Na rozdiel od predchodkyne, hranatej 155, prišla Alfa Romeo 156 s mimoriadne oblým dizajnom. To však koncom 90. rokov bolo v móde, stačí si spomenúť na konkurenciu v podobe analogicky zaguľatenej Audi A4 (B5), o rok neskôr predstaveného BMW radu 3 (E46) či koncom desaťročia predstaveného Mercedesu triedy C (W203).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Keďže už aj 155 mala pohon predných kolies, nebolo žiadnym veľkým prekvapením, že si rovnakú koncepciu ponechala aj o číslo novšia Alfa (v prípade verzií Sportwagon Q4 a Crosswagon Q4 doplnená o 4x4). Platforma Tipo pochádzala z rovnomenného Fiatu, Taliani ju však významne prepracovali. Vpredu použili dvojité lichobežníkové ramená, zatiaľ čo vzadu pracovalo nezávislé zavesenie s dvomi priečnymi a jedným pozdĺžnym ramenom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektné jazdné vlastnosti, ale len keď všetko funguje

Podvozok mal skutočne veľmi sofistikovanú konštrukciu, háčik bol akurát v tom, že bez poriadnej starostlivosti dlho nevydržal. Záležalo preto na majiteľoch. Ak svojmu autu nedopriali poriadny servis, 156 dožila okrem iného aj na podvozok. Alebo inak povedané, z mimoriadne dobre ovládateľného stroja sa tým stávalo auto, ktoré ste museli doslova naháňať po ceste.

V sériovej výbave 156 ste vždy našli dva airbagy, na niektorých trhoch časom štyri, centrálne zamykanie či ABS. Chceli ste aspoň diaľkové zamykanie, tempomat či nebodaj klimatizáciu? Nuž, tak za to všetko ste si museli priplatiť. Samozrejme výkonnejšie verzie mali toho viac, ale základ bol svojim spôsobom sparťanský.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Busso patrí k vyhľadávaným

Pod prednou kapotou sa okrem rodiny štvorvalcových motorov Twin Spark vystriedali aj známe šesťvalcové agregáty Busso. Úplným základom bola 1.6 Twin Spark s výkonom 88 kW (120 koní). Najvyhľadávanejšími sú však asi spoímnané V6, či už s 2,5-litrovým objemom a výkonom 140 či 141 kW (190 a 192 koní), alebo najcennejšie verzie GTA s motorom 3.2 V6, ktorý mal 184 kW, 250 koní. Áno, na vtedajšie konkurenčné RS4, M3 či C 55 AMG to síce papierovo nestačilo, ale GTA mala na ceste rešpekt.

Verziu GTA ste mohli mať aj v rodinne orientovanej karosérii kombi

JTD znamenalo úspech

Úspešné boli tiež vznetové motory so vstrekovaním paliva common-rail. Spolu s Mercedesom C (W202) patrila 156 k prvým autám s touto technikou. Mohli ste mať buď štvorvalce 1.9 JTD, pričom neskôr sa ich výkon vyšplhal na 110 kW (150 koní), ešte zaujímavejšie sú však päťvalce 2.4 JTD. V roku 2003 predstavená verzia M-Jet mohla mať až 129 kW (175 koní) a 385 Nm pri 2000 otáčkach za minútu. S radovými päťvalcami uloženými vpredu naprieč však prišlo nadmerné zaťaženie prednej nápravy a vcelku tragický polomer otáčania.

Busso patrí k tomu naj, obzvlášť vo verzii GTA

A kam sa podeli takmer všetky 156? Hromadu áut zničil amatérsky tuning, časť odpísali nie príliš spoľahlivé motory Twin Spark, mizerný servis a veľa modelov skončilo i kvôli relatívne rýchlo postupujúcej korózii. Dnes preto v bežnej premávke Alfu Romeo 156 takmer nestretnete. Ak si chcete nejaké kúsky pozrieť naživo, musíte ísť na klubové zrazy, medzi nadšencov, prípadne na iné akcie podobného typu. Väčšinou v bežnej premávke jazdia vraky pred smrťou, alebo ešte relatívne schopne fungujúce varianty s JTD, ktoré patrili k tým lepším motorizáciám.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov