Vysoká nehodovosť na cestách EÚ je stále aktuálnym problémom, pod vysoké percento nehôd sa navyše aj v roku 2021 podpisuje alkohol za volantom. A údajne je až za štvrtinou úmrtí na cestách EÚ. Práve preto prijala už pred časom Európska únia nariadenie, podľa ktorého bude musieť byť každé novo homologizované vozidlo od júla 2022 povinne vybavené tzv. predprípravou na alkoholový zámok. To je zariadenie analyzujúce alkohol v dychu vodiča a je napojené priamo na riadiaci systém vozidla. Údajne je jeho predpríprava z hľadiska zapojenia a inštalácie podobná predpríprave autorádia, líši sa však priamym napojením na niekoľko riadiacich jednotiek auta a satelitným spojením s okolitým svetom.
Uspokojiť dopyt je len jedna z vecí, nasleduje servis
Šéf spoločnosti Dräger tvoriacej jedného z výrobcov podobných zariadení má na vec jasný názor. Ako hovorí, ak by dané nariadenie (teda povinná montáž alkoholových zámkov) vyšlo plošne, trh by muselo „plniť“ niekoľko veľkých dodávateľov. V tom však až taký veľký problém nie je, hoci ako tvrdí Stefan Dräger, okrem zvýšenia cien nových áut by tu bol ďalší problém a ním je servis a nevyhnutnosť pravidelnej kalibrácie zariadenia. Tú smú vykonávať len poverené prevádzky. Systém je navyše prepojený s rozpoznávaním tváre pomocou kamier a je schopný odosielať získané údaje online tretím stranám. Toto treba ošetriť a zabrániť akémukoľvek zneužitiu. Systém má totiž vlastné algoritmy ochrany a dokáže rozpoznať, či sa ho vodič nesnaží nejakým spôsobom oklamať. Rozhodne teda nejde o primitívne zariadenie pozostávajúce len z analyzátora dychu. Aj preto si na jeho plošnú povinnú inštaláciu určite ešte počkáme. Povinnosť jeho predprípravy je však jasným signálom, že sa s alkoholovými zámkami do budúcna určite počíta. Dokonca aj v prípade autonómnych vozidiel.
zdroj: Euractiv, Dräger