Musím uznať, že nás šéfstvo z Wolfsburgu celkom slušne naťahuje a informácie, či nebodaj vizualizácie dávkuje na lekárnických váhach. Nakoniec aj to pôvodné vyjadrenie, že „múdrejší“ budeme koncom januára, bolo také taktické uspávacie. Lenže aby naša aj vaša nedočkavosť vybičovaná na maximum nezažila mierne sklamanie, nemali by sme očakávať generačne novopostavený typ, hoci práve on by možno pomohol opätovne akcelerovať jeho predaje, čo zase s napätím očakávajú zástupcovia značky.
Na navrhnutie a skonštruovanie úplne nového typ však pravdepodobne ešte Passat B8 nedozrel a sotva stihol zarobiť, a tak v duchu tradície pôjde skôr o širšiu modernizáciu. Ostatne, nebolo by to prvý raz, čo sme si aj podrobne pripomenuli v našom článku Volkswagen Passat tento rok oslávil 45 rokov. V 45-ročnej histórii Passata sa Volkswagen dopracoval až k alfanumerickému označeniu B8, no pri detailnejšom pohľade na jednotlivé generácie a nakoniec aj na interné typové kódy je jasné, že ozajstnou evolučnou zmenou prešla azda každá druhá generácia. A teraz sme práve v štádiu, keď to na technicky zásadne prekopaný model tiež nevyzerá.
Keď si s odstupom času pripomenieme slová výkonného riaditeľa Volkswagenu Ralfa Brandstättera, celkom nám to do tejto konštrukcie zapadá. Sám totiž hovoril o tom, že nás čaká...
„...kompletne prepracovaný Passat, ktorý bude mať množstvo nových digitálnych funkcií.“
Passat si síce zachováva svoju pozíciu najpredávanejšieho modelu strednej triedy, ale čísla hovoria o klesajúcom záujme o tento druh auta. Na to reaguje drsnejším dizajnom, novou maskou chladiča s odkazom na Touareg, ako aj novotvarovanou líniou strechy stále výraznejšie pripomínajúcou siluetu kupé. Či hlad po inováciách uspokojí najmodernejší infotainment alebo elektronické pomôcky ťažko povedať. V tejto oblasti sme opäť raz dospeli do štádia, keď si už len ťažko viem predstaviť niečo prevratné (teda okrem vyššieho levelu autonómnej jazdy, čo mňa však nijako zvlášť nevzrušuje).
Tak potom pohon?!
Ani v tejto oblasti sa však neschyľuje k obratu zemskej rotácie. Pravdepodobne si Passat opäť vystačí predovšetkým s konvenčnými motormi ako benzínové štvorvalce 1,5 TSI a 2,0 TSI. Modernizovaný plug-in hybrid Passat GTE by mal zachovať základný koncept, akurát že tiež využije motor 1,5. Chýbať by však nemal ani turbodiesel 2,0 TDI. Výkonný riaditeľ to predsa už dávnejšie zdôvodnil slovami:
„Veríme v stabilizáciu predajov dieselov, pretože pre vodičov jazdiacich na dlhé cesty je to stále najlepšie riešenie. Turbodieselové motory sú navyše dôležitou podmienkou na splnenie prísnejších emisných noriem platných od roku 2020.“