Reštart automobilky Alfa Romeo je na programe už pár rokov. Americko-taliansky koncern FCA (Fiat Chysler Automobiles) by z nej rád urobil prestížneho výrobcu dynamických áut s výrazným športovým nádychom. Ako sa však ukazuje, rýchlosť vývoja v automobilovom biznise je dnes často nad sily fabrík, ktoré na pár rokov vypadli z kolotoča. To je aj prípad značky Alfa Romeo, ktorá po pár rokoch produkcie upravených Fiatov konštrukčne „zakrpatela“, prišla o vlastný vývoj aj identitu a teraz zo všetkých síl doháňa náskok konkurencie. Snaha materského koncernu FCA postaviť Alfu Romeo finančne na nohy je však evidentná. Dôkazom je ďalší prírastok v komerčne úspešnom segmente kompaktných SUV – Alfa Romeo Tonale.
V podobe konceptu malo Tonale pochopiteľne trochu väčšiu iskru, v čerevenom laku však sériové Tonale zatiaľ nikto nevidel. Aj to môže konečný úsudok zo sériovej verzie skresľovať.
Cielený únik fotografií?
Talianska automobilka navnadila prívržencov už na jarnom autosalóne v Ženeve, kde prvýkrát ukázala koncept chystanej novinky. Dokonca preň zvolila finálne meno Tonale Concept, čo dávalo vysokú nádej, že sa skutočne pozeráme na takmer sériové vozidlo. Ako však ukázali uniknuté fotografie sériovej novinky, horúce hlavy musia trochu vychladnúť. V konfrontácii so súčasnou legislatívou a možnosťami koncernu FCA muselo dôjsť k istým nepopulárnym korekciám a sériové Tonale prišlo o časť iskry. Skôr sa vynára otázka, či ide o skutočný únik fotografií, alebo cielené udržiavanie pozornosti okolo novinky, od ktorej je ďalší osud Alfy Romeo výrazne závislý. Nech je už pravda kdekoľvek, máme pred sebou nového hrdinu segmentu kompaktných SUV. Otázne je, koľkých zákazníkov nakoniec zlomí a pretiahne na svoju stranu, poľovať totiž bude najmä medzi náročnými klientmi značiek Audi, BMW, Mercedes-Benz či Range Rover.
Fotografia sériového interiéru ukazuje aj digitálny prístrojový panel.
Prezlečený Jeep
Informácia, že Tonale využije techniku sesterskej automobilky Jeep, niektorých priaznivcov rozladila. Každému reálne uvažujúcemu človeku však muselo byť jasné, že inak to ani nemôže byť. Na použití aliančnej techniky však nie je nič zlé. Naopak, umožňuje použiť veci, ktoré by sa inak do auta nemuseli vôbec dostať a zároveň mu zaisťuje už pri nábehu sériovej výroby potrebnú konkurencieschopnosť. Nech sa totiž Alfa Romeo tvári akokoľvek exkluzívne, pri autách tohto segmentu sú stále dôležité predovšetkým objemy predajov.
Tak si to zhrňme. Z doteraz známych informácií je jasné, že Alfa Romeo Tonale použije platformu a techniku sesterského Jeepu, zaútočí originálnym dizajnom a v kabíne použije výbavu na úrovni doby (vrátane digitálneho prístrojového panela). A aj keď o motoroch zatiaľ nepadlo ani slovo, isté je, že na pohon využije tie isté motory ako Fiat a Jeep. Vrátane nových mild-hybridných verzií samozrejme, bez ktorých by to už v roku 2020 nešlo. Hovorí sa dokonca o plug-in hybride kombinujúcom benzínový štvorvalec 1,3 FireFly a elektromotor roztáčajúci zadné kolesá. V prípade Jeepu bude mať tento pohonný reťazec výstupné výkony 140 kW (190 k) a 177 kW (241 k). Na kompletné technické údaje a konštrukčné detaily modelu Tonale si musíme ešte počkať, z pohľadu sériového dizajnu by sa však už veci hýbať nijako nemali. Či to však bude Alfe Romeo v boji s prestížnou konkurenciou skutočne stačiť, ukáže až čas.