité údaje siahajú ďaleko do histórie od roku 1923 až po nedávnu minulosť (rok 2013). Správa sleduje vývoj priemernej spotreby v niekoľkých kategóriách – osobné automobily, ľahké nákladiaky, stredne-ťažké a ťažké nákladné vozidlá.
V roku 1973 bola priemerná spotreba áut v USA 19,6 l/100 km
Priemerná spotreba vozidiel z dlhodobého pohľadu poklesla. Neklesala však vždy. Od roku 1923 do roku 1935 sa priemerná spotreba s hodnotou 16,8 l/100 km takmer nemenila. V roku 1936 prišiel zlom, kedy začala priemerná spotreba vozidiel rásť až k absolútnemu maximu v roku 1973. V roku 1973 bola priemerná spotreba všetkých vozidiel na cestách v USA neuveriteľných 19,6 l/100 km. Od tohto momentu spotreba rapídne klesala až do roku 1991 k hodnote 13,9 l/100 km, potom sa pokles spotreby spomalil. V roku 2013 bola priemerná spotreba na úrovni 13,4 l/100 km.
Historický vývoj priemernej spotreby v rokoch 1923 - 2013
Poďme však k priemernej spotrebe osobných automobilov. Keďže osobných automobilov je na cestách najviac, práve vývoj spotreby tejto kategórie ovplyvňoval celkový priemer najviac. Priemernú spotrebu „osobákov“ začali zaznamenávať v roku 1936, kedy dosahovala hodnotu 15,5 l/100 km. Odvtedy sa postupne zväčšovala až k hodnote 17,5 l/100 km z roku 1973. V tej dobe vyrábal Cadillac napríklad 8,2 litrový motor V8, ktorého priemerná spotreba bola s ľahkou nohou okolo 25 l/100 km. V Európe nad takýmito číslami nechápavo krútime hlavou, v tej dobe však bol benzín v USA neskutočne lacný. Zmena prišla spolu s ropnou krízou v 70. rokoch. Američania sa zrazu začali zaujímať o spotrebu automobilov. A ako rástli ceny ropy, klesala aj priemerná spotreba automobilov. Od roku 1973 do roku 1991 sa podarilo výrobcom rapídne znížiť priemernú spotrebu z hodnoty 17,5 l/100 km na 11,2 l/100 km. Na svedomí to mal najmä menší objemov motorov a elektronické vstrekovanie paliva. V 90. rokoch sa však rapídne znižovanie spotreby spomalilo. Dôvodom mohli byť zvyšujúce sa nároky na bezpečnosť automobilov, s ktorými prichádzala aj vyššia hmotnosť. Ďalším dôvodom bol ekonomický rast a najmä pokles ceny ropy. Kým v 70. a začiatkom 80. rokov bola ropa drahá, koncom 80. rokov výrazne zlacnela. Spotrebitelia tak začali opäť nakupovať autá s veľkými motormi. Od roku 1991 až do roku 2013 priemerná spotreba automobilov klesala, avšak omnoho pomalším tempom, než predtým. Pred dvoma rokmi bola priemerná spotreba osobných automobilov v USA na úrovni 10,1 l /100 km.
Historický vývoj cien ropy (tmavozelená krivka zohľadňuje infláciu)
Kým priemerná spotreba osobných automobilov od roku 1973 klesá až dodnes, v prípade nákladných vozidiel tomu tak nie je. Ľahké nákladné vozidlá v USA, známe aj ako Trucky (napr. Ford F150), zaznamenali výrazný pokles spotreby medzi rokmi 1966 až 1991. V 90. rokoch sa trend znižovania spotreby zastavil a do dnes zostala spotreba identická 13,7 l / 100 km.
V prípade stredne-ťažkých (celková hmotnosť 6351 kg – 11 793 kg) a ťažkých nákladných vozidiel (celková hmotnosť nad 11 794 kg) sa však spotreba takmer nezmenila. V roku 1966 dosahovala hodnotu 42 l/100 km, v roku 2013 36,7 l/100 km.
Zdroj: greencarcongress