Nové predpisy na ochranu chodcov ukončia dlhodobú tradíciu Alfy Romeo s odsadenými prednými evidenčnými číslami, upozorňuje britský Autocar a dodáva, že sa tento charakteristický štylistický prvok objavil na autách talianskej značky v roku 1955 s príchodom modelu Giulietta Spider.
Tento detail umožnil dizajnérom nechať vyniknúť typickú výraznú trojuholníkovú masku chladiča „scudetto“, ktorá vďaka tomu nemusela byť prekrytá.
Ušlo našej pozornosti
V prípade súčasných áut sa odsadenej prednej „ešpézetky“ drží Stelvio, Giulia i relatívne nedávno predstavený crossover Tonale, v prípade najnovšieho modelu Junior je však už všetko inak.
Tento model zaujal skôr tlakom talianskej vlády na Stellantis, aby len pár hodín po svetovej premiére zmenil jeho meno Milano (nakoniec je z neho Junior), pretože sa nebude vyrábať v Taliansku ale poľskej továrni v Tychy, čo by podľa úradníkov bolo porušením zákona a „klamanie spotrebiteľa“. Len málokto si preto všimol, že nový kompakt už má EČV umiestnené v strede.
Viac pozornosti na seba strhla tiež samotná maska Juniora, ktorá prišla kvôli iným (ekologickým) predpisom o typické chrómovanie a elektrická verzia navyše dostala „scudetto“ prekryté grafikou so štylizovaným logom, keďže nepotrebuje privádzať vzduch k chladičom.
Podobné riešenie čakajte tiež v chystaných nových modeloch Giulia a Stelvio, ktoré budú postavené na modulárnej platforme STLA Large. SUV by malo na trh doraziť už v budúcom roku, na sedan si naopak budeme musieť počkať do roku 2026.
Pre Autocar zmenu v prednej časti nových modelov potvrdil šéf štylistického oddelenia značky, Alejandro Mesonero-Romanos. „Kvôli homologizačným predpisom týkajúcich sa bezpečnosti chodcov už nemôžeme umiestniť poznávaciu značku na bok,“ upresnil Mesonero-Romanos.
Táto zmena súvisí s upravenou legislatívou Európskej únie s cieľom zvýšiť ochranu chodcov v prípade, že ich zrazí auto.
Zarytí priaznivci značky sú presvedčení, že Alfa už nebude Alfou, ak nebude mať EČV na boku, pravdou ale je, že toto riešenie nebolo pravidlom. Historicky existuje množstvo modelov, ktoré mali aj po roku 1955 prednú tabuľku v strede – týka sa to napríklad Alfy 145, 155, 164, 166 či starších Alfetta, Alfasud alebo veľmi známej Giulie zo 60. rokov.
Mimochodom, Alfa Romeo nie je jediná automobilka, ktorá musela riešiť tento „problém“. Podobne je na tom napríklad tiež Bugatti, respektíve momentálne výbehový model Chiron. Jeho nástupca s V16 by preto už mohol mať obe tabuľky v strede.
zdroj: Alfa Romeo, Autocar, Car and Drive