Alpina D5 S je naozaj unikátna. Po prvýkrát je totiž vznetový motor v rade 5 kombinovaný s pohonom všetkých kolies. Po minulej generácii, ktorá zostávala alternatívou k štvorkolke M550d, je tu nová generácia s pohonom xDrive.

Alpina D5 S prekonáva predchodcu obzvlášť v zrýchlení, v tom jej pomáha pohon všetkých 4 kolies.

Prvá vznetová Alpina z BMW 5 sa nástupcu tak skoro nedočkala, ten prišiel až v predchádzajúcej generácii F10.

Prvá "dieselová" Alpina

Alpina D5 však nebola prvou vznetovou „päťkou“. Tá prišla pred 18 rokmi, v roku 1999 a bola tiež úplne prvou vznetovou Alpinou. V 90-tych rokoch začali vznetové motory zažívať boom. Prišiel moderný vstrekovací systém Common-Rail, ktorý začali využívať takmer všetci výrobcovia. Ak by ste však chceli na začiatku 90-tych rokoch vznetovú Alpinu, nič také tu neexistovalo. Koncom desaťročia však ani Alpina nechcela zostať v kúte a tak začala spolupráca s BMW na „najrýchlejšom“ dieselovom aute sveta. Alpina si totiž nemohla dovoliť predstaviť niečo bežné. Konštruktéri z Alpiny mali k dispozícii 2 možnosti, väčší vidlicový osemvalec alebo menší radový šesťvalec.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rozhodli sa pre ten druhý, nakoľko bol stále dostatočne výkonný aj pre väčšiu sedmičku a kompaktný pre najmenšiu trojku. Nanešťastie sa však nedostal nikde inde, ako pod kapotu 5-ky. V roku 1999 tak predstavili najvýkonnejší vznetový šesťvalcový motor na svete, spolu s vtedajším osemvalcom mal rovnaký výkon. Jeho maximálna hodnota 180 kW (245 k) je už dnes dávno prekonaná, vtedy však išlo o vynikajúce hodnoty. Krútiaci moment dosahoval hodnotu 500 Nm. Pod kapotou BMW 5 generácie E39 dokázal ponúknuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy, respektíve za 6,8 sekundy v kombinácii s automatickou prevodovkou. Hodnoty pre kombi boli o 3 desatiny sekundy horšie. Maximálna rýchlosť bola 254 km/h. Motor kombinovali s 5-stupňovou automatickou alebo raritnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou prebranou z modelu M5. Do roku 2003 vyrobili 145 sedanov a 94 kombi.

Novinka sa môže smelo postaviť po bok predchádzajúcej M5, veď má zrýchlenie na 100 km/h horšie len o 1 desatinu sekundy.

"Len" 3 turbodúchadlá

Vráťme sa však k aktuálnej novinke. Keďže BMW už predstavilo vznetový vrchol v podobe M550d, Alpina ho musela podliezť. Zatiaľ čo maximálny výkon tak dosahuje „len“ 285 kW (388 k), krútiacim momentom novinka konkurenta od BMW prekonáva. Máte tak k dispozícii rovných 800 Nm. Motor využíva na rozdiel od BMW len 3 turbodúchadlá a k tomu bežné vstrekovanie Common-Rail.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dynamické parametre však zostávajú rovnaké, na 100-ke ste za 4,4 sekundy. Voči predošlej generácii tak tento údaj pomohol znížiť obzvlášť pohon všetkých kolies. Maximálna rýchlosť nie je elektronicky limitovaná, nová Alpina dosiahne maximum 286 km/h (kombi 283 km/h). Tým sa zaraďuje k najrýchlejším sériovým vznetovým vozidlám na svete.

Dizajn lúčov je tu s nami už vyše 30 rokov.

Motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a prenáša krútiaci moment na všetky 4 kolesá. Priemerná spotreba leží na úrovni 6,6 l/100 km pre sedan a 6,9 l/100 km pre kombi. Automobil stojí na 20-palcových diskoch s typickým dizajnom značky, ktorý poznáme už od 80-tych rokov minulého storočia. Čo sa týka exteriéru, Alpina len mierne upravila dizajn, tak, ako pri každej generácii. Vzadu je upravený nárazník so 4 koncovkami výfuku. Vpredu je tiež „klasické“ lipko Alpina. V interiéri je odlišné prešívanie, logá Alpina na volante alebo sedačkách a odlišné farby čalúnenia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Novinka začína na cene 87 900 eur za sedan alebo 90 400 za kombi. Napríklad BMW M550d xDrive stojí vo verzii sedan 85 000 eur. Neoplatí sa tak novým zákazníkom priplatiť pri takto drahom aute necelých 3 000 eur a kúpiť zaujímavejšiu Alpinu?