Tri druhy železničných priecestí:

Každý druh železničného priecestia má svoje špecifiká aj na strane železnice aj na strane účastníkov cestnej premávky. Samotný rozdiel je v tom či majú železničné priecestia signalizáciu a fyzickú zábranu alebo nie.
 

Železničné priecestie bez signalizácie

Používa sa tam kde vlaky nejazdia príliš rýchlo a rozhľadové podmienky sú natoľko dobré, že vozidlo o štandardnej dĺžke, dokáže z hľadiska doby prejazdu, prejsť cez železničné priecestie aj v prípade, že sa vodič pozrie a vyhodnotí, že vlak nevidí, ale v zapätí vlak ide a maximálnou rýchlosťou.
Na takýchto priecestiach sa účastníci cestnej premávky nemôžu vyhovárať, že prehliadli signalizáciu alebo, že signalizácia nefungovala. Ich povinnosťou je zodpovedne sa pozrieť na obe strany a ak to situácia vyžaduje, požiadať o to ďalšie osoby.
 
Teoreticky by tu nikdy nemala vzniknúť zrážka z vlakom. Prax hovorí niečo iné. Čím častejšie vodič jazdí cez priecestie na trati, po ktorej jazdí čím ďalej menej vlakov, tým rizikovejšie je takéto priecestie, lebo u niektorých vodičov sa vybuduje podmienený reflex, že aj tak tam nič nejazdí a netreba sa až tak dôkladne pozerať.
 
Práve na takomto priecestí došlo k doteraz najtragickejšej dopravnej nehode v histórii Slovenska. Pri lyžiarskom stredisku Polomka-Bučník v Breznianskom okrese dňa 21.02.2009 zahynulo 12 osôb a 6 utrpelo ťažké zranenie, keď vlak narazil do strednej časti autobusu plného lyžiarov.

Železničné priecestie so signalizáciou

Používa sa tam kde vlaky jazdia rýchlo a kde sú rozhľadové podmienky nedostatočné na spozorovanie vlaku. Teoreticky ak nedôjde k poruche signalizačného zariadenia, tak by na takomto priecestí nikdy nemala vzniknúť nehoda. Prax hovorí niečo iné. Vzniká na nich veľký počet nehôd, ktoré je možné zaradiť do dvoch skupín.
 

Prehliadnutie červeného prerušovaného svetla

K prehliadnutiu dochádza pre zlé svetelné podmienky, najmä ak vodičovi z poza chrbta svieti slnko, ktoré má vyššiu intenzitu jasu ako žiarovky signalizácie. Práve preto je signalizácia doplnená zvončekom. Preto keď sa prichádza k železničnému priecestiu treba stíšiť rádio pootvoriť okno a počúvať. V praxi veľa vodičov spraví chybu, lebo ide príliš rýchlo na to aby sa zodpovedne pozerali a počúvali, respektíve sa bavia so spolujazdcami a podobne a tak často z nedbalosti prehliadnu červené prerušované svetlo. 
Takýchto videí nie je veľa, ale sú. Nedávno bolo publikované video kedy vodič v T križovatke na poslednú chvíľu odbočil na cestu s priecestím, keď na ňom svietilo červené prerušované svetlo a došlo zrážke. Na tejto nehode je možné ukážkovo vysvetliť a pochopiť prečo vznikla.
 
Vodič sa sústredil na jazdu priamo, mimo priecestia, preto nepotreboval sa pozerať na signalizáciu. Potom z nejakej pohnútky sa odrazu rozhodol zmeniť trasu, lenže už bol tesne pred priecestím a nestihol vyhodnotiť, že na priecestí svieti červené prerušované svetlo, zvoní zvonček a ide vlak a následne narazil do vlaku. Preto tesne pred priecestím nemeňte svoje rozhodnutia.

Úmyselné ignorovanie červeného prerušovaného svetla

Z veľmi veľkého počtu videí je zrejme, že nájdu sa vodiči, ale aj cyklisti aj chodci ktorí ignorujú  červené prerušované svetlo. Sú videá kde prvé vozidlo zastaví a čaká, kde skupina cyklistov, chodcov čaká, ale príde ďalšie vozidlo, cyklista alebo chodec a napriek tomu, že všetci ostatní čakajú a vie, že svieti červené prerušované svetlo, aj tak vojde na priecestie. Väčšina takýchto videí končí tragicky.

Železničné priecestie so signalizáciou a fyzickou zábranou

Keď na predchádzajúcich železničných priecestiach vznikajú nehody, tak na priecestí so signalizáciou a fyzickou zábranou by vznikať nemali, ale prax ukazuje, že aj tu vznikajú nehody a jedného dôvodu naviac, ako pri predchádzajúcich priecestiach.
 
Už nedochádza k prehliadnutiu signalizácie, lebo vodiča, cyklistu a chodca zastaví náraz do fyzickej zábrany. Na Slovensku sa používajú závory, v minulosti aj závory so zábranou voči podliezaniu. Zo zahraničia sú známe aj fyzické zábrany vo vozovke, či už klasické výsuvné stĺpiky alebo ovládané smerové blokátory, čo sú plošiny z jednej strany na pántoch, ktoré umožnia opustiť priecestie, ale vozidla idúce smerom na priecestie zablokujú.

Nadvihnutie alebo podlezenie závory a vojdenie na priecestie

Videa potvrdzujú, že aj takéto veci sa dejú. Väčšinou ich nerobia vodiči vozidiel, ale cyklisti a chodci. Pričom sa uplatňuje stádový efekt. Keď prvý ide, tak ďalší idú za ním. Psychické zdôvodnenie je, že keď oni idú, prečo by som ja čakal. Potom na videách vidno ako niektorí stihli prejsť, niektorých zrazil vlak z jedného smeru a niektorých vlak z druhého smeru.

Uväznenie na priecestí medzi závorami

Práve takéto uväznenie je dôvod vzniku ďalších nehôd, ktoré na predchádzajúcom druhu priecestia nevznikajú. Väčšinou sa najprv uzatvorí závora na vstupe, až potom na výstupe, čo umožní vozidlám z priecestia odísť, ale sú priecestia, ktoré spustia závory na oboch stranách odrazu. Práve na takýchto priecestiach vzniká vyšší počet nehôd z titulu uväznenia vozidla.  Vodiči nemajú odvahu preraziť závoru svojim vozidlom a skratovo uvažujú, že zostanú vo vozidle, kým príde polícia a v najhoršom prípade im dá pokutu, že nezastali pred priecestím. Lenže polícia nepríde, ale príde vysokou rýchlosťou vlak a bude ich to stáť život. Ak stihnú vystúpiť z vozidla a vlak narazí do prázdneho vozidla, stále je v ohrození život rušňovodiča a život cestujúcich vo vlaku. Videí keď vodič nemal odvahu preraziť závory je veľa, lebo všetkým bolo zrejmé čo sa v najbližších sekundách stane a mali mobil po ruke.

Špeciálne prípady

Takéto nehody sa stávajú zriedka, ale je dobré o nich vedieť. Je ich možné zaradiť do štyroch kategórií.
 

Porucha vozidla na najnevhodnejšom mieste

Výnimočne sa stane, že zhasne motor a nejde naštartovať alebo nejde preradiť rýchlosť ani ju vrátiť naspäť a to priamo na priecestí. Vtedy sa treba pokúsiť vozidlo odtlačiť mimo priecestia. Ak sa to nedá, potom je potrebné ihneď volať na núdzové číslo. Keď sa najprv štvrť hodinu  snažíte vozidlo z priecestia dostať a na telefonát si spomeniete, až keď začne svietiť červené prerušované svetlo, tak už je neskoro. Vtedy sa treba pripraviť na náraz.

Nezvládnutie prejazdu veľkého alebo nadrozmerného vozidla

Tu ide o zlyhanie profesionálnych pracovníkov pri svojej práci. Najčastejšie odflákali prípravu, neporovnali výškové nerovnosti na priecestí, s výškou podvozku nákladu, alebo pred prejazdom nezavolali na železnice aby oznámili začiatok prejazdu. Nestáva sa to často, ale takýchto videí je veľa: Je to preto, lebo väčšinou nejde len samotné vozidlo, ale aj zabezpečovacie vozidlá, na ktorých sú kamery a preto takéto udalosti sú zadokumentované.

Chýbajúca elementárna inteligencia účastníka cestnej premávky

Pri pozeraní videí vám napadnú aj iné pomenovania, ale keby ste nevideli video tak neuveríte, že sa to stalo. Cez priecestie prechádzal nákladný vlak, ktorý na priecestí zastavil. Nedočkavý cyklista podliezol závoru, dal bicykel pod nákladný vozeň. Na konci vozňa boli schodíky, cez ktoré prešiel na druhú stranu. Chcel bicykel potiahnuť a pokračovať, ale ten sa zasekol. Preto sa vrátil naspať a chcel ho vytiahnuť, ale to sa už vlak pohol a prešiel po bicykli.
 
Druhý prípad bol veľmi podobný, lenže nešlo o cyklistu, ale o chodca. Vlak zastavil na priecestí a chodec sa vopchal pod vozeň, z úmyslom prejsť poď vozňom na druhú stranu vlaku. Lenže vlak sa pohol a chodec nestihol prejsť celým telom na druhú stranu. Neviem či takýchto ľudí pribúda alebo len je viac ľudí s mobilmi, ktorí takéto situácie nafilmujú. V každom prípade je to tragédia, za ktorú si môžu len sami.

Porucha signalizácie železničného priecestia

Poruchy na zabezpečovacom zariadení sa nevyhýbajú ani priecestnej železničnej signalizácii. V poslednom období ich bolo na Slovensku viacero. Vždy skončili s úmrtiami. Zatiaľ posledná sa stala 27.06.2024 pri Nových Zámkoch. Pri nej zomrelo 7 ľudí a 5 sa ťažko zranilo.
 
Pre vodičov nastala situácia, že závory sa zdvihli, červené prerušované svetlo zhaslo, biele prerušované svetlo nezačalo blikať, lebo jedna koľaj bola vo výluke, vlak v plnej rýchlosti išiel práve po tejto koľaji a vodič autobusu ho nezaregistroval.
 
Zákon 8/2009 Z. z. v § 27 hovorí (1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Lenže termín „mimoriadne opatrne“ si vysvetľuje každý inak. Väčšina vodičov takým spôsobom, že nevchádzajú na priecestie vtedy, keď je to zakázané a idú len vtedy keď nesvieti červené prerušované svetlo.  
Lenže zákonodarca tým myslel niečo iné, že aj keď priecestná signalizácia nesignalizuje vlak, že aj vtedy sa treba na priecestí správať ako keby tam signalizácia nebola! Vodič má vždy povinnosť pozerať na obe strany a hľadať prichádzajúci vlak.
 
Najväčším nedostatkom terajšej priecestnej signalizácie je fakt, že vodič nemá možnosť rozoznať poruchu signalizácie od funkčného stavu. Práve nad tým by sa mal zamyslieť tvorca legislatívy a nielen na Slovensku, ale v celej Európskej únii.
 
U semaforov v križovatkách to vodič vie, lebo vždy svieti alebo bliká svetlo nejakej farby. Keď všetko zhasne, tak vodič vie, že nastala porucha a adekvátne koná. 
 
Pri železničnej signalizácii keď všetko zhasne, vodič nevie rozlíšiť stav poruchy, od funkčnosti vo význame, že môže ísť. Fatálne je to najmä tam, kde sú zlé rozhľadové podmienky a vysoká rýchlosť vlakov, lebo postupovanie v súlade s termínom „mimoriadne opatrne“ nestačí.