Alfa Romeo nemala na našich cestách nikdy veľké zastúpenie. Je ale pravda, že v minulosti, v 90. rokoch u nás jazdilo viac vozidiel legendárneho výrobcu. Medzi nimi sa mohla vynímať novinka, Alfa Romeo 146, ktorá dostala navyše voči 145-ke dvoje dvere.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Oba modely boli nasledovníkom Alfe 33, voči ktorej stratili karosériu kombi aj hranaté tvary. Obzvlášť predná maska bola mimoriadne (na svoju dobu) moderná a odsunula staršie modely značky do dizajnovej minulosti.

Modely neboli zo začiatku veľmi dobre vybavené, na klimatizáciu či tempomat môžete v základe zabudnúť. Niektoré verzie nemali ani ABS. Naopak, kto si zaplatil, ten dostal kožený vyhrievaný interiér, klimatizáciu či strešné okno.

Modernizácia prišla už v roku 1998, automobily dostali celolakované nárazníky či chrómované doplnky kľučiek. Do základu sa dostali bočné airbagy. Vo výrobe zostali modernizované kúsky do 2000, vtedy ju vystriedala ešte modernejšia Alfa Romeo 147 (tá to výrobne dotiahla až do roku 2010).

TwinSpark pod prednou kapotou

Pod prednou kapotou sa najprv objavili boxer motory z Alfy 33. Základom bol 1,4-litrový štvorvalec s 66 kW (90 k), vyššie stál 1.6 a 1.7. Od roku 1996 prichádzali nové radové štvorvalce s technológiou TwinSpark, teda s dvojicou zapaľovacích sviečok na jeden valec. Tu boli k dispozícii motorizácie 1.4, 1.6, 1.8 a 2.0 TS. Najvýkonnejší mal 114 kW (155 k) a na 100 km/h zrýchlil za 8,4 sekundy.

Aj tu ste mali na výber vznetové štvorvalce. Najprv to boli predkomôrkové 1.9 TD, neskôr prišiel moderný 1.9 JTD so vstrekovaním Common-Rail a 77 kW (105 k). Ten bol v ponuke ku koncu výroby od roku 1999.

Ako iné modely od Alfy, aj 146 a trojdverová 145 trpeli na koróziu. Mali síce čiastočne pozinkovanú karosériu, ale v konečnom dôsledku to stále na výdrž nestačilo. Väčšina totiž dojazdila práve na oranžový mor, niektoré kusy aj na tuning miestnych „žrebcov“. Dnes vidieť peknú a zachovalú 146 či 145 je veľká výhra, skôr to bude na rôznych akciách zameraných na majiteľov tejto značky. Kto by chcel auto do veteránskeho chovu, určite by stálo za to pozerať aj na menšie boxer motory, ktoré majú svoju jedinečnú auru.