Sergio je už niekoľko dní v kóme, nie v umelom spánku, a bez podpory prístrojov by neprežil. Jeho osobný lekár prezradil, že tvrdý fajčiar mu dlhodobo zatajoval skutočný zdravotný stav a problémy. Malígnu formu rakoviny v ramene mu diagnostikovali len pred mesiacom, pred troma týždňami podstúpil operáciu a tá priniesla načakané, ale nie netradičné problémy. Vzhľadom na jeho stav nie je embólia, ktorá sa pri operácii vyvinula, ničím výnimočným. Ešte predtým však utrpel Sergio nezvratné poškodenie mozgu práve zlou cirkuláciou krvi. Obe komplikácie má na svedomí tzv. mimosrdcový infarkt. Šance na jeho plné uzdravenie sú mizivé, až nulové, tvrdí zdroj talianskych online novín Lettera43.
Situácia je natoľko vážna, že Gianni Agnielli, šéf materskej firmy Exor a majoritného držiteľa akcií koncernu FCA poslal zamestnancom tento email:
„S hlbokým zármutkom vám musím oznámiť, že stav nášho generálneho riaditeľa sa v posledných hodinách prudko zhoršil a nedovolí mu vrátiť sa späť do FCA. Marchionne ma od prvého stretnutia zaujal inteligenciou a ľudskými kvalitami. Oceňujem jeho prínos pre vytvorenie novej kultúry v spoločnosti." Aj keď bol Marchionne kontroverzným manažérom a často terčom posmeškov pre záľubu vo svetroch miesto slušivých oblekov, FCA zanecháva v lepšom stave, než keď sa v roku objavil na scéne.
KTO JE SERGIO MARCHIONNE?
Sergio Marchionne sa narodil v Taliansku, no v 13 rokoch sa jeho rodičia presťahovali do Kanady. Pracoval ako daňový špecialista v audítorskej Deloitte & Touche. Neskôr ako riaditeľ konzultačnej firmy Lawson Group. V roku 2003 nastúpil ako nezávislý člen predstavenstva do Fiatu. Už vo februári 2004 ho menovali za šéfa automobilky. Vzhľadom na finančnícku minulosť si rýchlo vyslúžil prezývku „účtovník“. A mal čo robiť. Fiat na tom nebol najlepšie. Roky v strate, takže prísny šéf prišiel firme vhod.
Sergio vytvoril veľký reštrukturalizačný plán, ktorý rýchlo priniesol svoje ovocie. Už v roku 2007 sa z Fiatu stala najrýchlejšie rastúca európska automobilka. Len v prvom štvrťroku vykázala zisk 593 miliónov eur. Marchionne sa postaral o zníženie nákladov, za čo prichádzal do konfliktu s odbormi. Prišiel s úspešnými novinkami ako Grande Punto, Sedici a sedan Linea. No hlavne rok 2007 sa k slovu dostal nový Fiat 500. Vyhlásil, že do 3 rokov vráti Lanciu a Alfa Romeo do zisku a že Alfa sa v roku 2009 vráti späť do USA.
Plánoval veľký a luxusný typ, nástupcu Alfy 166 aj Lanciu Aureliu. Nepodarilo sa. Podarila sa reinkarnácia Delty, no v celkom inej forme, ako ju majú radi autičkári. Škrt cez rozpočet urobila hospodárska kríza. Ešte v roku 2008 vyhlásil, že Fiat nemôže vyrábať a predávať autá sám. Bol nútený zastaviť viacero projektov, napríklad SUV Alfa Romeo. „Terénnu“ Alfu videl ako preznačkovaný model sesterskej značky, čo by stálo neporovnateľne menej investícií. Tvrdil, že to urobí za 100 miliónov eur. Ako vieme, Alfa Romeo Stelvio prišlo až v roku 2016.
Sobáš Fiat Chrysler
Fiat sa pod jeho vedením obzeral po partnerovi. Šuškalo sa o značkách Opel a Saab. Do cesty však prišiel Chrysler, ktorý bol americkou vládou v riadenom bankrote. Marchionne sa stal aj šéfom Chrysleru. Postupné navyšovanie podielu v Chrysleri prinieslo v roku 2014 koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Vstup do USA otvoril nové možnosti. Sergio nezaprel účtovnícku povahu a vyhlásil, že by najradšej zavrel všetky stratové fabriky v Taliansku. Na rodnú krajinu si nespomenul ani keď zvolil za sídlo centrály nového koncernu Londýn.
V roku 2014 tiež odčlenil od Fiatu ohromne ziskové Ferrari. S jeho akciami začal obchodovať na newyorskej burze. Alfa, o ktorú mal VW eminentný záujem, mu stále ležala na srdci. Odmietol všetky ponuky na jej odpredaj a plánoval z nej perlu koncernu. Zvolil drahú a náročnú cestu vývoja nových modelov, ktoré prišli podstatne neskôr, ako sa plánovalo. Sedan Giulia až v roku 2015, Stelvio o rok neskôr. Plány s Lanciou tiež celkom nevyšli. Obrat mala zaistiť nová Thema, pri ktorej využili Chrysler 300. Úspech sa nedostavil, rovnako ako s Lanciou Voyager, ktorá bola prezlečený Chrysler.
Dnes je Lancia v klinickej smrti. S jediným typom Ypsilon, ktorý predáva len v Taliansku. Unifikácia prebehla aj v značke Jeep. Prišli dvojičky Jeep Renagade a Fiat 500X. Obrovské škrty sa udiali aj za Atlantikom. Chrysler zrušil všetky neziskové typy a v ponuke nechali len MPV Pacifica a sedan 300. Marchionne naštartoval aj Maserati. Prišlo so záplavou noviniek, i keď nie tak úspešnými v porovnaní s nemeckou konkurenciou. V každom prípade FCA sa darí, aj keď slávu majú viaceré kľúčové značky dávno za sebou. Preto dostal Sergio ďalší nápad. Ešte megalomanskejší. Chcel spojiť FCA s ďalším veľkým koncernom.
Hyundai vraj má záujem o FCA, aj keď to oficiálne popiera
Marchionneho však vyprevadili s dlhým nosom z Volkswagenu aj z General Motorsu. O FCA však prejavil záujem kórejský Hyundai. K spojeniu spoločností by malo dôjsť podľa neoficiálnych informácií začiatkom budúceho roka, v čase, keď mal podľa pôvodných plánov Marchionne opustiť pozíciu šéfa. Nakoniec však zasiahol osud. Neočakávané pooperačné komplikácie viedli k urýchlenej výmene na najvyššom poste. Nástupcom sa stal Mike Manley, doterajší šéf Jeepu, najúspešnejšej značky koncernu FCA. Táto kandidatúra bola pravdepodobne pripravená, vzhľadom na očakávaný koniec Marchionneho pôsobenia v čele koncernu.
Uvidíme, či Manley splní Marchionneho sľuby. Na nedávnej tlačovej tlačovej konferencii, nezvykle oblečený v saku, predostrel totiž „účtovník“ ambiciózne plány na elektrické kupé od Maserati, dve športové novinky od Alfy Romeo či najmenší Jeep. Samotný Fiat však veľa priestoru nedostal. Dokonca sa šušká o konci Fiatu Tipo v Európe. FCA musí tiež dohnať náskok konkurencie v elektrifikácii a autonómnych technológiách. S pomocou kórejského Hyundai, ktorý má v portfóliu nové elektromobily, ako napríklad Konu, Ioniq či vodíkové Nexo a usilovne pracuje na autopilote, by mohla značky Fiat, Chrysler či Jeep čakať svetlá budúcnosť. Marchionnemu patrí vďaka, že ich previedol ťažkými časmi ekonomickej krízy.