"Naším zámerom so štúdiou BMW VISION NEXT 100 bolo vytvoriť pohľad na budúcnosť, ktorú by chceli ľudia zažiť," Adrian van Hooydonk, hlavný dizajnér BMW Group.
Ako napovedá názov konceptu, štúdia ukazuje, ako by mohlo auto vyzerať za 100 rokov, prípadne čo v nasledujúcich 100 rokoch v autách uvidíme. Pri jeho návrhu bolo dôležité predstaviť si, ako sa v budúcnosti zmení doprava a potreby vodiča. Z prieskumov totiž vyplýva, že čím ďalej, tým viac ľudí sa sťahuje do miest. Urbanizácia narastá takým tempom, že podľa odhadov bude v roku 2050 viac ako 75% ľudí v Európe žiť v mestách. V USA to bude v rovnakom období dokonca až 90% populácie. Tento trend bude mať, samozrejme, dopad aj na dopravu a ľudia budú zrejme nevyhnutne tráviť ešte viac času v dopravných zápchach. V tomto kontexte bude technológia autonómnych áut skôr vykúpením ako niečím zlým a dá vodičom čas na oddych, relax, alebo prácu počas posúvania sa v zápche. BMW by sa napriek tomu nechcelo vzdať radosti z jazdy, ktorú chce ponúknuť vodičovi (Hoci úprimne, pri niektorých typoch ako 2 ActiveTourer sa jej vzdalo už dnes). Tvorcovia sa preto snažili zladiť športový inovatívny sedan pre vodiča s autonómnou technológiou a novými materiálmi.
BMW má aj v budúcnosti ponúknuť radosť z jazdy. A to aj napriek tomu, že ponúkne aj autonómny režim.
Hlavný dizajnér BMW Group, Adrian van Hooydonk, o koncepte povedal: "Naším zámerom so štúdiou BMW VISION NEXT 100 bolo vytvoriť pohľad na budúcnosť, ktorú by chceli ľudia zažiť." Dôležitá pritom bola predstavivosť jeho tvorcov. "Ak si ako dizajnér viete niečo predstaviť, je veľká nádej, že jedného dňa sa to stane realitou," dodal van Hooydonk. Výsledkom snaženia jeho tímu je auto, ktoré má byť stále zamerané na vodiča a ponúknuť mu ešte lepší zážitok s jazdy. Zároveň zachová typické črty BMW s využitím materiálov budúcnosti.
Konvenčné postupy výroby nahradí 4D tlač, ktorá komponentom pridáva štvrtý rozmer - funkcionalitu.
Koncept ponúka dva hlavné jazdné režimy a to Boost a Ease. Prvý z nich teda Boost je režim, v ktorom auto riadi vodič. Cieľom pritom bolo nielen poskytnúť človeku za volantom voľnosť a kontrolu, ale urobiť z neho dokonalého vodiča. Aj preto sa auto pomocou rôznych senzorov snaží spoznať svojho vodiča a jeho zvyky. Táto funkciu v BMW nazvali Spoločník a cieľom je ponúknuť majiteľovi auta presne cielenú podporu a vytvoriť z neho "dokonalého vodiča". Ďalším prvkom, ktorý podľa BMW čaká na vodiča budúcnosti, je niečo, čo poznáme z počítačových hier. Auto bude komunikovať s vodičom pomocou head-up displeju, ktorý bude používať celé čelné sklo. V režime Boost sa zameria výhradne na to, čo sa deje s vodičom. Poskytuje mu informácie o ideálnej stope, optimálnych bodoch pre zatáčanie a o rýchlosti. Autá budú pritom v budúcnosti komunikovať medzi sebou, ideálna stopa teda môže viesť cez protismer, pretože auto bude vedieť, že oproti nič nejde (jedine, že by niekto išiel prevetrať veterán). Tiež bude vedieť upozorniť vodiča napríklad na prekážku za zákrutou.
Autonómny režim
Potom tu však máme režim Ease, čo je v bežnej reči autonómny režim. Keď teda vodič dorazí na diaľnicu, či do zápchy prepne auto do tohto režimu a môže efektívnejšie využiť čas na nudných úsekoch. Preto za zmení aj usporiadanie vnútorného priestoru v aute. Volant a stredová konzola sa vzdialia a hlavové opierky sa natočia do strany. Sedadlá a panely dverí sa prepoja do jedného celku a umožnia vodičovi a spolujazdcovi sedieť mierne šikmo. Vďaka tomu môžu obaja členovia posádky spolu lepšie komunikovať. Pomocou Head-Up displeja, pritom môžu sledovať zábavný alebo informačný obsah.
Auto budúcnosti nebude potrebovať budíky, ani displeje. Nahradí ich Head-up displej využívajúci celé čelné sklo.
Zvonka si koncept zachováva typické črty BMW s veľkými ľadvinkami a štyrmi svetlami vpredu. Ľadvinky pritom už neslúžia ako maska chladiča, pretože ten pri elektromobiloch nebude potrebný. Namiesto toho sú plné senzorov, kamier a radarov. Dizajnéri však stvorili koncept s koeficientom odporu vzduchu cx iba 0,18. Podarilo sa im to aj vďaka zakrytiu kolies. Ako však dosiahnuť, aby boli kolesá, čo najviac na bokoch karosérie a zároveň sa stále dali otáčať? Dizajnéri v BMW prišli s niečím, čo nazvali Alive Geometry, čiže živá geometria. Karoséria vyrobená z malých segmentov udrží kolesá pri natočení prekryté tak, ako by išlo o flexibilný pokožku. Alive Geometry však našla svoje uplatnenie aj vo vnútri. Koncept totiž nemá na prístrojovej doske žiadne budíky, ani displeje. Namiesto nich bude čelné sklo jedným veľkým displejom umiestneným priamo pred vodičom. Napriek tomu má prístrojová doska aj svoju informačnú funkciu. Obsahuje totiž malé trojuholníčky, ktoré sa môžu vysúvať a svojim pohybom upozorniť vodiča na nebezpečenstvo, či napríklad ukázať smer.
Auto však komunikuje aj so svojim bezprostredným okolím, či chodcami. Zelenou farbou napríklad dáva chodcom najavo, že môžu bezpečne prejsť pred vozidlom. Mení sa však napríklad aj podsvietenie spomínaných ľadviniek a to podľa aktuálneho jazdného režimu. V autonómnom režime Ease je biele a v režime Boost červené, zrejme aby dalo okoliu jasne najavo: "Pozor riadi človek."
Inovácie a budúcnosť však naznačujú aj použité materiály. Dizajnéri sa primárne snažili používať tkaniny vyrobené z recyklovaných, alebo obnoviteľných zdrojov. Dielce z uhlíkových kompozitov, či už viditeľné, alebo nie, sú vyrobené z odpadu pri štandardnej produkcii dielcov z tohto materiálu. Rátajú pritom s tým, že s postupom času sa v konštrukcii automobilov objavia nové materiály, ktoré umožnia vytvoriť dosiaľ neznáme tvary. V budúcnosti sa podľa nich môžeme rozlúčiť s materiálmi ako drevo a koža. Nahradia ich nové inovatívne materiály so zodpovednejšou výrobou a účelnejším používaním. Rovnako môžeme zabudnúť na lisovanie plechov. Konvenčné postupy výroby nahradí 4D tlač, ktorá komponentom pridáva štvrtý rozmer - funkcionalitu.
Zdroj: BMW