Pokrok je rýchly. Nároky vodičov sú tiež väčšie. To, čo bol pred rokmi luxus, je dnes štandardom. 

V roku 1992, keď AAA AUTO začínalo, sa predávali hlavne vozidlá Škoda Favorit alebo staršie modely s motorom vzadu, kde napríklad klimatizácia chýbala úplne. Ale ani u zahraničných modelov z Európy nebola vôbec samozrejmosťou. Dnes má klimatizáciu deväť z desiatich nami ponúkaných vozidiel a tie vozidlá, ktoré ju nemajú, sú často krát doslova zberateľské kúsky,“ vysvetlila Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AUTO. Ďalším príkladom rýchleho pokroku je aj ABS, teda antiblokovací systém na podporu brzdenia. Zatiaľ čo v roku 2008 bola na Slovensku týmto systémom vybavená približne polovica predávaných vozidiel, v roku 2013 ho malo vo výbave už viac ako 84 % predávaných áut. A toto číslo  naďalej rastie. Podobný vývoj je možné pozorovať tiež u ostatných bezpečnostných, elektronických a komfortných prvkoch výbavy. Za týmto trendom je možné hľadať nielen stále náročnejšie požiadavky zákazníkov, ale tiež vývoj automobilového odvetvia ako celku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Parkovanie bez vodiča

Štvrťstoročie technického pokroku je veľmi dobre viditeľné na systémoch, ktoré majú vodičom uľahčovať jazdu. Či už sa jedná o najrôznejšie parkovacie asistenčné systémy, navigácie či napríklad dotykové displeje umožňujúce jednoduché a priehľadné ovládanie. „Pred dvadsiatimi piatimi rokmi sa parkovacie systémy vo výbavách vozidiel vôbec neobjavovali. Dokonca aj do luxusného Mercedesu triedy S, ktorý vtedy stál podobne ako vila na Bratislavskej Kolibe, sa obyčajný parkovací asistent začal továrne montovať až v roku 1994. Do tej doby vozidlo používalo vysúvacie antény na koncoch zadných blatníkov, ktoré vodičovi umožnili lepšie vidieť koniec vozidla,“ dodala Karolína Topolová s tým, že dnes sú aj vo výbavách vozidiel nižších tried rozšírené nielen parkovacie senzory s vizualizáciou situácie okolo vozidla na displeji na prístrojovej doske, ale tiež cúvacie kamery a kamery s tzv. vtáčím pohľadom. Vrcholom súčasnej ponuky v tejto oblasti sú samočinní parkovací asistenti, ktorí dokážu zmerať, či je parkovacie miesto dostatočne veľké a potom do neho samé auto zaparkujú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Bezpečnosť na prvom mieste

Podobná je situácia aj s airbagmi. Pred 25 rokmi boli tieto bezpečnostné prvky vo výbave iba tých najluxusnejších značiek a zväčša iba na strane vodiča. Dnes je 99 % vozidiel predávaných v AAA AUTO vybavených minimálne jedným, alebo skôr dvomi či viacerými airbagmi. „Dôležitým bezpečnostným prvkom je aj možnosť uchytenia detských sedačiek, ktorá je aj veľmi častou otázkou našich zákazníkov. Povinnosť používať autosedačky platí v Európskej únii od roku 2003. Vtedy sa   na ich upevňovanie používali bezpečnostné pásy, to ale bolo príliš zložité a nepraktické. Dnes je 85 % nami ponúkaných vozidiel vybavených systémom Isofix, ktorý kotvenie sedačiek významne uľahčuje,“ dodala Topolová. U novších modelov áut je bežný aj systém Top Tether, ktorý ukotví aj hornú chrbtovú časť sedačky a maximalizuje tak bezpečnosť dieťaťa.