Alpina ako nezávislý úpravca mníchovských modelov už nebude mať dlhú budúcnosť. Po nedávnej kúpe samotným BMW bolo oznámené, že firmu čaká reorganizácia a súčasne s tým sa presunie aj veľká časť konečnej produkcie do výrobných hál BMW. Jednoducho od roku 2025 preberie na seba plné práva bavorská automobilka a šepká sa, že po nesúhlase upravovať v Buchloe elektromobily bude práve toto cesta, ako tomu pomôcť.

Vráťme sa ale skoro o tri dekády v čase späť, konkrétne do roku 1995. V tom čase BMW predstavilo novú generáciu päťky s typovým označením E39. Jej ďalší vývoj v Alpine prebiehal náročnými procesmi, aj preto sme upravený model B10 spoznali až dva roky po premiére základného auta. A to hneď v dvoch verziách.

B10 3.2

Slabšie prevedenie dostalo označenie B10 3.2 a pod jeho prednou kapotou pracoval radový šesťvalec s objemom 3,2 litra. Základom sa stal vtedy model 528i, motor však nevychádzal  zo štandardnej M52B28TU ale z pohonnej jednotky S52B32, čo bola americká verzia agregátu z M3 E36. Zmenami prešiel blok, kľukový hriadeľ, piesty, hlava či zotrvačník. K tomu pripočítajte pár odlišností v sacom trakte a 5-stupňový manuál.

Výkon poskočil na 191 kW (260 koní) a 330 Nm. To stačilo na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy, takže Alpina sa aj s menším šesťvalcovým motorom vyrovnala najlepšiemu sériovému modelu 540i s V8, respektíve ho dokonca prekonala. Maximálna rýchlosť bez obmedzovača bola 260 km/h. Automobil bol pritom lacnejší ako BMW 540i a s vlastným poradovým číslom samozrejme i exkluzívnejší. V produkcii ostal dva roky, keď ho v roku 1999 nahradila Alpina B10 3.3.

B10 3.3

Aj tá vychádzala z rovnakého základu, teda verzie 528i s motorom S52B32. Konštruktéri však ešte o niečo zväčšili zdvihový objem na 3,3 litra a výkon vďaka tomu stúpol na 206 kW (280 koní) a 335 Nm. V ponuky sa za príplatok objavil 5-stupňový automat ZF, manuál ste mali v štandarde. Zrýchlenie bolo rovnaké, teda 6,5 sekundy na 100 km/h, rovnako aj maximálna rýchlosť 260 km/h. Z verzie B10 3.2 bolo vyrobených 194 sedanov a len 72 kombíkov. Z výkonnejšej B10 3.3 vzniklo 240 limuzín a 70 praktickejších modelov kombi. Dnes sú obe autá veľkou raritou a stretnete ich skôr na zraze ako v bežnej premávke. Cena pritom nie je extrémna, bežne sa dajú kúpiť aj za menej ako 15 tisíc eur (aspoň teda v prevedení B10 3.2).

Prevedenie kombi bolo vo všetkých verziách raritnejšie.

B10 V8

Druhá verzia modelu B10 bola poháňaná 4,6-litrovým zážihovým osemvalcom. Ten už poznala aj predchádzajúca päťka E34 a mala dokonca identický maximálny výkon 250 kW (340 koní). Krútiaci moment však prekvapivo klesol o 10 newtonmetrov na 470 Nm. Zmenami prešiel blok motora, samozrejme piesty s ojnicami a nasávací trakt.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Alpina tvrdila, že tento model zvládne zrýchlenie z miesta na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť je bez obmedzovača viac ako 275 km/h. V reálnych testoch však autá predvádzali ešte lepšie zrýchlenie, novinári vo svojej dobe namerali čas okolo 5,7 sekundy.

V roku 1999 prešla pohonná jednotka úpravami a jej výkon vzrástol na 255 kW (347 koní) a krútiaci moment na 480 Nm. A výrazne sa zlepšila akcelerácia na 100 km/h. Autám v testoch namerali len 5,4 sekundy, čo bol prakticky čas zhodný s BMW M5 s manuálom. Ešte dodáme, že všetky verzie V8 Alpina predávala už len s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Manuálny šesťkvalt bol určený len pre M5 a 540i. To môže byť pre niekoho problém, ak si chce auto zaobstarať ako víkendovku. Predchodca totiž vo verzii B10 V8 E34 manuálnu šesťstupňovú prevodovku ponúkal.

Modernizácia v roku 2000 priniesla nové svetlá a nárazník.

B10 V8S

V úplnom závere produkcie BMW E39 prišli v Buchloe s modelom V8S. Jeho vidlicový osemvalec mal rovnaký blok, ale odlišný kľukový hriadeľ zvýšil zdvih a celkovo vďaka tomu narástol objem na 4,8 litra. Samozrejme poskočil aj maximálny výkon na 276 kW (375 koní) a krútiaci moment na 510 Nm, čo bolo o 10 Nm viac ako mala M5. Alpinu ste však dostali výlučne s 5-stupňovým automatom ZF. Oficiálne zrýchlenie na stovku Alpine trvalo 5,4 sekundy, reálne to však bolo ešte o nejakú tú desatinku menej. Maximálna rýchlosť, 284 km/h.

Konečne poriadne brzdy

Aj keď Alpina v minulosti vyrábala aj rýchlejšie autá, B10 V8S bola to naj z generácie E39. Od bežných B10 sa odlišovala štítkom V8S na vonkajšom paneli dverí a obzvlášť poriadnymi 360-mm prednými brzdami so štvorpiestikovými strmeňmi v modrej farbe. Tie už boli adekvátne k  ponúkanému výkonu. Zaujímavosťou je, že kotúče a platničky dnes už kúpite len v Alpine, kde vám ich ale predajú len s VIN číslom konkrétneho vozidla. Celkový počet vyrobených áut skončil na čísle 145 (sedan), respektíve 43 (kombi).

A ako sú na tom tieto autá dnes? Je pozoruhodné, že V8 nie sú v porovnaní so šesťvalcovými B10 výrazne drahšie. Tie najlacnejšie začínajú na podobných cenách pod 15 tisíc eur. Čiastočne za to môže fakt, že ich vyrobili na pomery automobilky relatívne dosť. Spoločne s faceliftovými kusmi vzniklo 1061 sedanov a 248 kombi. Išlo v tej dobe o najžiadanejší model a predajmi ich prekonala až menšia trojka generácie E9x, dokonca aj z nasledovníka E6x sa predalo menej kusov. Samozrejme dnes už neexistuje veľa schopných kusov, stretnete ich tak skôr na nejakom zraze fanúšikov značky. Iné je to s modelmi V8S. Tie sú vysoko cenené, na predaj sú len občas a cena vždy začína na čiastke okolo 25 a viac tisíc eur.