Už si ani nepamätám, kedy som videl AR 155 naživo...
Alfa 155 má fakt potenciál. A majitelia to dobre vedia. Dokonca aj na malom Slovensku je pár naozaj krásnych kusov. Mnohí nadšenci, ba priam až fanatici športovo ladenej značky, automobilke nikdy neodpustili, že upustili od zadného náhonu. Práve typ 155 nahradil poslednú zadokolku AR 75.
Prvýkrát Taliani predstavili typ 155 v januári 1992 v Barcelone. Pre verejnosť bola k nahliadnutiu v marci toho istého roku na autosalóne v Ženeve. S talianskymi súrodencami mala spoločnú platformu Tipo 3/Type Three. Lancia Delta však prišla o 3 a Fiat Tempra o 2 roky skôr. To jednoznačne Alfu odstavilo na druhú koľaj. O dizajn sa postaralo štúdio I.DE.A Institute. Keď sa na Alfu pozriete odzadu alebo z profilu, je vám hneď jasné, že do nej zbalíte pomaly ulicu. Batožinový priestor má aj na terajšiu dobu veľkorysých 525 l. Interiér navrhol Walter de Silva.
Počas nie veľmi dlhého života auto prešlo viacerými modifikáciami. Koncom roka 1994 nabiehali modernizované kusy, ktoré vďaka širšiemu rozchodu kolies o 26 mm lepšie sedeli na ceste. A práve tu vidno krásny rozdiel v karosérii. Prišlo tzv. wide body, karoséria stratila lemy. K širšiemu rozchodu prišiel aj strmší posilňovač riadenia.
Ako bolo vyššie spomenuté, Alfa 155 už bola predokolka. Avšak dostali vynikajúci nápad, ktorý nakoniec skutočne uzrel svetlo sveta. V koncerne Fiat mali model s pohonom 4x4. Mnohí z vás už tušia, kam smerujem. Áno, bola to Lancia Delta Integrale. Sedan s technikou pohonu z Integrale niesol hrdé meno Alfa Romeo 155 Q4. Pod kapotou mal 2,0 l preplňovaný benzínový motor.
155 predávali vo verzii Sport a vo verzii Super. Sport bola decentne znížená a tlmiče mali tuhšiu charakteristiku. Super bol o trochu ďalej. Štandardne to boli verzie s modelom V6. Super mal zvyčajne lepšiu výbavu a o tlmiče sa starala elektronika.
Alfa Romeo 155, prekvapivo, nikdy nevznikla aj vo verzii kombi.
Alfa 155 bola populárna iba na domácom trhu. Doslova mimoriadne. Na ostatných trhoch to bolo s predajmi vždy horšie.
Motory
Alfa 155 bola typická štvorvalcami Twin Spark s rozvodom DOHC. V6 niesol označenie Busso a mal vstrekovanie Bosch Motronic. Vo verzii Q4 bol motor od Aurelia Lamprediho.
Motor | Objem (cm3) | Výkon (kW/k) | Krútiaci moment (Nm) | Max. Rýchlosť (km/h) | 0-100 (s) |
1.7 8V | 1,749 | 84/115 (6000 ot/min) | 146 (3500ot/min) | 191 | 10,6 |
1.8 8V | 1773 | 98/129 6000 ot/min | 165 (5000ot/min) | 200 | 10,3 |
2.0 8V | 1995 | 104/143 (6000ot/min) | 187 (5000ot/min) | 205 | 9,3 |
2.5 V6 | 2492 | 120/166 (5800ot/min) | 216 (4500ot/min) | 215 | 8,4 |
Q4 | 1995 | 137/190 (6000ot/min) | 291 (2500ot/min) | 225 | 7,0 |
1.6 16V | 1598 | 88/120 (6300ot/min) | 144 (4500ot/min) | 195 | 11,4 |
1.8 16V | 1747 | 103/140 (6300ot/min) | 165 (4000ot/min) | 205 | 10,0 |
2.0 16V | 1960 | 110/150 (6200ot/min) | 187 (4000ot/min) | 210 | 9,0 |
2,0 TD | 1929 | 66/90 (4100ot/min) | 186 (2500ot/min) | 180 | 13,5 |
2,5 TD | 2500 | 92/125 (4200ot/min) | 294 (2000ot/min) | 195 | 10,4 |
Alfa 155 Q4
Budem sa možno opakovať, ale zbožňujem tú dobu. Prečo? Automobilka, ktorá sa chcela zúčastňovať pretekov, musela za účelom homologizácie vytvoriť série civilnejších verzií. Okrem vysokých výkonov a dobrých jazdných vlastností sa tieto autá vyznačovali vysokou úrovňou výbavy. Snom koncernu Fiat bolo v tej dobe bodovať všade. O formulu sa malo starať Ferrari, o rally Lancia a okruhové preteky cestovných automobilov mali byť doménou Alfy. A práva za účelom homologizácie vznikla verzia Q4.
Q4 je však od bežnej verzie dosť odlišná. Celá karoséria je vystužená. Dvojliter dostal dva protibežné vyvažovacie hriadele, elektronické vstrekovanie, upravené vačky, ľahšie piesty a dva trojcestné katalyzátory. O prepĺňanie sa staralo turbo Garett TB0367. Takto odladený motor poskytoval 190 koní a 291 Nm.
O prenos sily na všetky štyri kolesá sa starala jemne upravená prevodovka pôvodom z Lancie. Mala však iné prevodové pomery. Zvyšok pohonu 4x4 je vraj úplne rovnaký. Medzinápravový diferák Fergusson rozdeľuje silu v pomere 47:53 v prospech zadku. Zadný diferák bol samosvorný Torsen. Na to, aby sa tam zmestil, museli presunúť nádrž a rezervu. Objem kufra musel tiež padnúť za obeť pohonu.
V r1993 musel motor prejsť jemnými úpravami, aby spĺňal normu Euro2. Výkon tak mierne poklesol. V r1994 sa karoséria Q4 dostala aj na bežné modely. Aby ostala Q4 špecifická, jemne zmenili uloženie zadnej nápravy.
Z Q4 vznikla limitovaná verzia 155 GTA. Auto malo väčšie kolesá kvôli väčším brzdám. Menšia hmotnosť bola samozrejmosť. Do karosérie totiž vkladali aj hliník. Auto bolo o 100 kíl ľahšie a výkon atakoval 286 koní.
Karoséria bola spočiatku úzka, neskôr prišlo tzv. wide body. Najlepší rozdiel vidno na lemoch blatníkov.
155 TI.Z a GTAZ
Motoršport
Alfa 155 bola v pretekoch cestovných áut mimoriadne úspešná. Používali na to 2 náradia. Homologovaný supertouring GTA a V6 TI pre DTM. V6 TI mala pod kapotou 2,5 litrový V6 so zovretím valcov v 60° s pohonom všetkých kolies. Motor dosahoval výkon takmer 500 koní! Športové náradie vážilo 1060 kíl. Celkovo vyhrala 38-krát + 3 víťazstvá mimo šampionátu.
Záver
Alfa 155 nepatrila k najspoľahlivejším autám na trhu. Trápili ju nápravy, elektroinštalácia a dokonca aj korózia. Ale nie je to nič, s čím by sa nedalo v dnešnej dobe popasovať. Na denné používanie by som ju iste netrápil. Dá sa u nás kúpiť? Iba výnimočne. Ak chcete dobrý kus, na internete je v ponuke stále dosť kúskov, no zvyčajne so slabými benzínovými motormi. Na Q4 si musíte pripraviť 10-tisíc, a to bude len začiatok hádzania peňazí do hlbokej studne... :)